مصرف حبوبات در کاهش خطر ابتلا به فشار خون موثر است – خبرگزاری مهر ایران و جهان

در یک مطالعه جدید، افرادی که حبوبات بیشتری مصرف کردند، 16 درصد کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا بودند، در حالی که مصرف بیشتر سویا با خطر 19 درصدی کمتر مرتبط بود.
این یافته ها از تجزیه و تحلیل 12 مطالعه مشاهده ای شامل صدها هزار بزرگسال در ایالات متحده، آسیا و اروپا به دست آمده است.
این مطالعه میگوید: «مصرف فعلی حبوبات در سراسر اروپا کمتر از توصیههای غذایی است، با میانگین مصرف تنها 8 تا 15 گرم در روز، که بسیار کمتر از توصیههای 65 تا 100 گرم در روز برای سلامت کلی قلب و عروق است».
بیشترین کاهش خطر فشار خون بالا با مصرف حدود یک فنجان (170 گرم) حبوبات در روز از جمله نخود، عدس، نخود و لوبیا مرتبط بود. بیشترین فواید سویا با مصرف 60 تا 80 گرم در غذاهایی مانند توفو یا شیر سویا مشاهده شد.
محققان می گویند مواد مغذی موجود در این غذاها مانند پتاسیم، منیزیم و فیبر ممکن است این ارتباط را توضیح دهند.
محققان میگویند: «این مطالعه شواهد مربوط به مزایای محافظت از قلب رژیمهای غذایی گیاهی را تقویت میکند.»
نویسندگان به شدت بر استفاده از حبوبات و سویا به عنوان استراتژی های غذایی کلیدی برای کاهش بار جهانی فشار خون تاکید دارند.



