سلامت خانواده

مشخصه های مردان به سرطان سینه / نقش سیروز کبدی در بروز این بیماری

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان زنان سینه بیشتر در شایعات، اما از هر صد مورد به سرطان سینه یک مورد در مردان می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی در یک میلیون مرد، تنها یک ۱۰ نفر می‌شوند. این بیماری می‌شود و علائم سرطان سینه در زنان و مردان مشابه است.

وی با اشاره به اینکه بررسی نکردن سینه و انجام ندادن ماموگرافی از مواردی است که باعث می‌شود مردان متوجه سرطان سینه نشوند. سایر قسمتهای بدن فرد نیز منتقل شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به علائم سرطان سینه در مردان مشخص کرد: برآمدگی و برجستگی بدون درد و سفتی زیر نوک سینه، شایع‌ترین علائم سرطان سینه در مردان به شماره می‌رود و ممکن است رنگ نوک سینه بیمار نیز در پی بیماری به این بیماری تغییر کند.

عادلی ادامه داد: به طور کلی رنجات سینه، داشتن درد، ورق ورقه شدن یا کمرنگ شدن پوست سینه قرمزی، خارش یا فلسی شدن سینه، جمع شدن نوک سینه به سمت داخل و زخمی شدن پوست، از جمله علائم این نوع سرطان در مردان به تعداد می‌رود.

وی با بیان اینکه بالا بودن سطح استروژن خون، سیروز موضوعی، داشتن زمینه خانوادگی و قرار گرفتن در معرض پرتوها، از جمله عواملی است که می‌توان در معرض خطر قرار گرفتن فرد به سرطان سینه، گفت: احتمال بروز سرطان سینه در مردان را افزایش می‌دهد و در مواردی که سطوح را نشان می‌دهد. استروژن در مردان افزایش غیرعادی داشته باشد، می‌تواند به فرد مبتلا به سرطان سی شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: سندروم کالین فلتر از جمله عوامل دیگری است که زمینه مردان به سرطان سینه را می‌کند. این سندروم در مردانی پدید می‌آید که با یک نسخه اضافه می‌شود از کروموزوم X متولد می‌شود و میزان تستسترون در آنها کاهش می‌یابد و استروژن بیشتر در بدن آنها می‌شود.

عادلی چنین کرد: در صورتی که خانواده فرد به انواع سرطان سینه مبتلا باشد، احتمال ابتلای وی به این نوع سرطان نیز افزایش می‌یابد، و همچنین بیماری سیروز ممکن است در نتیجه مصرف بیش از حد الکل، هپات مزمن ویروسی یا شرایط ژنتیکی پدید که منجر به تغییر میزان پیوندهای گیاهی و آزاد زنانه و مردانه در خون می شود و سطح استروژن در جریان خون مردان را افزایش می دهد، از همین رو افراد می شود. درگیر با سیروز خطر خطر به سرطان سینه نیز می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا