سلامت خانواده

مطالعات جدید؛ راهی برای کاهش سرعت پیری کشف کنید

به گزارش خبرآنلاین، مطالعه جدیدی در دانشگاه ادیت کوان (ECU) نشان می دهد که سفر ممکن است بهترین راه برای کند کردن پیری باشد و این تحقیق به اثرات مثبت گردشگری بر سلامت جسمی و روانی می پردازد.

به گزارش ایسنا، این پژوهش با بکارگیری مفهوم علمی «آنتروپی» که به روند کلی سیستم ها به سمت بی نظمی و فرسایش اشاره دارد، به این نتیجه رسیده است که سفر می تواند روند پیری را کند کند. به عبارت دیگر، همانطور که فعالیت های منظم از سلامت جسمی ما محافظت می کند، مسافرت نیز به عنوان نوعی ورزش ذهنی و عاطفی به کاهش «بی نظمی» در مکانیسم های مختلف بدن کمک می کند.

تجربیات مثبت سفر؛ راز کاهش بی نظمی بدن

دکتر «فانگلی هو» رهبر این پژوهش در این باره توضیح می دهد: پیری مانند هر فرآیند طبیعی برگشت پذیر نیست، اما با ایجاد تجربیات مثبت در زندگی می توان آن را کاهش داد.

وی تغییر محیط و قرار گرفتن در موقعیت های جدید را عامل مهمی می داند که باعث می شود بدن و ذهن واکنش های مثبتی از خود نشان دهد.

در طول سفر، به ویژه در فعالیت‌هایی مانند گردشگری سلامت، سلامتی و یوگا، افراد در معرض مناظر و شرایط جدیدی قرار می‌گیرند که به کاهش استرس روزانه و بهبود سلامت روحی و جسمی کمک می‌کند. این تحقیق نشان می دهد که چنین تجربیاتی نه تنها به کاهش استرس و بهبود سیستم ایمنی کمک می کند، که منجر به ایجاد “آنتروپی کم” در بدن می شود. حالتی که در آن مکانیسم های فیزیکی متعادل تر و هماهنگ تر هستند.

گردشگری به عنوان نوعی درمان

دکتر هو ادامه می دهد: مسافرت اگر به عنوان نوعی مداخله درمانی در نظر گرفته شود، می تواند با فعال سازی چهار سیستم اصلی بدن (متابولیک، ایمنی، هورمونی و عصبی) به حفظ تعادل بدن کمک کند. در شرایط عادی بدن ما به تدریج بر اثر استرس و فشار روزانه به سمت بی نظمی و فرسایش پیش می رود، اما قرار گرفتن در یک محیط آرام همراه با تجربیات مثبت می تواند این روند را معکوس کند.

اثرات منفی احتمالی سفر

به گزارش ایندیپندنت، اما از آنجایی که سفر می تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی داشته باشد، نباید از اثرات منفی آن غافل شد. بر اساس این تحقیقات، تجربیات ناخوشایند مانند بیماری های عفونی، تصادفات، خشونت یا شرایط بد سلامتی می تواند به جای کاهش پیری، آنتروپی را در بدن افزایش دهد و مشکلات جدیدی ایجاد کند. نمونه بارز این اثرات منفی، بحران بهداشت عمومی کووید-19 بود که اختلال شدیدی در زندگی مردم ایجاد کرد و حتی بسیاری را از سفر باز داشت.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا