پرورش اندام

معرفی انواع مکمل گیاهی بدنسازی برای رشد عضلات

مکمل گیاهی بدنسازی چیست؟ آیا با پودر پروتئین گیاهی می توان بدنسازی و عضله سازی داشت؟ انواع مکمل های گیاهی کدامند؟ مکمل گیاهی بدنسازی یک پودر پروتئینی است که فقط از منابع گیاهی تهیه می شود و برای بدنسازان و ورزشکاران گیاهخوار مناسب است.

همچنین ممکن است بخواهید پودر پروتئین گیاهی را به دلایلی مانند گیاهخوار بودن یا عدم سازگاری محصولات حیوانی با دستگاه گوارش شما یا صرفاً از روی کنجکاوی امتحان کنید. اگر یک ورزشکار گیاهخوار هستید، آشنایی با مکمل های گیاهی برای شما بسیار مفید و مفید است. مصرف این مکمل ها یک راه مقرون به صرفه و ساده برای تامین نیازهای پروتئینی بدن شما است.

اگر می خواهید با انواع مکمل های گیاهی آشنا شوید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید؛ زیرا قصد داریم همه چیز را در مورد مکمل گیاهی بدنسازی به شما بگوییم.

معرفی انواع پودرهای پروتئین گیاهی در بدنسازی

پودر پروتئین گیاهی همانطور که از نامش پیداست پودر پروتئینی است که از گیاهان به دست می آید. گیاهانی مانند نخود، شاهدانه، برنج و سویا، بنابراین با سایر پودرهای پروتئینی که بدنسازان استفاده می کنند، مانند آب پنیر یا کازئین متفاوت است. در این مقاله در مورد ویتامین پنج مکمل گیاهی شناخته شده بدنسازی صحبت خواهیم کرد.

پودر نخود

پودر پروتئین نخود یک مکمل با کیفیت و ارزشمند است که از نخود فرنگی تهیه می شود. پودر پروتئین نخود می تواند به رشد عضلات، کاهش وزن و حفظ سلامت قلب کمک کند.

ورزشکاران معمولا از این پودر برای اسموتی ها و شیک های بعد از تمرین استفاده می کنند، این پودر تقریباً با دستگاه گوارش همه سازگار است زیرا هضم آسان و ضد حساسیت است. شاید تنها عیب آن این باشد که طعم کمی متفاوت از سایر پروتئین ها دارد.

پودر پروتئین گیاهی

پودر پروتئین سویا

پودر پروتئین سویا پروتئینی است که از محصولات سویا مانند توفو، شیر سویا و … به دست می آید و اگر دوست ندارید خود سویا بخورید پودر آن را تهیه و مصرف کنید.

اگرچه پروتئین های گیاهی اغلب ناقص هستند (حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری نیستند)، اما خوشبختانه سویا حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است که برای بدنسازان گیاهخوار بسیار مهم است. یکی دیگر از مزایای مهم پودر پروتئین سویا ارزان بودن آن است.

اما در عین حال پودر پروتئین سویا طعمی ندارد و باید آن را با شیک های مختلف مخلوط کنید تا بتوانید آن را بنوشید. نکته منفی دیگر این است که برخی از افراد ممکن است به سویا حساسیت داشته باشند، بنابراین نمی توانند آن را مصرف کنند. در نهایت، باید به یاد داشته باشیم که سویا حاوی ایزوفلاون است که می‌تواند بر هورمون‌ها تأثیر بگذارد. مخصوصا برای آقایان.

پودر سیتان

پودر سیتان در واقع همینطور گلوتن گندم پودر شده است. گلوتن پروتئینی است که به خمیر خاصیت ارتجاعی و چسبندگی می دهد و در بسیاری از غلات مانند گندم، جو و چاودار یافت می شود. اما این پودر منبع غنی از پروتئین گیاهی است و اگر گیاهخوار هستید، گزینه خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنتان است. زیرا پروتئین آن تقریباً به اندازه پروتئین گوشت قرمز است. اما مراقب باشید که اگر به گلوتن حساسیت دارید، این مکمل گیاهی بدنسازی برای شما ممنوع است.

پودر اسپیرولینا

پودر اسپیرولینا از جلبک اسپیرولینا به دست می آید که به صورت قرص یا پودر به فروش می رسد. این پودر در بین همه (و نه فقط بدنسازان گیاهخوار) بسیار محبوب است. زیرا سرشار از مواد مغذی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

به طور کلی اسپیرولینا مقدار قابل توجهی پروتئین با کیفیت بالا دارد و اگر گیاهخوار هستید، گزینه خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنتان است. همچنین دارای طیف گسترده ای از ویتامین ها از جمله ویتامین های B، ویتامین E و بتاکاروتن و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است که آن را ارزشمند می کند. اسپیرولینا می تواند احساس سیری را افزایش داده و به کاهش اشتها کمک کند.

اما در مورد نکات منفی آن می توان به این نکته اشاره کرد که اولا ممکن است خیلی ها طعم و بوی آن را دوست نداشته باشند و همچنین مهم این است که در مکانی غیربهداشتی تهیه شده است. قبل از مصرف این مکمل گیاهی بدنسازی (برای جلوگیری از تداخل دارویی) با پزشک خود مشورت کنید.

انواع پودر پروتئین گیاهیانواع پودر پروتئین گیاهی

پودر عدس

پودر پروتئین عدس یکی دیگر از پودرهای پروتئین گیاهی محبوب است که سرشار از مواد مغذی مختلف است. از جمله پروتئین، فیبر و ویتامین ها! عدس حاوی اسیدهای آمینه ضروری ایزولوسین و لیزین است، اما به طور معمول متیونین و سیستئین کمی دارد و به عنوان یک “پروتئین کامل” در نظر گرفته نمی شود.

اما خوشبختانه برای این موضوع راه حلی وجود دارد و آن این است که اگر عدس قبل از آماده شدن جوانه بزند، تمام اسیدهای آمینه ضروری از جمله متیونین و سیستین را خواهد داشت. نکته مثبت دیگر در مورد پودر عدس این است که فیبر بالایی دارد، به این معنی که هضم آن برای شما آزار نمی دهد و برای مدت طولانی احساس سیری خواهید کرد.

اگر به کاهش وزن و کاهش چربی همراه با عضله سازی فکر می کنید، پودر پروتئین عدس گزینه خوبی است. زیرا این مکمل گیاهی بدنسازی فاقد چربی است.

پودر پرواکس

Pro Apex Soy Powder یک مکمل پروتئین گیاهی حاوی ایزوله پروتئین سویا است که گزینه ای عالی برای بدنسازان گیاهخوار است. این مکمل دارای مقدار کافی آمینو اسیدهای شاخه دار یا BCAA است و به دلیل داشتن آرژنین و گلوتامین کافی به رشد و ریکاوری عضلات بعد از تمرین بسیار کمک می کند.

پودر پروتئین Veggie Elite MRM

این مکمل برای بدنسازان و گیاهخواران و یا حتی افراد غیر گیاهخواری که می خواهند برای عضله سازی و ریکاوری بهتر یک مکمل گیاهی بدنسازی را امتحان کنند مناسب است. خوشبختانه مواد تشکیل دهنده این مکمل حاوی پروتئین سویا، شیر، گلوتن و سایر مواد حساسیت زا نیست. بنابراین هضم آن برای دستگاه گوارش شما آسان است.

پودر مگاسو شکلات Edvai

این مکمل سرشار از پروتئین سویای گیاهی است که همانطور که در بالا گفتیم دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری است. بنابراین مکمل و جایگزین بسیار ارزشمندی برای پروتئین حیوانی است. مگاسوی فیبر غذایی نیز دارد که برای سلامت دستگاه گوارش به ویژه روده ها بسیار مفید است.

آیا پروتئین های گیاهی به تنهایی قادر به تامین پروتئین مورد نیاز بدن برای عضله سازی هستند؟

بله اگرچه تامین پروتئین مورد نیاز برای عضله سازی فقط از طریق منابع گیاهی، سخت تر بله، اما غیرممکن نیست. در گذشته تصور می‌شد که فقط پروتئین‌های حیوانی می‌توانند باعث رشد ماهیچه‌ها شوند و پروتئین گیاهی همیشه پروتئینی بی‌ارزش محسوب می‌شد. زیرا تمام آمینو اسیدهای ضروری را نداشت.

اما اکنون می دانیم که پروتئین های گیاهی دارای اسیدهای آمینه ضروری نیز هستند و حتی اگر یک منبع تمام آمینو اسیدها را نداشته باشد، با ترکیب چند پروتئین گیاهی با هم می توانید تمام اسیدهای آمینه ضروری را دریافت کنید. با این حال، منابع گیاهی خاصی وجود دارند که دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند، مانند سویا یا عدس.

حرف پایانی

بدنسازان و ورزشکاران گیاهخوار نیز می توانند پروتئین مورد نیاز برای عضله سازی را با تغذیه و مکمل های گیاهی تامین کنند. البته تامین انرژی و پروتئین تنها از طریق منابع گیاهی دشوارتر و پیچیده تر است اما کاملا امکان پذیر خواهد بود. در این مقاله انواع مکمل های گیاهی بدنسازی را معرفی کرده ایم و در مورد هر کدام توضیح داده ایم.

منابع: Healthline – تغذیه

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا