مشاوره دارویی ؛ مسئولیت فراموش شده یا درآمد پنهان؟ – آژانس خبری مهر ایرانی و اخبار جهانی

خبرگزاری مهر – گروه بهداشت: در نگاه اول ، پرداخت مشاوره برای دریافت دارو ممکن است منطقی به نظر برسد. با این حال ، اطلاعات تخصصی با ارزش است. اما وقتی در پشت برخی از داروخانه ها ایستاده و به جای پاسخ علمی با “برو” روبرو می شوید ، فقط می دانید که توصیه ای که به آن داده اید فقط یک مورد مزخرف در خرید شما بود!
حق مشورتی که از شما سؤال نمی کند ، و توضیحی در مورد دارو ارائه نمی دهد ، نه هشدار از تداخل و عوارض احتمالی. تنها چیزی که باقی مانده است ، احساس فریب است و البته دارویی که ممکن است انتخاب مناسبی برای بدن شما نباشد.
در حالی که این قانون به داروسازان داده است تا برای ارائه مشاوره تخصصی مبلغ خاصی از “حق مشاوره” را دریافت کنند ، این بند قانونی به ابزاری برای تولید درآمد تبدیل شده است. با این حال ، این حق مشاوره در ارزش های نسبی خدمات درمانی دستورالعمل هایی را برای خدمات مشاوره داروسازی تعریف کرده است. دریافت خدمات دارویی برای داروهای تجویز و غیر نسخه ای یک دستورالعمل شناخته شده است که فقط کشور ما را شامل نمی شود و چنین رسیدهایی در کشورهای دیگر وجود دارد.
مبلغی که داروخانه ها در کشور ما برای داروهای OTC یا بدون نسخه دریافت می کنند ، 1.5 دلار است که با توجه به مسئولیت هایی که داروخانه برای تهیه داروی بیمار دارد ، تعداد قابل توجهی نیست. زیرا ، همانطور که داروخانه ها تماس می گیرند ؛ اگر همان داروهای تجویز شده در این نسخه باشد ، برای آنها بسیار سودمندتر است ، زیرا مبلغی که برای نسخه ها دریافت می کنند چندین برابر مبلغی است که برای داروهای غیر نسخه ای دریافت می کنند.
حق مشاوره را بدون مشاوره دریافت کنید!
با این حال ، به عنوان یک موسسه پزشکی ، داروخانه دارای مسئولیت هایی است که وظیفه خود را نسبت به سلامت افراد و بیماران انجام می دهد ، و به نظر نمی رسد که ما داروخانه را به عنوان یک سوپر مارکت می بینیم. اما تجربه و اظهارات بیماران نشان می دهد که برخی از داروخانه ها بدون ارائه مشاوره خاص ، پول دریافت می کنند و سوال مهم این است که آیا گرفتن پول برای کاری که انجام نشده است اخلاقی است؟ آیا این مدل نظارت در سیستم بهداشت و درمان قانونی است؟ و از همه مهمتر ، مؤسسات نظارتی نظارت بر اجرای صحیح این قانون چیست؟
پاسخ شفاف به این سؤالات نه تنها حق شهروندان بلکه وظیفه سیستم دارویی کشور است. اگر اعتماد به نفس عمومی قربانی شود ، حتی این دارو نمی تواند زخم بی اعتمادی را درمان کند.
فقط به تجربه مشتری نگاهی بیندازید. “من به یکی از داروخانه های مرکزی تهران رفتم. یکی شربت سرفه را بدون نسخه دریافت کنید. در فاکتور ، حق مشورت. من گفتم ، “در مورد توصیه؟ من فقط گفتم و نام دارو را گرفتم. این را بگویید قانونبشر یعنی حتی یک جمله در مورد نحوه استفاده ، دوز مناسب یا مدت زمان استفاده نیست. عادل پول گرفتن “
کامران ، بازدید دیگری از داروخانه دیگر در تهران ، توضیح می دهد “می تواند باشد برخی از داروها را با کمی توضیح خریداری نکنید ، اما در برخی از داروخانه ها حتی وقت لازم برای پرسیدن را ندارید. به نظر می رسد عجله است آنها دارند فقط درآمد کسب کنید آن را دریافت کنید وت ارسال کردن مشتری بعدی یکی من در همان زمان حدود دو قرص پرسیدم ، داروساز گفت: “برو پزشک را انجام دهید ، من وقت ندارم که توضیح دهم.” اما پایین او حق داشت دوباره مشورت کند. “
این مسئله هنگام صحبت از بسیاری از شهرهای کوچکتر و مناطق کم درآمد ، نگران کننده تر می شود ، داروخانه ها تنها مرجع داروسازی برای مردم هستند. در صورت عدم وجود پزشک یا مراکز پزشکی در دسترس ، انتظار می رود که داروسازان مسئولیت جدی گرفتن نقش مشاوره خود را جدی بگیرند ، نه با یک سیستم فاکتور اتوماتیک.
مشاوره زندگی بیمار را از خطر مرگ نجات می دهد
شهاب اوددین جنیدی جعفری ، عضو انجمن داروسازی ایران گفت: “مسئولیت داروسازان ما در مورد داروهای بدون نسخه یا OTC در سایر کشورها در دسترس نیست و چنین داروهایی بدون هیچ گونه توصیه ای در دسترس هستند.”
وی افزود: در بعضی از کشورها ، داروهای بدون نسخه در قفسه داروخانه قرار دارند و مردم بدون نیاز به مشورت با افسر فنی داروخانه ، این دارو را پرداخت می کنند. “
در کشور ما ، مأمور فنی داروخانه همچنین به بیمار برای همان داروهای OTC توصیه می کند ، و گاهی اوقات این مشاوره ها زندگی بیمار را از خطر مرگ نجات می دهد.
او با یک مثال توضیح داد: یک بار یک نفر وارد داروخانه شد و از شربت آلومینیوم خواست هام جف اغلب به عنوان شربت معده شناخته می شد. وقتی الان او را دیدم ، متوجه علائمی مانند مشکل قلبی شدم ، بنابراین از او پرسیدم که آیا او قبل از آن که او پاسخ دهد ، خوب و معده ترش است ، از شربت استفاده کرده است. هام من قصد دارم این شربت را درست کنم.
جنیدی جعفری اضافه کرد: “من به او توصیه کردم که به همان اندازه باشد محموله او فشار خون و نوار قلب داشت و او بعد از یک ماه دوباره آمد و از او بخاطر مشاوره به او تشکر کرد. زیرا یکی از رگه های قلب او گرفته شده بود و به همان اندازه محموله گرسنه و ECG او را نجات داده بودند.
اهمیت کار فنی در داروخانه
یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اهمیت کار فنی در داروخانه که باید با داروهای تجویز و غیر نسخه ای مشورت کنند ، گفت: “ما حدود 5 داروی تجویزی داریم که داروخانه ها مجاز به ارائه به مردم هستند.”
وی افزود: داروهای غیر نسخه ای برای دسترسی بهتر و جلوگیری از درمان خود ارائه می شود. از آنجا که برخی از بیماران وجود دارند که با بیماری های مزمن زندگی می کنند و نمی توانند داروهای خود را متوقف کنند ، و بنابراین نیازی به مراجعه به پزشک و دریافت نسخه نیست.
به گفته مهر ، به نظر می رسد که داروخانه ها ، به عنوان خط مقدم دسترسی مردم به پزشکی ، از یک مکان خاص به نظر می رسد ای آنها در سیستم بهداشتی کشور قرار دارند و برای بهبود این موقعیت باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.
در شرایط فعلی ، که در آن هزینه ها در حال افزایش است ، داروخانه نمی تواند به طور خودسرانه قیمت دارو را تعیین کند و به ناچار با دریافت خدماتی که به بیماران ارائه می دهند ، بودجه می گیرند ، اما در سیستم بهداشتی ، اعتماد مهمترین دارایی بین افراد و ارائه دهندگان بهداشت است. داروخانه ها به عنوان یکی در در دسترس ترین مؤسسات درمانی باید به اخلاق ، اصول حرفه ای و حقوقی رعایت کنند. هزینه مشاوره ، بدون ارائه واقعی آن ، نه تنها به حقوق شهروندان بی احترامی می کند ، بلکه عزت حرفه دارویی را نیز تضعیف می کند.
زمان آن رسیده است که مقامات ذیربط بررسی جدی در مورد اجرای این بند قانونی داشته باشند و مکانیسم شفاف ، اندازه گیری و پاسخگو را برای خدمات مشاوره واقعی تعریف کنند. زیرا در زمینه بهداشت ، بدون خدمات نباید هزینه ای داشته باشد و هیچ خدمتی نباید بدون کیفیت باشد.