اخبار سلامت

مردم در شمال و جنوب کشور مراقب گزش “پشه آئدس” باشند

به گزارش سلامت جو ، حسین فرشیدی با اعلام اینکه استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، گیلان، مازندران و گلستان در خطر انتقال بیماری ایدز از پشه هستند، گفت: بفتاد می تواند یک ایدز گذرا باشد.

وی افزود: تهوع، استفراغ، درد شدید استخوان، بدن درد از علائم تب دنگی ناشی از نیش پشه آئدس است. این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی شود و تنها با نیش پشه آئدس به انسان منتقل می شود.

وی ادامه داد: این پشه برای اولین بار در سال 1377 در شهرستان بندرلنگ استان هرمزگان شناسایی شد و از همان زمان اقداماتی برای جلوگیری از گسترش زیستگاه این پشه در کشور انجام شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تب دنگی یک سال پس از کشف این پشه شیوع پیدا کرد، گفت: خوشبختانه با استقرار سیستم پایش قوی، شیوع بیماری تب دنگی در این کشور در چهار سال و نیم گذشته پیشگیری شده است. و در این مدت اگر پشه ای در هر نقطه از کشور مشاهده شده باشد آلوده نشده است.

فرشیدی افزود: با ورود بیمارانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه دبی از اردیبهشت ماه سال جاری و با وجود اینکه اکثر ساکنان دبی از شهرستان های لار و گراش استان فارس هستند، مراقبت ها در این استان تشدید شد. .

وی از شناسایی 92 بیمار در کشور در یک ماه گذشته خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه تاکنون 3 نفر از این بیماران فوت کرده اند. دو نفر از آنها در دبی و یک نفر در داخل کشور جان خود را از دست دادند، بنابراین لازم است گزش پشه به ویژه در استان های پرخطر جدی گرفته شود.

وی افزود: پشه آئدس در تعدادی از استان ها وجود دارد اما بیمار تب دنگی نداریم، این دو عامل باید در کنار هم باشند تا بیماری منتقل شود. ما استراتژی خودمان را در این استان ها دنبال می کنیم. در برخی استان ها نه بیمار داریم و نه پشه ناقل بیماری که انتقال طبیعی بیماری وجود ندارد.

فرشیدی خاطرنشان کرد: آموزش عمومی بسیار مهم است زیرا تب دنگی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و باید پشه ناقل بیماری وجود داشته باشد تا این بیماری به انسان منتقل شود. پشه Aedes در طول روز انسان را نیش می زند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همکاری گمرک تجهیزات تشخیص تب دنگی وارد کشور شده است که با ترخیص آنها روند مراقبت تسهیل می شود. در حال حاضر احتیاط بیشتری در استان هایی مانند بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، مازندران، گیلان و گلستان وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در این استان ها زندگی پشه آئدس در حداقل آب حتی در استان هایی که از کولر آبی استفاده می کنند نیز می تواند رخ دهد. زیرا پشه آئدس در این آب ها تخم می گذارد و این تخم ها حتی پس از خشک شدن آب می توانند تا یک سال و نیم زنده بمانند و باران دوباره این تخم ها را زنده کرده و تبدیل به پشه های آئدس می کند.

فرشیدی با تاکید بر اینکه در مناطق آلوده مردم باید از احتمال ابتلا به آئدس آگاه باشند و مراقب هر نوع گزش باشند، گفت: تب، درد استخوان شکننده، بدن درد، تهوع و استفراغ از علائم تب دنگی ناشی از نیش پشه آئدس است. . اگر فردی این علائم اولیه را داشت، باید فورا به مرکز بهداشت مراجعه کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: این بیماری در پاکستان و عراق دیده شده است و هر نوع ورود و خروج مسافران از این کشورها به کشور باید کنترل شود و هر مسافری سفر خود را به این کشورها گزارش کند. کشورها در بدو ورود به کشور

وی با بیان اینکه در صورت عدم تشخیص زودهنگام و عدم مراقبت های لازم خطر ابتلا به این بیماری بالا است، گفت: خوشبختانه سند ملی مبارزه با پشه آدز با امضای رئیس سازمان به تمامی دستگاه ها ابلاغ شده است. سازمان دفاعی کشور». در این سند وظایف همه سازمان ها بیان شده است که باید به نقش خود عمل کنند تا بتوانیم از این بیماری پیشگیری کنیم.

فرشیدی در پایان آموزش همگانی، تجهیزات آزمایشگاهی، تربیت نیروی انسانی و جداسازی هر گونه بیماری تشخیص داده شده را از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از شیوع بیماری در کشور دانست و بر همکاری مردم در این زمینه تاکید کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا