سلامت خانواده

مراقب پشه آئدس باشید/ راه های پیشگیری از تب دنگی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، تب دانگ این یک بیماری ویروسی است که فقط از طریق نیش پشه قابل انتقال است ایدز آلوده یا تزریق خون و فرآورده های خونی از یک بیمار آلوده به افراد دیگر منتقل می شود. این بیماری در سال های اخیر در ایران نیز مشاهده شده است و در صورت انجام اقدامات پیشگیرانه می توان تا حد زیادی از انتقال آن جلوگیری کرد.

نشانه ها

در بیشتر افراد این بیماری بدون مشکل خاصی بهبود می یابد، اما در گروه کوچکی از بیماران ممکن است باعث بیماری و حتی مرگ بیمار شود. علائم خفیف این ویروس معمولاً 4 تا 6 روز پس از عفونت شروع می شود و معمولاً تا 10 روز ادامه می یابد و این علائم مشاهده می شود:

– تب و شدید

– سردرد

– درد پشت چشم

– درد شدید مفصلی و عضلانی

– خستگی

– حالت تهوع

– استفراغ

این علائم معمولا پس از یک هفته ناپدید می شوند و به ندرت عوارض جدی یا کشنده ایجاد می کنند. با این حال، مشکلات جدی تری نیز ممکن است رخ دهد، از جمله:

– خونریزی از دهان، لثه یا بینی

– آسیب به سیستم لنفاوی و عروق خونی

– خونریزی داخلی که می تواند منجر به استفراغ خون و مدفوع شود قیر تشکیل شود

– کاهش پلاکت خون

– استفراغ مکرر

– لکه های خونی کوچک زیر پوست

– نبض ضعیف

– پوست رنگپریده

– عرق سرد

رفتار

درمان این بیماری شامل مصرف مایعات، استراحت کافی و درمان علامتی است. در صورت عفونت به یاد داشته باشید که برای تسکین درد و تب فقط از استامینوفن استفاده کنید. داروهای آسپرین، ژلوفان، دیکلوفناک و موارد مشابه به دلیل احتمال خونریزی در فرد قابل استفاده نیست.

راه های پیشگیری از تب دانگ

بهترین راه برای پیشگیری از تب دانگبرای جلوگیری از نیش پشه های آلوده است. به خصوص اگر در مناطق گرمسیری یا هشدار دهنده زندگی می کنید یا به آن سفر کرده اید، برای محافظت از خود موارد زیر را انجام دهید:

– از محصولات دافع پشه استفاده کنید.

– در بیرون از منزل از پیراهن های آستین بلند و شلوارهای بلند که در جوراب فرو رفته اند استفاده کنید.

– از پشه بند برای در و پنجره استفاده کنید.

– برای کاهش جمعیت پشه ها باید مکان هایی که پشه ها در آن زاد و ولد می کنند را حذف کنید. مثل قوطی ها یا گلدان هایی که آب را جمع می کنند.

– سعی کنید به مناطقی که احتمال گازگرفتگی بیشتر است مانند مرداب ها و محیط های آب راکد نروید.

در نهایت به یاد داشته باشید که اگر پشه ای فرد مبتلا را نیش بزند، آن پشه تا پایان عمر ناقل بیماری خواهد بود و با گاز گرفتن دیگران می تواند عفونت را به سایر اعضای خانه منتقل کند. بنابراین اگر کسی در خانه شما تب دارد دانگ آلوده، پشه های موجود در محیط را از بین ببرند و از ورود آنها به خانه جلوگیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا