سلامت خانواده

مشکلات رفتاری خاص در کودکان با سابقه زایمان زودرس – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، نوید میرزاخانی، عضو هیأت علمی گروه کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی دادان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اکثر کودکان مبتلا به اختلالات پردازش حسی دارای مشکلات خاص تری مانند اختلالات یادگیری، توجه و … هستند، گفت: تمرکز و اختلال طیف اوتیسم پردازش حسی اولیه نوزاد و مداخلات لازم می تواند از این اختلالات پیشگیری کند.

وی افزود: اختلال پردازش حسی می تواند عامل اوتیسم و ​​بسیاری از اختلالات دیگر مانند ADHD و اختلالات حرکتی و هماهنگی رفتاری در کودکان باشد.

میرزاخانی با اشاره به مطالعه انجام شده در این زمینه خاطرنشان کرد: این پژوهش با هدف پیش بینی مشکلات رفتاری و اختلال پردازش حسی در کودکان با سابقه تولد نارس انجام شد و به مدت دو سال به طول انجامید.

به گفته این کارشناس کاردرمانی، در این مطالعه حاضر 157 کودک پنج تا هفت ساله با سابقه زایمان زودرس از مناطق مختلف شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روش انجام این پژوهش افزود: پس از تکمیل پرسشنامه های غربالگری توسط والدین کودکان، پردازش حسی آنها (بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه، عمق و حرکت) مورد ارزیابی قرار گرفت. و تفسیر شد و رابطه بین متغیرها بررسی شد. نشان داد که بین اختلالات رفتاری کودکان و پردازش حسی آنها رابطه زیادی وجود دارد.

به گفته وی، این پرسشنامه ها بین 157 کودک در مدارس عادی مناطق مختلف شهر تهران توزیع و پس از تکمیل توسط والدین آنها جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

میرزاخانی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج این تحقیق مشخص شد که اکثر کودکانی که نارس به دنیا آمده اند دارای اختلالات و مشکلات رفتاری خاص در زمینه پردازش حسی هستند.

به گفته وی اختلال پردازش حسی می تواند باعث بروز مشکلات رفتاری و اجتماعی و انواع ناسازگاری ها در کودکان شود.

این کاردرمانگر ادامه داد: هیچ یک از کودکان مبتلا به اختلالات ذکر شده ضریب هوشی پایینی نداشتند و همگی در مدارس عادی تحصیل می کردند.

وی با اشاره به نتایج مطالعه حاضر گفت: بر اساس یافته های این مطالعه مشاهده شد بسیاری از نوزادان نارس که در بدو تولد حدود یک هفته تا 10 روز در NICU بستری می شوند دچار اختلالات یادگیری، رفتاری و توجه می شوند. و ADHD در سال های آینده زندگی خود. تبدیل می شوند

میرزاخانی خاطرنشان کرد: با ارزیابی تشخیصی (پردازش حسی) نوزادان به ویژه نوزادان نارس بستری در NICU و مداخلات لازم می توان از بروز اختلالات مذکور در آینده پیشگیری کرد.

وی ارزیابی پردازش حسی، مشاوره و آموزش والدین و تمرینات توانبخشی نوزاد (ماساژ، تحریک لمسی) و در سنین بالاتر انجام بازی درمانی، تمرینات حسی و حرکتی و کاردرمانی را از جمله مداخلات پیشگیرانه برشمرد که می تواند از بروز مشکلات و تاخیر در پیشگیری از بروز مشکلات جلوگیری کند. این بچه ها برای جلوگیری از دیگران

به گفته این متخصص کاردرمانی، ارزیابی های ذکر شده با هزینه بسیار کم انجام می شود و خانواده ها می توانند با استفاده از کتاب ها و راهنماهای آموزشی (راهنمای) تهیه شده در این زمینه به نوزاد خود کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا