سلامت خانواده

مصرف مکمل های تستوسترون برای ورزشکاران؛ خوب یا بد؟

به گزارش آنلاین، میل به داشتن اندامی متناسب باعث می شود برخی از ورزشکاران تازه کار به استفاده از استروئیدهای مصنوعی به ویژه مکمل های تستوسترون روی بیاورند. این روند عمدتاً توسط رسانه های اجتماعی هدایت می شود، جایی که پست های بی شماری راه هایی برای افزایش تستوسترون ارائه می دهند.

سلامت نیوز در این خبر نوشت: در این پست ها مزیت های فرضی استفاده از هورمون های مصنوعی تبلیغ می شود و حتی محصولاتی معرفی می شود که هرکسی می تواند بدون نسخه آنلاین خرید کند.

در حالی که تستوسترون مصنوعی ممکن است ظاهر شما را در کوتاه مدت بهبود بخشد، عواقب طولانی مدت استفاده از آن را نباید نادیده گرفت.

تستوسترون نوعی هورمون استروئیدی است که در عملکرد همه اندام های ما نقش دارد. هم مردان و هم زنان تستوسترون تولید می کنند، اگرچه مردان 15 برابر بیشتر از زنان تستوسترون در گردش دارند.

تستوسترون نه تنها باعث رشد جنسی و بلوغ می شود، بلکه به رشد توده عضلانی بدون چربی و کنترل رشد استخوان نیز کمک می کند. این هورمون همچنین استقامت ورزشی و آمادگی قلبی عروقی ما را بهبود می بخشد.

عوامل زیادی از جمله ورزش، استرس و رابطه جنسی می توانند به طور طبیعی تولید تستوسترون را افزایش دهند. اما استفاده از مکمل های تستوسترون مصنوعی، به ویژه در مقادیری که بیشتر از مقدار تولید شده توسط بدن باشد، تاثیرات زیادی بر سلامتی خواهد داشت.

تستوسترون ممکن است در ابتدا میل جنسی را افزایش دهد و به بدن کمک کند تا توده عضلانی بیشتری را طی چند ماه بسازد. این هورمون همچنین می تواند باعث آکنه، طاسی با الگوی مردانه و بزرگ شدن سینه در مردان شود.

زنان ممکن است آمنوره (عدم قاعدگی)، افزایش موهای بدن و صدای مردانه را در نتیجه مصرف مکمل تستوسترون تجربه کنند. اما این عوارض جانبی در مقایسه با عواقب قابل توجهی که سوء مصرف طولانی مدت و مکرر مکمل تستوسترون بر بدن دارد، ناچیز است.

سوء مصرف استروئید قلب را تغییر می دهد و باعث بزرگ شدن آن، افزایش فشار خون و کاهش خاصیت ارتجاعی شریان ها می شود. همه این تغییرات باعث می شود قلب سخت تر کار کند و خطر مرگ ناگهانی را افزایش می دهد. اکثر افرادی که به مدت طولانی از استروئیدها استفاده می کنند از آسیب کبد و کلیه رنج می برند.

تستوسترون همچنین اثرات روانی دارد و با مشکلاتی مانند افزایش پرخاشگری، افسردگی و اضطراب همراه است. مکمل های تستوسترون نیز باعث هیپوگنادیسم می شوند. وضعیتی که در آن بافت هایی که به طور معمول تستوسترون تولید می کنند، کوچک می شوند. در مردان، این منجر به کاهش تعداد اسپرم و اندازه بیضه می شود.

هیپوگنادیسم همچنین به طیف گسترده ای از اثرات ترک کمک می کند. برخی از این علائم عبارتند از افسردگی و کاهش میل جنسی. البته اگر از تستوسترون بیشتر استفاده شود، علائم از بین خواهند رفت.

کمیته بین المللی المپیک و آژانس جهانی ضد دوپینگ تستوسترون و دیگر استروئیدهای آنابولیک را پس از المپیک 1972 ممنوع کردند. استدلال آنها این بود که اگرچه این عوامل عملکرد فیزیکی را افزایش می دهند، اما پیامدهای سلامتی جدی دارند.

با این حال، بیش از 40 سال پس از ممنوعیت بین المللی، استفاده از استروئیدهای آنابولیک در بین برخی از ورزشکاران ادامه دارد. در سال 2021 گزارش شد که بین 29 تا 43 درصد ورزشکاران حرفه ای ایران از ترکیبات مذکور استفاده می کنند. همچنین، در یک مطالعه استرالیایی روی 32 ورزشکار (عمدتا زن) در سال 2023، حدود 43 درصد از مصاحبه شوندگان گزارش دادند که از داروهای تقویت کننده عملکرد و ظاهر استفاده می کنند.

مکمل های تستوسترون مصنوعی اثرات منفی زیادی بر سلامتی دارند

ورزشکاران حرفه ای اکنون تنها بخش کوچکی از مشکل جهانی دوپینگ هستند. استفاده آرایشی از تستوسترون توسط غیر ورزشکارانی که به دنبال بهبود اعتماد به نفس و ظاهر فیزیکی خود هستند به این معنی است که سوء مصرف استروئید آنابولیک اکنون یک مشکل عمومی است.

با توجه به خطرات و مضرات شناخته شده استفاده از تستوسترون، چرا باید به استفاده از آن روی بیاورید یا به استفاده از آن ادامه دهید؟ شاید مصرف کنندگان مشکلات سلامتی را به عنوان آینده درک کنند و به خاطر بهبود عملکرد یا ظاهر خود در کوتاه مدت، این خطرات را بپذیرند. اعتیاد به استروئیدهای آنابولیک نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد، زیرا ممکن است بر قدرت تصمیم گیری تأثیر بگذارد و آگاهی از خطرات احتمالی را به حداقل برساند.

بین سال‌های 1982 تا 1995، پزشک و روزنامه‌نگار باب گلدمن از ورزشکاران نخبه پرسید که آیا حاضرند قرص جادویی مصرف کنند که موفقیت مدال طلای المپیک را تضمین کند اما پنج سال بعد آنها را بکشد. حدود نیمی از ورزشکاران مصاحبه شده این گزینه را پذیرفتند. در تکرار مطالعه انجام شده در سال 1391-1391، این نسبت کمتر (14-7 درصد) بوده و ورزشکاران برتر احتمال بیشتری برای انتخاب گزینه مذکور داشتند.

شکی نیست که سوء استفاده از تستوسترون و تقلیدهای مصنوعی آن می تواند منجر به آسیب شود، با این حال بسیاری از مردم به سوء استفاده ادامه می دهند و ممنوعیت های بین المللی موثر نبوده است. با افزایش تعداد غیرورزشکارانی که از مکمل‌های تستوسترون بدون نسخه استفاده می‌کنند، باید اقدامات بیشتری برای آگاهی مردم از خطرات سلامتی انجام شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا