سلامت خانواده

مطالبات داروسازان کجا رفت؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چندی پیش بود که داروسازان به بررسی مطالبات خود پرداختند و برای پیگیری آن جلساتی برگزار کردند. همچنین در سال جاری شورای عالی سیاستگذاری انجمن داروسازان ایران در نامه ای به رئیس جمهور چالش های نظام دارویی کشور را مطرح و ادامه داد وی در این نامه راهکارهایی را برای عبور از شرایط موجود از جمله تاخیر سازمان های بیمه گر پیشنهاد کرده است. در پرداخت بدهی خود به موسسات درمانی در طول زنجیره تامین دارو، ناکافی بودن منابع و اعتبارات پروژه دروار و دخالت نامناسب نهادهای غیرمسئول با رویکرد اقتصادی در فرآیند تصمیم گیری. عدم استقلال سازمان غذا و دارو در تصمیم گیری ها و تصمیم گیری های متاثر از روندهای اقتصادی از چالش های نظام دارویی کشور عنوان شده است.

در پنجمین روز از شهریور ماه به مناسبت روز داروساز، داروسازان متخصص و دانشجویان داروسازی با اعضای انجمن داروسازان و دانشگاه های علوم پزشکی جلساتی را برای طرح مطالبات خود برگزار کردند و در جلسه ای به بیان مطالبات و مطالبات خود پرداختند. مقرر شد مطالبات داروسازان از محمدرضا ظفر قندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شود.

دولت چهاردهم باید به جایگاه داروساز توجه ویژه داشته باشد

بهزاد ذوالفقاری عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان استان اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص اعطای مجوز تاسیس داروخانه به غیر داروسازان گفت: پس از بیان مطالبات داروسازان و تایید آن از سوی مسئولان دانشگاه، همکاران و نهادهای خارج از دانشگاه داروساز قول مساعدت و پیگیری دادند. . تا آنها نیز به این خواسته ها عمل کنند.

وی افزود: هدف از این تغییر شرایط حذف داروساز از چرخه درمان است تا عده ای بدون نظارت داروساز و با مدیریت سرمایه داران خرده فروشی دارو را بر عهده بگیرند که باعث آسیب و خطر می شود. به مردم، نظام سلامت و مسائل کلان کشور. به دنبال خواهد داشت، بنابراین همه مردم باید نسبت به این موضوع حساس و مطالبه گر باشند تا در سال های آینده برای تهیه دارو با مشکلات جدی مواجه نشویم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سرمایه ذاتاً تشدید کننده مصرف است، ادامه داد: هدف سرمایه گذاران و سرمایه داران افزایش مصرف مردم برای فروش بیشتر است که این برخلاف سیاست های بیان شده مقام معظم رهبری است و وظیفه ما را دو چندان می کند. که علاوه بر بالا بردن سطح آگاهی جامعه تا بتوانیم با این موضوع مقابله کنیم، در واقع چالش اصلی داروسازان این است که داروساز باید نقش موثری در تامین دارو و درمان داشته باشد تا عده ای از سرمایه داران نتوانند به تدریج بر جامعه مسلط شوند. کل فرآیند با در اختیار گرفتن پایین ترین سطح هرم توزیع دارو. .

ذوالفقاری با اشاره به اینکه صنعت دارو حدود 5.5 درصد از بودجه کشور را تشکیل می دهد، گفت: اگر سرمایه داران پایین ترین سطح هرم توزیع دارو را در اختیار بگیرند، پس از مدتی کل بودجه دارویی کشور را در اختیار خواهند گرفت، مطالبات تولیدکنندگان دارو. در حال پیگیری هستند اما دستگاه اجرایی کشور باید این موارد را پیگیری کند تا با هوشیاری کامل صنعت داروسازی را از خطرات موجود مصون بدارند.

وی با بیان مطالبه خود از دولت چهاردهم افزود: در چند سال اخیر تولیدکنندگان دارویی تحت فشارهای مختلفی از جمله مقررات، بررسی ورود سکوها در توزیع و عرضه دارو، پرداخت مطالبات بیمه ای که دارای تأخیر هستند، بوده اند. پرداخت حدود 5 ماهه که همگی باعث می شود داروسازانی که در زنجیره تامین دارو فعالیت می کنند تحت فشار مضاعفی قرار بگیرند و امنیت شغلی، جایگاه و اعتبار اجتماعی و تامین اجتماعی آنها تحت تاثیر قرار گیرد، لذا از دولت چهاردهم تقاضا داریم به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد. جایگاه داروسازان و اجازه ندادن افراد خارج از سیستم بهداشت و درمان. حمله به موقعیت شناخته شده داروساز و حرفه داروسازی تا داروسازان را قربانی منافع اقتصادی کنند.

خواسته داروسازان از دولت چهاردهم چیست؟

پزشکی نباید وارد بحث های رقابتی شود

محمدرضا آذربایجانی رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان وی در خصوص چالش های تولیدکنندگان دارو در مصاحبه های قبلی خود با خبرگزاری ایمنا گفت: در گذشته دولت ها، سازمان ها و نهادهای غیر مرتبط با داروسازی وارد این عرصه شدند و قوانینی را تصویب و ابلاغ کردند، اما با توجه به اینکه دارو یک محصول غیررقابتی است و با سلامت مردم رابطه مستقیم دارد، نباید وارد بحث های رقابتی شد، زیرا تاثیر آن در ابتدا توسط افراد جامعه مشاهده می شود.

وی با بیان تنها خواسته تولیدکنندگان دارو از دولت چهاردهم، تصریح می کند: وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس متولیان اصلی حوزه سلامت و بهداشت در کشور هستند و می توانند در حوزه سلامت دخالت کنند. و باید از ورود افراد یا سازمان های غیر مرتبط به دلیل عدم تخصص کافی در حوزه های مختلف بهداشت جلوگیری شود، در واقع حوزه سلامت باید به دست متولیان آن و دست افراد غیر متخصصان باید قطع شوند

تزریق 8.2 تلاش برای تامین نقدینگی صنعت دارو / رشد مثبت تولید برخی شرکت های دارویی

8.2 تزریق تلاش برای تامین نقدینگی صنعت دارو / رشد مثبت تولید برخی شرکت های دارویی

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو وی بیان کرد: ارز دارویی در سال 1400 بیش از پنج میلیارد بوده که بخشی از آن برای عرضه بوده است واکسن کرونا و بخشی از آن برای دارو و تجهیزات پزشکی بود. در سال 1401 این مقدار تغییری نکرد. در سال 1402 سهمیه ارزی چهار میلیارد دلار بود که در سال 1403 به 5/3 میلیارد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه اصلاح سیاست ارزی نیازمند نقدینگی و تسهیلات ارزی و ریالی است که مطالبات حوزه دارویی نیز باید توسط سازمان های بیمه گر پرداخت شود، افزود: شرکت های دارویی اذعان دارند که مشکل اصلی تامین نقدینگی است. که با دستور رئیس جمهور 8200 می شود. یک میلیارد تومان از مطالبات داروخانه ها، شرکت های دارویی و صدا و سیما پرداخت شد. تخصیص 6400 میلیارد تومانی نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر شده است که امیدواریم به زودی تامین شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: یکی از تصمیمات خوب دولت واگذاری بخشی از منابع هدفمندی یارانه ها به بودجه عمومی بود که بارها اعلام کرده بودیم منابع دارویی باید از آن جدا شود. منابع دارویی و هدف گذاری شده باید به بودجه عمومی واریز شود که با دستور رئیس جمهور و تصویب هیئت مدیره انجام شد. وزیران، بخش زیادی از منابع درور به بودجه عمومی منتقل شد.

محمدی با تاکید بر اینکه خودکفایی یکی از نقاط قوت صنعت داروسازی در کشور است، افزود: اجازه نمی دهیم صنعت دارو آسیب ببیند و با پیگیری تسهیلات ریالی و نقدینگی به تقویت این حوزه کمک می کنیم. در پایان سال 1402 روند تولید در بسیاری از شرکت ها مثبت بوده است و امیدواریم با پیگیری های مستمر وزیر بهداشت و رئیس جمهور که پزشکان و متخصصان حوزه سلامت هستند، این مشکلات در حوزه سلامت رخ دهد. رشته پزشکی حل میشه

همچنین در سال جاری شورای عالی سیاستگذاری انجمن داروسازان ایران طی نامه ای به رئیس جمهور، چالش های نظام دارویی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد و در ادامه راهکارهایی را برای برون رفت از شرایط موجود پیشنهاد کرد. درمان در طول زنجیره تامین دارو، ناکافی بودن منابع و اعتبارات پروژه دروار و دخالت نامناسب نهادهای غیرمسئول با رویکرد اقتصادی در تصمیم‌گیری سازمان، عدم استقلال سازمان غذا و دارو در تصمیم‌گیری و تصمیم‌گیری تاثیرگذار است. با ایجاد جریان های اقتصاد محور به عنوان چالش در نظام دارویی کشور اشاره شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا