اخبار سلامت

معنویت بیشترین تأثیر را روی سلامتی دارد/ لزوم افزایش توجه به سلامت معنوی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، سید علیرضا مرندی; رئیس فرهنگستان ملی علوم پزشکی در نشست خبری هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی با اشاره به اینکه سلامت معنوی یکی از ابعاد چهارگانه سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) است، اظهار داشت: پس از نروژ، به عنوان یکی از توسعه یافته ترین کشورها، در دهه 1980 سازمان بهداشت جهانی درخواست کرد این بعد سلامت را در کنار 3 بعد جسمی، روانی و اجتماعی به رسمیت بشناسد. سازمان بهداشت جهانی تایید کرد که هر کشوری باید این مفهوم را با توجه به ارزش‌های اساسی خود و ساختار نظام سلامت خود توسعه دهد.

وی افزود: بسیاری از کشورها به این بعد از سلامت توجه کرده اند و آن را در حوزه های آموزشی، پژوهشی و مراقبتی و خدمات بهداشتی معرفی کرده اند. شایسته و شایسته است، اما مورد توجه جدی و دقیق قرار نگرفته است. این در حالی است که بعد معنویت از دیدگاه اسلام عمیق ترین بعد سلامت است و بیشترین و گسترده ترین تأثیرات را بر سایر ابعاد سلامت (جسم، روان و جامعه) می گذارد.

در ادامه حسن ابوالقاسمی; دبیر علمی این همایش همچنین به بررسی تاریخچه تشکیل گروه سلامت معنوی در فرهنگستان علوم پزشکی پرداخت و گزارشی از روند فعالیت های انجام شده در فرهنگستان علوم پزشکی و همچنین کنفرانس های گذشته از حدود 12 سال ارائه کرد. سالها پیش. اسلامی با رویکرد علمی برای مطالعات دانشگاهی یکی از مهمترین دستاوردهایی است که زمینه ارتقای سلامت معنوی اسلامی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: تدوین و صدور سند سلامت معنوی اسلامی یکی از اقداماتی است که هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی افق جدیدی را به روی علاقه مندان به تحصیل و فرهنگ سازی در این زمینه خواهد گشود.

عباس زاده; رئیس کمیته علمی همایش سلامت معنوی همچنین درباره هدف از برگزاری این همایش گفت: آشنایی مخاطبان با سلامت معنوی در قرآن، تحلیل مبانی، مسائل و نتایج سلامت معنوی در قرآن، بررسی رابطه سلامت معنوی بنیاد قرآن و عترت با ابعاد مختلف سلامت جامعه، بررسی راهکارهای اجرایی و نهادینه‌سازی سلامت معنوی بنیاد قرآن در سطح جامعه با استفاده از ظرفیت محیط‌های آموزشی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رشد و ارتقای معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه در افق برنامه ریزان این همایش در این دوره بوده است.

وی افزود: در این همایش محورهای زیادی داشتیم، 80 مقاله داوری شده و 12 مقاله برگزیده را می توان به عنوان مطالعات زیر مجموعه این گروه ها در نظر گرفت.

ماهیت، مبانی، شاخص ها، الگوها و روش شناسی سلامت معنوی در قرآن (با نقد نظریه های رقیب و مخالف)

رابطه سلامت معنوی بنیاد قرآن با سایر ابعاد سلامت

سلامت معنوی بنیاد قرآن و عترت و بعد تمدنی، فرهنگی و هنری جامعه

سلامت معنوی بنیاد قرآن، خانواده و فرزندپروری

سلامت معنوی بنیاد قرآن و نظام آموزشی (با تاکید بر نقش مسجد، مدرسه، حوزه و دانشگاه)

سلامت معنوی بنیاد قرآن و عترت رسانه، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

سلامت معنوی بنیاد قرآن و عترت و محیط های بهداشتی

راهکارهای نهادینه سازی سلامت معنوی بنیاد قرآن در سطح جامعه

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا