اخبار سلامت

مشروبات الکلی تقلبی با برندهای جذاب عامل افزایش مسمومیت

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، مریم اخگری; رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به مسمومیت به عنوان عارضه ای که در اثر ورود مواد سمی یا دارو به بدن ایجاد می شود، گفت: این عارضه به دو صورت حاد و مزمن می تواند رخ دهد. مسمومیت حاد زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی از یک ماده سمی به طور ناگهانی وارد بدن شود، در حالی که مسمومیت مزمن نتیجه تماس طولانی مدت با مقادیر کمی از این ماده سمی است.

وی تاکید کرد: همه افراد در هر سنی ممکن است دچار مسمومیت شوند اما کودکان و سالمندان به دلیل ویژگی های فیزیولوژیکی در معرض خطر بیشتری هستند. همچنین مسمومیت های شغلی از انواع مسمومیت های مزمن ناشی از تماس مداوم با مواد سمی در محیط کار هستند.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: مسمومیت با مونوکسید کربن که به «قاتل خاموش» معروف است، بیشتر در فصل سرما اتفاق می افتد. این گاز بی بو است و می تواند با علائمی مانند سردرد و حالت تهوع همراه باشد.

اخگری بر اهمیت مراقبت در استفاده از وسایل گرمایشی تاکید کرد و گفت: استفاده از بخاری استاندارد و قرار ندادن لوله بخاری در تشت آب از نکات ایمنی ضروری است. وی همچنین خاطرنشان کرد: مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گاهی باعث مسمومیت های دسته جمعی در خانواده ها می شود.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به مسمومیت های عمدی ناشی از خودکشی یا خودکشی و مسمومیت غذایی، گفت: استفاده از کنسروهای نپخته یکی از مهم ترین عوامل مسمومیت غذایی است. همچنین مسمومیت با قارچ های سمی نیز از انواع مسمومیت های غذایی است و افراد باید از قارچ های بسته بندی شده و خوراکی استفاده کنند.

وی در ادامه مسمومیت های دارویی را یکی از شایع ترین انواع مسمومیت ها دانست و افزود: همچنین مسمومیت های ناشی از مبارزه با آفات به ویژه مسمومیت با قرص برنج نیز بسیار شایع است. به خصوص در استان هایی که کشت برنج دارند، هموطنان از مصرف قرص آلومینیوم و فسفید روی خودداری کنند و به جای آن از قرص های کم خطرتر مانند قرص سیر استفاده کنند.

وی با اشاره به مسمومیت با الکل گفت: در زمان شیوع کرونا به دلیل دسترسی محدود به اتیل الکل از متیل الکل استفاده شد که خطرناک است. امروزه نیز برخی نوشیدنی های تقلبی با برندهای جذاب در بازار موجود است که مصرف آنها منجر به نابینایی و حتی مرگ می شود. عوارض مصرف نوشیدنی های تقلبی حاوی متانول 6 تا 8 ساعت پس از مصرف ظاهر می شود و علائمی مانند دوبینی، تاری دید و در نهایت کوری و مرگ ایجاد می کند. البته مصرف زیاد اتیل الکل نیز می تواند باعث سیروز کبدی و سایر مشکلات جدی شود.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه های پزشکی قانونی کشور یادآور شد: هموطنان از مصرف همزمان داروها خودداری کنند و در صورت نیاز به مصرف حتما با پزشک معتمد و داروساز مشورت کنند. دارویی که برای یک فرد تجویز می شود ممکن است برای فردی با همان بیماری کارایی نداشته باشد.

وی درباره مسمومیت های ناشی از داروها در داروخانه ها نیز گفت: داروهای گیاهی تحت شرایط و مقررات خاصی به عنوان داروی مکمل استفاده می شود. بر اساس مطالعات انجام شده، برخی از داروهای گیاهی ترک اعتیاد حاوی ترکیبات مخدر هستند که می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. فقط داروهای تایید شده باید در این زمینه استفاده شوند.

اخگری تاکید کرد: مواد و داروهای بدنسازی به دلیل بالا بودن میزان تاج گذاری با احتیاط و احتیاط مصرف شود.

وی درباره عوارض داروهای لاغری که به هموطنان داده می شود گفت: پلیس در یک مورد داروهای لاغری را به آزمایشگاه های این سازمان ارجاع داد و مشخص شد که در داخل این کپسول ها ماده روانگردان شیشه وجود دارد. این ماده ممکن است به دلیل کم اشتهایی شدید اثرات کوتاه مدت داشته باشد اما بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا