سلامت خانواده

ممنوعیت فروش دخانیات تا شعاع 150 متری مراکز آموزشی/ مرگ بیش از 50 هزار نفر بر اثر استعمال دخانیات

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از و به نظر می رسیدجعفر جندقی در نشست خبری «هفته ملی بدون دخانیات» گفت: شهادت رئیس جمهور و یارانش را تسلیت می گویم و امیدوارم در راه خدمت به مردم راه آنها را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه 11 ژوئن روز جهانی بدون دخانیات است، تصریح کرد: همه کشورهای دنیا دست به دست هم داده و در زمینه مبارزه با دخانیات همین اقدامات را انجام می دهند.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شعار روز جهانی بدون دخانیات گفت: شعار «حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» برای امسال انتخاب شد که شعار موثری است.

جندقی با بیان اینکه شعار وزارت بهداشت «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همه» به عنوان شعار امسال هفته ملی بدون دخانیات در نظر گرفته شده است، ادامه داد: شعار وزارت بهداشت کامل است. و جامع. اگر بتوانیم از کودکان و نوجوانان در برابر سیگار محافظت کنیم، می توانیم در آینده نسلی بدون دخانیات ایجاد کنیم. داشتن

وی درباره ایام هفته ملی بدون دخانیات سال 1403 اظهار داشت: حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ ضامن نسل بدون دخانیات به عنوان شعار روز شنبه پنجم خرداد ماه انتخاب شده است. شعار «حمایت از کودکان و نوجوانان با ترویج مکان‌های عاری از دخانیات» به عنوان شعار روز یکشنبه ششم خرداد ماه انتخاب شده است که در حوزه مبارزه با دخانیات همکاری بسیار اندک است و در حوزه مبارزه با دخانیات با مشکلات زیادی مواجه هستیم در اماکن عمومی وزارت بهداشت برای کنترل مصرف دخانیات در اماکن عمومی با تهدیدات و تهمت های زیادی مواجه است.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شعار روز هفتم خرداد گفت: «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر استعمال دخانیات؛ با قوانین مؤثر و بازدارنده» به عنوان شعار روز آینده انتخاب شده است. هفته ملی بدون دخانیات اگر قوانین مؤثر و بازدارنده وجود داشته باشد، در جلوگیری از مصرف دخانیات مؤثر است، مثلاً فروش سیگار به صورت پنبه ای ممنوع است، اما این قانون در کشور اجرا نمی شود، قانون جامع مبارزه با دخانیات در کشور به تصویب رسیده است. کشور و ایران در زمینه تصویب قانون پیشگیری از مصرف دخانیات پیشگام است و باید در زمینه اجرای قانون نیز پیشگام باشد.

جندقی با بیان اینکه «حمایت از کودکان و نوجوانان؛ با جلوگیری از نمایش و تبلیغات مصرف دخانیات» به عنوان شعار هشتم خرداد برای هفته ملی بدون دخانیات انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: مصرف مواد دخانی در تلویزیون خانگی. شبکه ها بسیار بالاست، وزارت بهداشت با سازندگان آثار نمایشی صحبت کرده و معتقدند چون سیگار یک عمل منفی است، با استفاده از مواد دخانی شخصیت منفی را نشان می دهیم. بررسی ها نشان می دهد که شخصیت های منفی و مثبت در درام ها از محصولات تنباکو استفاده می کنند.

آسیب سیگارهای الکترونیکی بیشتر از سیگارهای کلاسیک است

وی درباره شعار پنجمین روز از هفته ملی بدون دخانیات گفت: شعار حمایت از کودکان و نوجوانان؛ با جلوگیری از تولید و فروش سیگارهای الکترونیکی و محصولات جدید دخانی، ترفندهایی مانند چراغ سیگار، سیگار الکترونیکی و سایر محصولات جدید. فقط یک ترفند تبلیغاتی هستند، بررسی ها نشان می دهد که مضرات سیگارهای الکترونیکی بیشتر از سیگارهای کلاسیک است، عطر و طعم سیگار الکترونیکی فقط از بوی بد مواد دخانی جلوگیری می کند، اما ضرر بیشتری دارد.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شعار روز دهم خرداد افزود: حمایت از کودکان و نوجوانان؛ با آموزش و توانمندسازی همگان در برابر دخانیات به عنوان شعار روز دهم خرداد انتخاب شده است. . دانستن حق الناس است و مردم باید بدانند که هر گاه قیمت مواد دخانی افزایش یابد میزان مصرف آن نیز کاهش می یابد. مردم بدانند که فروش مواد دخانی در 150 متری مراکز آموزش و پرورش ممنوع است و افزایش قیمت ربطی به قاچاق مواد دخانی ندارد.

جندقی درباره شعار آخرین روز هفته ملی بدون دخانیات گفت: شعار «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ «با آموزه های دینی» را برای جمعه یازدهم خرداد انتخاب کرده ایم.

مخالفت با تولید سیگار

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت با هر روشی که منجر به افزایش مصرف مواد دخانی شود مخالف است، ادامه داد: برخی افراد برای تولید سیگار برگ و فروش سیگار در فروشگاه های زنجیره ای اقدام می کنند اما وزارت بهداشت با این درخواست ها مخالف است.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت، مصرف دخانیات را خسارات مالی زیادی برای کشور به همراه دارد و افزود: بیش از 50 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و سالانه خسارت ناشی از مصرف دخانیات در کشور بیش از 50 هزار نفر است. . میلیارد تومان برآورد شده است.

جندقی خاطرنشان کرد: 136 هزار میلیارد ریال هزینه مستقیم برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات به حوزه سلامت و 226 هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از مرگ زودرس مصرف‌کنندگان دخانیات گزارش شده است. به گونه ای که بیش از 50 درصد مرگ و میرهای نسبت داده شده در سنین زیر 70 سال به دلیل استعمال دخانیات رخ می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا