بهداشت و درمان

مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، شاهین شادنیا درباره افزایش موارد مسمومیت با الکل های سمی گفت: بیشتر موارد مسمومیت هایی است که در اثر مصرف نوشیدنی های مصنوعی و سمی به بهانه سرگرمی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه تولید و واردات مشروبات الکلی در کشورمان ممنوع است، تصریح کرد: مشروبات الکلی که به صورت مصنوعی تولید و یا به صورت قاچاق وارد کشور می شود مسمومیت های خطرناکی را به همراه دارد.

شادنیا گفت: «اتانول» ماده اصلی مشروبات الکلی است که معمولاً در میزان و مصرف خاصی مسمومیت جدی در افراد ایجاد نمی کند.

رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان لقمان حکیم با تاکید بر اینکه مصرف الکل اتیلیک یا اتانول در اکثر موارد سمیت جدی و خطر مرگ برای افراد ندارد، افزود: صرفاً زیاده روی در مصرف این مشروبات الکلی می تواند خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه مشروبات الکلی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود و یا به صورت غیرقانونی تهیه می شود خطرات جدی را متوجه مصرف کننده می کند، ادامه داد: معمولا افراد سودجو در فرآیند ساخت این مواد از الکل های حاوی متانول یا غیره از الکل سمی استفاده می کنند و این امر عامل مسمومیت است

شادنیا با بیان اینکه به طور کلی مصرف بیش از حد مشروبات الکلی حاوی اتانول (اتیل الکل) با علائم همراه است، گفت: اختلال تعادل، عدم انسجام فعالیت های عضلانی و مغزی، پرخاشگری، خواب آلودگی یا قند خون پایین از جمله علائم مصرف این الکل ها است. نوشیدنی ها است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال مصرف مشروبات الکلی حاوی اتانول و به محض افزایش سطح آن در خون علائم مسمومیت به سرعت نمایان می شود، گفت: مشکل الکل های سمی و غیر استاندارد این است که این مواد سمی در فاز اولیه هستند. پس از مصرف هیچ علامت و نشانه خاصی ندارند و زمانی که این مواد سمی وارد بدن می شوند شروع به متابولیسم کرده و سپس علائم مسمومیت را ایجاد می کنند.

شادنیا با بیان اینکه بروز علائم مسمومیت با متانول زمان بر است، افزود: اکثر بیماران پس از مصرف این الکل های سمی در عرض 12 ساعت یا حتی تا 72 ساعت در برخی موارد علائم مسمومیت را بروز می دهند.

وی با اشاره به اینکه مصرف مشروبات الکلی سمی با درجاتی از اختلال بینایی همراه است، گفت: افراد پس از مصرف این گونه نوشیدنی ها معمولا پس از چند ساعت ناگهان دچار تاری یا سیاهی دید می شوند. علائمی مانند تاری دید یا تاری دید و متاسفانه در بدتر شدن شرایط مسمومیت، نابینایی کامل از مهم ترین عوارض مصرف مشروبات الکلی سمی و خانگی حاوی متانول است.

شادنیا با بیان اینکه مراجعه سریع به مراکز درمانی پس از مسمومیت با الکل ضروری است، تاکید کرد: بسیاری از افراد در ساعات اولیه به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند با این فرض که با گذشت زمان علائم مسمومیت کاهش می یابد این امر می تواند منجر به بروز مسمومیت شود. خطرات جدی همراه باشد که شامل آسیب چشم، نابینایی، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ می شود.

وی در پایان با یادآوری اینکه علائم مسمومیت با الکل های سمی با تاخیر ظاهر می شود، افزود: نکته مهم در مورد الکل های سمی این است که هرکس از این نوشیدنی ها استفاده کند دچار مسمومیت می شود. بنابراین میزان مصرف عامل تعیین کننده در بروز علائم و آسیب نیست، مصرف این الکل های سمی به هر میزان خطرناک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا