بهداشت و درمان

مراقب کنسروهای خانگی باشید – خبرگزاری سلامت

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به خطرات جدی مسمومیت با بوتولیسم در کنسروهای خانگی، گفت: بوتولیسم یک بیماری بسیار خطرناک است. نوع مسمومیت غذایی ناشی از سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم. خواهد بود این باکتری می تواند در محیط های بی هوازی مانند قوطی های بسته بندی شده خانگی رشد کند و به سرعت سموم کشنده ای تولید کند که برای سلامتی انسان خطرناک است.

وی افزود: برخی افراد در فرآوری کنسروهای خانگی اصول بهداشتی و استانداردهای لازم را رعایت نمی کنند که این امر خطر رشد باکتری و مسمومیت را افزایش می دهد. علائمی مانند ضعف عضلانی، تاری دید و مشکلات تنفسی ممکن است نشانه های بوتولیسم باشند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشند.

بهفر با تاکید بر رعایت نکات ایمنی در تهیه کنسروهای خانگی تصریح کرد: قوطی ها و شیشه های بسته بندی شده باید به طور کامل و در دمای کافی حرارت داده شوند تا باکتری ها و سموم احتمالی از بین برود. همچنین در صورت مشاهده هرگونه تغییر مانند نفخ، نشتی یا بوی نامطبوع در قوطی ها از مصرف آن خودداری کنید.

بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو به دقت در تهیه کنسروهای خانگی توصیه کرد و گفت: برای پیشگیری از مسمومیت بوتولیسم، نگهداری مواد غذایی ضروری است. در دمای مناسب و با رعایت اصول بهداشتی و تا حد امکان از مصرف مواد غذایی مشکوک خودداری کنید.

وی در پایان تاکید کرد: با رعایت این اصول افراد می توانند سلامت خود و خانواده خود را حفظ کرده و از خطرات مسمومیت های غذایی در امان باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا