علمی و فناوری

مطالبه انجمن‌ تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی از رئیس جمهور منتخب

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)این انجمن در نامه ای خطاب به مسعود مزکیان (رئیس جمهور منتخب دولت چهاردهم) ضمن تبریک به ایشان اعلام کرد: انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران با 235 عضو به عنوان تنها تشکل تخصصی زیر نظر اتاق بازرگانی. ، صنایع، معدن و کشاورزی ایران همواره تلاش کرده است تا با مدیریت شرکت های عضو و تضییع حقوق مصرف کنندگان از کمبود کالا و بی ثباتی در بازار تا حد امکان جلوگیری کند.

در ادامه این انجمن اشاره شده است که در دولت دوازدهم (1395) کارگروهی به ریاست وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد که تمامی سازمان ها و دستگاه های مرتبط با واردات گوشی های تلفن همراه شامل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان استاندارد، بانک مرکزی، همتا، گمرک جمهوری اسلامی، سازمان توسعه و تجارت، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان در این کارگروه حضور داشتند. نتیجه تشکیل این کارگروه و تشکیل جلسات، به ثمر نشستن طرح رجیستری و شفافیت در تمامی مراحل واردات و خدمات پس از فروش بود. به گونه ای که به جرات می توان گفت تلفن همراه به یکی از شفاف ترین کالاهای کشور در زمینه واردات و عرضه و خدمات پس از فروش تبدیل شد.

این کارگروه هر ماه لیست کامل گوشی های تلفن همراه وارداتی به تفکیک برند و میزان برندهای وارداتی به دلار و میزان سهم بازار هر مدل و هر برند از شرکت ها و همچنین اطلاعات دقیقی را در اختیار انجمن قرار می داد. ورود تلفن همراه با رویه مسافری; اما متأسفانه در سال سیزدهم (1400) کارگروه تلفن همراه تعطیل است و بدون اطلاع قبلی از آبان ماه 1401 ارائه کلیه آمارها اعم از میزان واردات شرکتها و برندها، مدلها و کلیه عواملی که موجب شفافیت و جلوگیری از وقوع رانت می شد توسط سازمانهای ذیربط متوقف و علیرغم بسیاری از پیگیری های انجمن، آنها پاسخ دریافت کردند. این اتفاق نیفتاد.

انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرده است: در نتیجه در سال های اخیر شاهد تخلفات در کشور بوده ایم. بنابراین به نظر می‌رسد این عدم شفافیت در بازار موبایل نیز زمینه‌ای برای رویدادهای مشابه باشد. لذا تقاضا می شود اطلاعات و آمار به نحو مقتضی در اختیار انجمن قرار گیرد و در صورت لزوم به منظور ایجاد شفافیت کارگروه مذکور مجدداً در دولت چهاردهم تشکیل شود.

انجمن فوق در ادامه بیان مطالبات خود موضوع مهم دیگری را اینگونه بیان کرد: هر یک از ما به عنوان یک ایرانی آرزو داریم روزی شاهد تولید گوشی های با کیفیت در کشور باشیم. اما واقعیت این است که برای رسیدن به این آرزو نیازمند تخصص و امکانات و بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا هستیم. از آنجایی که تعداد قابل توجهی از مجوزهای تولید تلفن همراه در دولت سیزدهم صادر شد، این سوال برای انجمن مطرح است که آیا این سیاست در دولت چهاردهم نیز ادامه خواهد داشت؟ در این صورت از شما تقاضا داریم تا به مسئولین و کارشناسان دستور دهید تا تعریفی واضح و دقیق از تولید تلفن همراه بیان کنند.

در پایان این نامه تاکید شده است که این انجمن به عنوان تنها تشکل تخصصی با در نظر گرفتن منافع ملی و با هدف تحقق برنامه های کشور آماده همکاری و دریافت رهنمودهای رئیس جمهور و مسئولان خواهد بود. دولت چهاردهم در حوزه تلفن همراه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا