بهداشت و درمان

مشکلات داروخانه‌ها با آئین نامه ۱۴۰۰/ مناطق محروم آسیب دیدند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مسعود جلال در آستانه بیست و یکمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان، افزود: با اجرای این آیین نامه تعداد داروخانه ها در برخی مناطق افزایش یافته است. بسیار بالاست و در برخی مناطق به ویژه کشور از داشتن داروخانه محروم شده است.

وی تاکید کرد: زمانی که آیین نامه جدید ابلاغ شد، ایرادات زیادی از سوی صنعت داروسازی از جمله انجمن داروسازان ایران و انجمن های علمی مرتبط و سازمان نظام پزشکی وارد شد، اما به دلیل فشار نهادهای غیر مرتبط، این آیین نامه تدوین و اجرا شد.

جلال ادامه داد: رفع فاصله و حریم داروخانه و همچنین محدودیت جمعیتی از مهم ترین مواردی است که بر اساس این آیین نامه حذف شده است.

وی افزود: تعدادی از داروسازان جوان که جویای کار بودند و می خواستند داروخانه راه بیندازند اما با دخالت نهادهای موازی مانند هیات مقررات زدایی، شورای رقابت و… آیین نامه جدیدی تدوین شد.

جلال گفت: من مخالف راه اندازی و راه اندازی داروخانه توسط داروسازان جوان نبودم و نیستم، اما داروخانه ها باید بر اساس نیاز جامعه ایجاد شود، زیرا راه اندازی هر داروخانه نیازمند منابع مالی و تجهیز آن به حجم زیادی دارو است. که در شرایط فعلی علیرغم کمبود دارو هم برای مؤسس داروخانه و هم برای نظام دارویی کشور و دولت در تأمین دارو مشکل ایجاد می کند.

وی افزود: نکته بعدی این است که با توجه به سرانه مراجعه به داروخانه در طول سال، آیا این داروخانه ها گردش مالی کافی خواهند داشت و زیان ده نمی شوند.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران گفت: این کار عواقبی داشت از جمله اینکه بسیاری از مناطق محروم از داروخانه خالی شدند و داروسازانی که در این مناطق مشغول به کار بودند توانستند این مکان ها را ترک کنند و در شهرهای بزرگی مانند تهران زندگی کنند. اصفهان، شیراز با این آیین نامه. و در مشهد داروخانه تاسیس کنید.

وی بیان کرد: فاصله بین داروخانه ها برداشته شد و در برخی مناطق داروخانه های دیوار به دیوار ایجاد شد. این موضوع هم برای صنف و هم برای دولت مشکلاتی ایجاد کرده است.

جلال ادامه داد: این موضوع را می توان در حکمرانی سلامت یا نقش داروسازان در حاکمیت سلامت مطرح کرد که چرا نهادهای غیر مرتبط باید دخالت کنند و مشکل ایجاد کنند.

وی افزود: به دلیل تحریم ها با کمبود دارو مواجه هستیم و از سوی دیگر تجهیز هر داروخانه نیازمند میلیاردها تومان دارو است. ما از کمبود رنج می بریم، چرا باید این همه داروخانه تاسیس کنیم؟

جلال با اشاره به اینکه برخی از داروسازان جوان از راه اندازی این داروخانه پشیمان هستند، گفت: این اتفاق به دلیل انجام کار غیرحرفه ای رخ داده است.

وی افزود: ورشکستگی برخی داروخانه ها، پایان مهلت مصرف برخی داروها و کاهش گردش مالی داروخانه ها از جمله مشکلات این آیین نامه است که باید برای آن فکری کرد.

جلال بر ضرورت پرداخت به موقع مطالبات داروخانه ها از سوی شرکت های بیمه و سهم داروساز از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها تاکید کرد و تصریح کرد: صدا و سیما اعلام می کند که تعداد زیادی چک برگشتی از داروخانه ها وجود دارد و این موضوع مشکلات بیشتری را برای داروسازان ایجاد کرده است.

وی گفت: توزیع داروخانه ها در کشور بر اساس مقررات جدید نیست و عدالت در دسترسی به داروخانه ها وجود ندارد.

جلال گفت: بندهای تعادل بخشی در این آیین نامه وجود دارد که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

وی در پایان افزود: این آیین نامه که از سال 1400 اجرایی شده نتایج خوبی دارد همراه با نشده است و بسیاری از داروخانه ها از وضعیت فعلی شاکی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا