اخبار سلامت

مرگ 3 میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض/ 5 شغل پرخطر

حسن آسیلیان مهابادی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با اشاره به فرارسیدن 11 اردیبهشت و روز جهانی کارگر، درباره حوادث شغلی کارگران اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی کار، نزدیک به 3 سالانه میلیون ها نفر در جهان بر اثر حوادث و بیماری های شغلی جان خود را از دست می دهند. ناشی از کار) جان خود را از دست می دهند.

مرگ 3 میلیون کارگر در جهان بر اثر حوادث و بیماری ها

وی ادامه داد: بیشتر این مرگ و میرهای ناشی از کار که در مجموع 2 میلیون و 600 هزار فوتی را شامل می شود، ناشی از بیماری های ناشی از کار و 400 هزار مورد نیز مربوط به حوادث ناشی از کار ناشی از عدم رعایت اصول ایمنی است.

نمونه هایی از کار سخت و حوادث شغلی کارگران

اصیلیان با ذکر مثالی افزود: مشاغل زیادی در جامعه داریم که شامل تشکل های کارگری، مشاغل خانگی و کارگاه های کوچک تا بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه و معادن زیرزمینی است. این مشاغل به نوع کار بستگی دارد و عوامل زیان آور ایجاد می کند. به عنوان مثال، کارگرانی که در کارگاه های جوشکاری کار می کنند، در معرض آلاینده های تولید شده و دودهای حاصل از جوشکاری هستند که حاوی فلزاتی مانند کروم است که ممکن است سمی و سرطان زا باشد. آلودگی صوتی در برخی از محیط های کاری پر سر و صدا نیز رخ می دهد و کارگرانی که در معرض این صداها قرار می گیرند ممکن است دچار اختلالات عصبی و ناشنوایی شغلی و غیره شوند.

وی تصریح کرد: کارگران بسته به نوع آلاینده تولید شده در صنایع ممکن است دچار بیماری های مختلفی شوند. بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی سه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از کار در میان کارگران هستند.

رئیس انجمن صنفی متخصصان سلامت ایران با بیان اینکه تمرکز بر سلامت حرفه ای می تواند از عوامل زیان آور شغلی پیشگیری کند، تصریح کرد: سلامت حرفه ای به معنای به کارگیری روش هایی است که این عوامل خطرناک را در حرفه ها و مشاغل اندازه گیری کرده و روش های کنترلی را ارائه می دهد، به عنوان مثال متخصصان سلامت. یک متخصص با استفاده از روش های ایمنی و مهندسی (مثلاً پیشنهاد تهویه مناسب) این آلاینده ها را قبل از ورود به لایه های تنفسی کارگر کنترل می کند و از ورود آنها به بدن کارگر جلوگیری می کند و سلامت کارگران را تضمین می کند.

بهداشت حرفه ای عمر مفید کارگران را افزایش می دهد

وی با اشاره به اینکه برنامه های پیشگیرانه ای که متخصصان بهداشت حرفه ای دارند می تواند عمر مفید کارگران را افزایش دهد، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته به بهداشت حرفه ای توجه زیادی می شود و محیط کار افراد بر اساس استاندارد است و کارگران احساس امنیت و آرامش می کنند. در آنها آرام گرفت و تولید آنها نیز باکیفیت و ایمن است اما در کشورهای در حال توسعه همچنان مشکلات زیادی در این زمینه و رعایت بهداشت و ایمنی حرفه ای وجود دارد و برخی کشورها اصلاً به این مسائل توجه نمی کنند.

وضعیت بهتر ایران از نظر بهداشت حرفه ای نسبت به منطقه

استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در کشور ما نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت چشمگیری در بهداشت حرفه ای داشته است، گفت: ایران از نظر وضعیت بهتری نسبت به سایر کشورهای منطقه دارد. بهداشت حرفه ای نیاز به تقویت نقش متخصصان بهداشت حرفه ای وجود دارد. در این راستا قانون کار در ایران پشتوانه خوبی برای سلامت شغلی است. به عنوان مثال در ضوابط مورد تاکید کارفرمایانی که بیش از 25 کارگر دارند باید از متخصصین بهداشت حرفه ای در محیط کار استفاده کنند.

بهانه کارفرمایان برای رعایت نکردن ایمنی و بهداشت محیط کار

وی افزود: در عین حال متأسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که کارفرمایان به بهانه هزینه اقدامات کنترلی، توصیه های کارشناسان بهداشت حرفه ای را در محیط کار اجرا نمی کنند، ضمن اینکه رعایت اصول ساده ایمنی و بهداشتی در این زمینه امکان پذیر است. مقام اول شاید پرهزینه به نظر برسد اما با توجه به ارتقای سلامت کارگران سرمایه گذاری برای آینده محسوب می شود.

عدم تعامل بین دو وزارتخانه کار و بهداشت

اصیلیان به ضعف های قانونی در زمینه رعایت اصول ایمنی و بهداشت محیط کار اشاره کرد و خاطرنشان کرد: کارشناسان و بازرسان وزارت بهداشت عمدتا بر اصول بهداشت حرفه ای و بهداشت حرفه ای نظارت دارند و کارشناسان و بازرسان وزارت کار رعایت نکات ایمنی در محل کار کارگران را بررسی می کند. اما از یک سو در تعداد نیروهای موجود کمبود داریم و بازرس کافی در این زمینه نداریم و از سوی دیگر وزارت بهداشت و وزارت کار نتوانسته اند نظارت مناسبی بر رعایت ایمنی داشته باشند. و اصول بهداشتی در محیط کار از طریق همکاری و هم افزایی. .

بیش از 5000 کارمند صحی حرفه ای در کشور وجود دارد

وی همچنین درباره تعداد بهورزان حرفه ای در کشور گفت: اکنون تعداد فارغ التحصیلان حدود 5000 نفر است اما این تعداد نیاز به افزایش دارد.

آمار دقیقی از بیماری های شغلی نداریم!

رئیس انجمن صنفی متخصصان سلامت ایران یادآور شد: متاسفانه آمار معتبری در خصوص بیماری های ناشی از کار در کشور نداریم در حالی که آمار دقیق می تواند به پیشگیری بهتر از این بیماری ها کمک کند.

وقوع حوادث ناشی از کار در مردان بیشتر از زنان است

به گفته وی، بر اساس گزارش سازمان جهانی کار، مردان بیش از زنان در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند و منطقه آسیا و اقیانوسیه با توجه به حجم نیروی کار در این منطقه بیشترین مرگ و میر ناشی از کار را دارد.

5 شغل پرخطر

وی با اشاره به اینکه کشاورزی، ساختمان، جنگل‌داری و ماهیگیری و تولید پرخطرترین بخش‌ها از نظر حوادث شغلی هستند، گفت: از هر سه آسیب شغلی فوتی در دنیا، یک مورد در میان کارگران کشاورزی رخ می‌دهد.

تغییر اقلیم عاملی است که بر محیط کار تأثیر می گذارد

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی و تغییر الگوهای آب و هوایی تاثیرات چشمگیری بر دنیای کار به ویژه در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی کارگران دارد، تصریح کرد: در مشاغلی که در محیط های باز کار می کنند، نمونه هایی از خطرات شغلی که تغییرات اقلیمی در حال تشدید است که شامل تنش های حرارتی، اشعه ماوراء بنفش، آلودگی هوا، رویدادهای غیرعادی اقلیمی مانند طوفان، باران، گرما و سرما و غیره می شود، به همین دلیل شعار امسال سازمان بین المللی کار «زمان است. تمام شدن.” در شرایط تغییر اقلیم، ایمنی و سلامت حرفه ای محیط کار را تضمین کنیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا