مقایسه عملکرد وزارت بهداشت در دولت های سیزدهم و چهاردهم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، محمدمهدی منتظریان نوشت: با تشکیل دولت چهاردهم به ریاست دکتر مزیکیان که خود از خانواده سلامت است و سابقه طولانی در مدیریت نظام سلامت کشور در حوزه اجرا و قانون گذاری دارد، بار دیگر دیدگاه های امیدوارکننده ای را به این عرصه آورد.
مقایسه وزارت بهداشت دولت سیزدهم و چهاردهم
1- مجموع اعتبارات بهداشتی در سال بودجه اول دولت قبل (1401) بالغ بر 195 همات اعلام شد، در حالی که در سال بودجه اول دولت چهاردهم، بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال 1404، رقم بودجه بهداشت و درمان به 471 همت رسید، اما این افزایش قابل توجه تأثیری بر افزایش خدمات یا رضایت کارکنان نداشت.
2- یکی از شاخص های مهم بین المللی در کارایی نظام سلامت، شاخص پرداخت از جیب مردم است که تحلیلگران نظام سلامت میزان رضایت عمومی از شبکه بهداشت و درمان را بررسی می کنند.
بر اساس گزارش منابع بین المللی، شاخص خارج از جیب در سال 2022 و در دوره وزارت قبل 39.1 درصد بوده است که رقم قابل قبولی است، اما به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در دولت فعلی این میزان به 70 درصد رسیده است که علیرغم اجرای مصوبه نظام سلامت در نظام سلامت گذشته، برجای مانده از طرح نظام سلامت در دولت فعلی به 70 درصد رسیده است. پاسخگویی به پوشش خدمات سلامت برای اقشار پایین جامعه و زنگ خطری جدی برای مسئولان و سیاستمداران کشور است.
3- وزارت بهداشت در حوزه آموزشی با شواهد کمبود و عدم گسترش زیرساخت های آموزشی مانعی جدی بر سر راه گسترش پذیرش دانشجوی پزشکی بوده و حتی گاهی با نگرش حرفه پزشکی به این مطالبه عمومی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه کرده است. البته باید توجه داشت که ایراد وزارت بهداشت فقط به افزایش دانشجویان پزشکی است نه سایر مسائل نظام سلامت از جمله پرستاران. سوالی که به ذهن خطور می کند این است که اگر کمبود امکانات آموزشی مانع از افزایش پذیرش دانشجو می شود چرا فقط برای پزشکان است و ظرفیت پذیرش سایر رشته ها از جمله پرستاری چشم انداز پیش بینی شده وزارت بهداشت را چندین برابر کرده است. در نتیجه اکنون با افزایش محدود جمعیت پزشکان و افزایش بی رویه ظرفیت سایر مشاغل پزشکی مواجه هستیم که متأسفانه نظام توانایی جذب آنها را ندارد و این خود محرکی برای مهاجرت متخصصان نظام سلامت شده است و میلیاردها هزینه آموزش علوم پزشکی به هدر رفته و کشورهای دیگر از آن سوء استفاده می کنند.
4- یکی از شعارهای اصلی رئیس جمهور و وزیر بهداشت، گسترش نظام ارجاع بود، اما علیرغم جذب منابع مالی و تشکیل کارگروه های مربوطه در سطح رئیس جمهور، پوشش نظام ارجاع بر روی کاغذ تعداد 27 میلیون نفر را گزارش می دهد، اما با مراجعه به بطن جامعه و گفتگو با عموم مردم، به دلیل این تعداد کم آموزشی، به دلیل مشکلات ساختاری بسیار ضعیف، تبلیغات بسیار کم است.
5- در حوزه پرسنلی با وجود اعتراضات در ابتدای دولت، میزان معوقات به حدود 6 ماه کاهش یافت، اما اکنون این میزان افزایش چشمگیری داشته و به حدود 9 ماه رسیده است و بسیاری از دانشگاه ها از پرداختی های پرسنلی که از محل بودجه عمومی تامین می شود، ناراضی هستند.
6- همزمان با افزایش نارضایتی کارکنان نظام سلامت به دلیل تاخیرهای طولانی در کار، نباید فراموش کرد که این تاخیرها حداقل برای پرستاران نتیجه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که سرانجام پس از 16 سال در دوران وزارت دکتر عین اللهی اجرا شد و اگر این تلاش دولت نبود، این تلاش دولت نبود. قانون اجرا می شد زیرا بسیاری از دولت های قبلی اراده ای برای اجرای این قانون نداشتند.
این اتفاق کوتاه مدت تاثیر بسزایی در کیفیت خدمات ارائه شده دارد که در موضوع دریافت زیر میز یکی از مدیران ارشد وزارت بهداشت در تهران شاهد آن بودیم.
در نهایت و به طور خلاصه، دولت فعلی با وجود اینکه منابع مالی بهتری دارد یا حداقل تداوم شرایط بودجه گذشته را دارد، اما از حمایت مستقیم رئیس جمهور برخوردار بوده و اختیارات قانونی کافی برای پیشبرد طرح های تحول نظام سلامت در نظر گرفته شده است، اما در عمل نه تنها بخشی از برنامه های مصوب خود را اجرا نکرده و نارضایتی مردم و پرسنل را به همراه داشته است، بلکه از برخی از روندهای مطلوب سلامت در مقایسه با شاخص های مهم بین المللی عقب مانده و از شاخص های مهم سلامت گذشته فاصله گرفته است. دوره
تجربه سال های اخیر نشان می دهد که مشکل اصلی کمبود منابع نیست. بلکه نحوه تخصیص، مدیریت مالی، اولویت بندی و انسجام در اجرای سیاست هاست. علاوه بر این، بخشی از چالشها از آنجا ناشی میشود که برخی از مسئولان وزارت بهداشت سابقه طولانی فعالیت در بخش خصوصی دارند، منطق اقتصاد بازار را پذیرفتهاند و در معرض تضاد منافع قرار دارند. موضوعی که می تواند جهت گیری سیاست گذاری را از اهداف عدالت سلامت منحرف کند.



