بهداشت و درمان

مزایای مصرف پیاز در فصل گرما چیست؟

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (سلامت جو)، پیاز که در سراسر جهان در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای خواص بی نظیری است که به سلامتی کمک می کند; به عنوان مثال، پیاز حاوی مقدار زیادی آب است که به جلوگیری از کم آبی بدن و حفظ تعادل الکترولیت کمک می کند. در زیر سایر فواید مصرف پیاز را بررسی خواهیم کرد:

خاصیت خنک کنندگی

پیاز دارای خواص خنک کنندگی طبیعی است که می تواند به کاهش دمای بدن در فصل گرما کمک کند. هنگامی که پیاز خام یا پخته می خورید، ترکیباتی مانند کورستین و سایر ترکیبات گوگردی آزاد می شوند که اثرات خنک کنندگی بر بدن دارند، این ترکیبات تعریق را تحریک می کنند. از این طریق اتلاف حرارت بدن را افزایش می دهد و به مکانیسم های خنک کننده طبیعی بدن کمک می کند. افزودن پیاز به سالاد، ساندویچ یا سوپ سرد می تواند خاصیت خنک کنندگی آن را افزایش داده و از مردم در برابر گرمای تابستان محافظت کند.

محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو

گرمای تابستان می تواند استرس اکسیداتیو را در بدن افزایش دهد و منجر به آسیب سلولی و التهاب شود. پیاز سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله فلاونوئیدها، ترکیبات فنلی و ویتامین C است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند. مصرف منظم پیاز می تواند افراد را از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش و سموم محیطی محافظت کند.

کاهش التهاب

التهاب یک پاسخ رایج به استرس گرمایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول فصول گرم است. پیاز حاوی ترکیبات ضدالتهابی مانند کوئرستین و ترکیبات گوگردی است که التهاب را کاهش می دهد و علائم بیماری های ناشی از گرما مانند آفتاب سوختگی و جوش گرما را تسکین می دهد، بنابراین گنجاندن پیاز در رژیم غذایی به کاهش التهاب و ارتقای سلامت پوست در فصل گرما کمک می کند.

فرآیند هضم را بهبود بخشد

مشکلات گوارشی در فصل گرما بسیار شایع است، زیرا دمای بالای هوا بر هضم و اشتهای افراد تأثیر می گذارد. پیاز حاوی فیبر غذایی، پروبیوتیک ها و آنزیم های گوارشی است که از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کنند. علاوه بر این، غذاهای غنی از فیبر مانند پیاز می توانند به هضم غذا کمک کنند، از یبوست جلوگیری کنند، از سلامت کلی روده حمایت کنند و جذب مواد مغذی را در فصل گرما افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا