سلامت خانواده

مردان در چه مشاغلی در معرض ناباروری هستند؟

به گزارش خبرآنلاین، یک فوق تخصص جراحی کلیه، ادرار و دستگاه تناسلی گفت: گرما باعث اختلالات باروری در مردان می شود.

به گزارش مهر، بهرنگ آبادپور ضمن بررسی مشاغل و شرایط محیطی که ممکن است بر باروری مردان تأثیر بگذارد، بر نقش مهم گرما در ناباروری مردان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه حدود 40 درصد از علل ناباروری زوج ها به دلایل مردانه مربوط می شود، گفت: تولید اسپرم به طور طبیعی در دمای کمتر از دمای بدن انجام می شود. قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض گرما می تواند منجر به اختلال در تولید اسپرم شود. به عنوان مثال، افرادی که در نزدیکی کوره های صنعتی، اجاق ها یا فرها کار می کنند، در معرض خطر ناباروری هستند.

آبادپور در ادامه به مشاغل مرتبط با مواد شیمیایی پرداخت و افزود: مواد شیمیایی می توانند با مکانیسم های مختلفی بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند. این سموم به سه گروه تقسیم می شوند. گروه اول شامل فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و کادمیوم است. گروه دوم سموم موجود در حشره کش ها هستند که می توانند از طریق تنفس وارد بدن شوند و بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند. گروه سوم شامل سموم موجود در پتروشیمی ها مانند بنزن و مشتقات آن است. افرادی که در صنایع مرتبط با این مواد کار می کنند در معرض خطر ناباروری هستند.

وی همچنین به مشاغل مرتبط با اشعه و پرتوها پرداخت و گفت: قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه هایی مانند اشعه ایکس و گاما می تواند باعث اختلال در تولید اسپرم شود. افرادی که در واحدهای پرتودرمانی کار می‌کنند یا با استفاده از دستگاه‌های اشعه ایکس بر جراحی‌ها نظارت می‌کنند، باید از تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده کرده و مرتباً سطوح پرتو را اندازه‌گیری کنند.

این فوق تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی به مشاغل بیولوژیک نیز اشاره کرد و افزود: برخی از ویروس ها و میکروب ها مانند ویروس اوریون و باکتری سل می توانند برای باروری مردان خطرناک باشند. کارکنان مراکز تحقیقاتی میکروبیولوژی یا آزمایشگاه ها باید استانداردهای ایمنی را رعایت کنند.

آبادپور همچنین به خطرات تروما یا ضربه های شدید به بیضه ها اشاره کرد و گفت: ورزشکاران حرفه ای مانند رزمی کاران و فوتبالیست ها که در معرض ضربه به بیضه ها هستند برای جلوگیری از آسیب به بیضه ها از وسایل حفاظتی مانند فنجان استفاده کنند.

وی ضمن اشاره به نکات پیشگیری افزود: با شناسایی عوامل خطر و رعایت روش های پیشگیری می توان از مشکلات باروری پیشگیری کرد. به عنوان مثال، برای افرادی که در محیط های گرم کار می کنند یا در معرض مواد شیمیایی و تشعشع هستند، استفاده از تجهیزات حفاظتی، رعایت پروتکل های استاندارد و انجام معاینات منظم بسیار مهم است.

آبادپور گفت: با رعایت نکات ایمنی و پیشگیری می توانید خطر ابتلا به اختلالات باروری و سایر مشکلات را به حداقل برسانید و از سلامت باروری خود محافظت کنید.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا