سلامت خانواده

مصرف مزمن استروئید خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو محققان گزارش دادند، بیمارانی که از قرص یا تزریق استفاده می کردند استروئید استفاده، 2.6 برابر بیشتر از بیمارانی که استروئیدها مصرف نمی کنند، مستعد ابتلا به دیابت هستند.

به گفته محققان، نتایج این مطالعه در مقیاس بزرگ از این احتمال حمایت می کند که اثرات استروئیدها سطح بالای قند خون می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

دکترراجنا گلوبیکمدرس دیابت و غدد درون ریز در دانشگاه آکسفورد و سرپرست تیم تحقیقاتی می گوید: اطلاعات موجود در مورد شیوع بیشتر دیابت جدید در بیماران مبتلا به دیابت گلوکوکورتیکوئیدها بر اساس مطالعات کوچکی که شامل بیماران مبتلا به یک یا چند بیماری است، درمان می شوند. ما می خواستیم داده ها را گسترش دهیم تا ایده دقیق تری از احتمال ابتلای افراد به دیابت در حین درمان با این داروها به دست آوریم.

استروئیدها آنها برای درمان طیف گسترده ای از مشکلات پزشکی با کمک به سرکوب التهاب استفاده می شوند. این بیماری ها عبارتند از: آسمآرتریت روماتوئیدبیماری التهابی روده و سرطان.

به گفته محققان، متأسفانه این داروها همچنین با کاهش حساسیت به انسولین و تداخل در توانایی سلول ها برای جذب گلوکز، سطح قند خون را افزایش می دهند.

برای اینکه ببینند آیا این تأثیر بر قند خون می‌تواند باعث دیابت شود، تیم تحقیقاتی داده‌های بیش از 450000 نفر را که بین سال‌های 2013 تا 2023 توسط بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد درمان شده بودند، تجزیه و تحلیل کرد.

هیچ یک از افراد در ابتدای مطالعه دیابت نداشتند و هیچ کدام استروئیدها مصرف نکردند.

در طول دوره مطالعه، تقریباً 4٪ از بیماران در حالی که در بیمارستان بودند شروع به استفاده کردند استروئیدها انجام داد، از جمله پردنیزون، هیدروکورتیزون و دگزامتازون.

محققان دریافتند که در بین تمام بیماران، حدود 2 درصد از افرادی که استروئیدها در مقایسه با کمتر از 1 درصد کسانی که دیابت نوع 2 مصرف کردند استروئیدها دریافت نکرده بود

محققان به این نتیجه رسیدند که وقتی سن و جنسیت در نظر گرفته شود، استروئیدها خطر محاکمه آنها دیابت را 2.6 برابر افزایش می دهند.

گلوبیک گفت: «افرادی که مرتباً برای آسم و آرتریت استروئیدها کسانی که از آن استفاده می کنند باید از نظر دیابت تحت نظر باشند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا