اخبار سلامت

مسمومیت با این گیاهان خانگی می تواند مرگبار باشد

زهرا جهانگرد در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با بیان اینکه دهان رایج ترین راه ورود سموم به بدن است، اظهار داشت: مسمومیت با گیاهان سمی یکی از شایع ترین علل مسمومیت های تصادفی در کودکان در جهان است. . ضمن اطمینان از غیر سمی بودن گیاهانی که در خانه نگهداری می کنند، افراد باید نام گیاهان خانگی را به خاطر بسپارند و آن را روی برچسب کنار آنها بنویسند.

وی افزود: مسمومیت با گیاهانی مانند «خرزره»، «دیفن باخیا»، «انگشتی»، «آزالیا»، «شادران» و «کرچک» می تواند کشنده باشد. در صورت مسمومیت با این گیاهان، بیمار را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی ببرید.

جهانگرد ادامه داد: شیره سمی برخی از گیاهان سرپوشیده سمی مانند دیفن باخیا و کالادیوم در صورت مصرف می تواند باعث تورم، خارش و سوزش مخاط دهان و خفگی یا آسیب گوارشی فرد مسموم شود. بسیاری از گیاهان و گل های داخل خانه مانند گل همیشه بهار و دیفن باخیا سمی هستند و تماس پوست با آنها یا بردن آنها به داخل دهان منجر به مسمومیت و سوختگی مخاطی می شود. همچنین اگر اکالیپتوس به اشتباه خورده شود، حتی به مقدار کم (یک قاشق) می تواند کشنده باشد.

وی تاکید کرد: والدین توجه داشته باشند که مصرف یک گیاه توسط حیوانات اهلی و وحشی دلیلی بر غیر سمی بودن آن برای انسان نیست.

رئیس اداره نظارت و پایش فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مسمومیت با قارچ سمی بسیار خطرناک است، تصریح کرد: افراد از مصرف قارچ هایی که نوع آن را نمی شناسند خودداری کنند زیرا برخی از قارچ های سمی می تواند باعث نارسایی حاد کبدی شود. مرگ

وی خاطرنشان کرد: تشخیص قارچ های سمی از غیرسمی بر اساس ظاهر بسیار دشوار است و نیاز به تجربه و تخصص دارد بنابراین افراد از مصرف قارچ هایی که در طبیعت می رویند خودداری کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا