اخبار سلامت

مرگ 6نفر براثر تب کنگو در سال گذشته/ علائم این بیماری چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مهم ترین و شایع ترین بیماری ویروسی است که توسط کنه منتقل می شود. این بیماری در بیش از 30 کشور جهان وجود دارد و بومی قاره های آفریقا، اروپا و آسیا است. مخزن ویروس کنه ها هستند و ویروس بین کنه ها و میزبان های مهره داران مختلف در گردش است، بنابراین ریشه کن کردن ویروس عملا غیرممکن است.

راه انتقال تب کریمه کنگو چیست؟

کنه مخزن و ناقل بیماری است، عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن بر روی پوست یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون رخ می دهد. و بافت های بیمار آلوده خطر انتقال در هنگام ذبح دام وجود دارد. پس از ابتلای یک فرد، افراد دیگری که با او در تماس هستند نیز ممکن است در خانواده و اجتماع به این بیماری مبتلا شوند.

میزان مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو

میزان مرگ و میر این بیماری می تواند قابل توجه باشد، به طوری که میانگین مرگ و میر بین 30 تا 50 درصد تخمین زده می شود و حتی برخی منابع در زمان شیوع آن را تا 80 درصد نیز گزارش کرده اند.

علائم بیماری چیست؟

تب معمولا بین 3 تا 16 روز طول می کشد. تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای در کام شایع است.

تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و در برخی موارد افزایش آن و کاهش فشار خون است.

خونریزی در غشاهای مخاطی نیز ممکن است از علائم تب کریمه کنگو باشد.

وضعیت تب کریمه کنگو در ایران

بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال 1402، 77 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو گزارش شده و 6 نفر فوت کرده اند.

حیوانات مبتلا ممکن است بدون علامت باشند

تب کریمه کنگو معمولاً علائم خاصی در حیوانات ایجاد نمی کند و ویروس آن تا یک هفته در بدن حیوان باقی می ماند. اگر در این مدت حیوانی ذبح شود، افرادی که این حیوان را ذبح می کنند یا گوشت آن را تکه تکه می کنند. در معرض خطر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو قرار دارند. همچنین اگر مردم گوشت حیواناتی را که به صورت غیرقانونی و سنتی ذبح شده اند بدون رعایت نکات بهداشتی مصرف کنند به این بیماری مبتلا می شوند.

راه درمان بیماری

درمان بیماران تب کریمه عمدتاً حمایتی است، یعنی بیمار باید در بیمارستان بستری شود و مایعات و الکترولیت های کافی دریافت کند. اگر پلاکت های فرد پایین بیاید، تزریق پلاکت انجام می شود و داروهایی از جمله مسکن و داروهای ضد ویروسی برای بیمار تجویز می شود.

راه پیشگیری از تب کریمه کنگو چیست؟

سرمای یخچال باعث از بین رفتن بسیاری از ویروس های موجود در گوشت می شود از جمله ویروس مربوط به تب کریمه کنگو به همین دلیل مردم حتما گوشتی را که از کشتارگاه خریداری شده و تاییدیه سازمان دامپزشکی را دارند مصرف کنند زیرا در کشتارگاه ها حیوانات پس از ذبح حداقل 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری می شوند.

گروه های در معرض خطر بیماری

برخی از افراد به دلیل شغلشان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ها هستند، مانند:

  • کارمندان کشتارگاه ها و قصابی ها
  • دامداران
  • دباغی ها
  • کارکنان مراکز بهداشتی

توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری

با توجه به اینکه کنه ها عامل اصلی انتقال بیماری هستند، تا حد امکان از نگهداری دام در محل زندگی خود خودداری کنید.

از گوشت های ذبح شده توسط کشتارگاه ها استفاده کنید و از ذبح سنتی حیوانات خودداری کنید.

هنگام ذبح و خرد کردن گوشت از دستکش، لباس کار و عینک استفاده کنید.

از خوردن جگر و گوشت تازه ذبح شده خودداری کنید و جگر تازه را 24 تا 48 ساعت در یخچال نگهداری کنید و بعد از پخت کامل مصرف کنید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا