مطالبات پرستاران را نباید با زیاده خواهی اشتباه گرفت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، عباس عبادی قطع ارتباط آموزش و درمانگاه را یکی از مهمترین چالش های حوزه پرستاری دانست و افزود: در پزشکی، آموزش بالینی و خدمات ادغام شده است، اما در پرستاری، مامایی و برخی رشته های دیگر این پیوند ضعیف است.
وی گفت: کمبود اعضای هیات علمی نیز این فاصله را افزایش می دهد. دانشگاه باید زمینه ای فراهم کند تا اعضای هیأت علمی در بیمارستان نقش عملی و مؤثر داشته باشند.
عبادی با اشاره به ظرفیت تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزود: در این قانون دو درصد اعتبار برای آموزش و توانمندسازی در نظر گرفته شده است. با بخشنامه جدید امکان واگذاری بخشی از این اعتبار به دانشکده ها به شرط مشارکت در ارائه خدمات آموزشی و بالینی به بیمارستان ها وجود دارد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سازمان نظام پرستاری و دانشگاه می توانند بازوی همدیگر باشند، گفت: مطالبه گری صنفی لازم است، اما باید با ادبیاتی مبتنی بر احترام، دوستی و هدف مشترک انجام شود. به گونه ای که باعث دوری یا درگیری نشود.
وی با اشاره به نمونه های موفق همکاری انجمن صنفی و دولت در ارائه تعرفه ها افزود: این تعاملات باید با محوریت منافع مردم و ارتقای کیفیت مراقبت ها ادامه یابد.
عبادی نسبت به باورهای غلط اخیر در جامعه ابراز نگرانی کرد و گفت: در برخی موارد نحوه مطالبه گری به گونه ای است که مردم تصور می کنند گروه های بهداشتی باج گیر هستند یا فقط به فکر منافع خود هستند. این نگاه خطرناک است و اصلاح آن مستلزم بازگشت به مطالبات بر اساس نیاز مردم است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر هدف مشترک ما ارتقای کیفیت خدمات باشد، هم دانشگاه و هم انجمن صنفی می توانند در کنار هم راه را برای توسعه خدمات پرستاری هموار کنند. اولویت اصلی باید سلامت مردم و حمایت دستگاه های خدمات رسان باشد.



