سلامت خانواده

مراقب این 5 ماده غذایی باشید / کدام غذاها حاوی میکروپلاستیک هستند؟

به گزارش خبرآنلاین از همشهری آنلاین، مطالعه جدیدی که روز دوشنبه در مجله “JAMA Network Open” منتشر شد، نشان می دهد که قطعات و الیاف پلاستیکی ریز در بافت بینی اجساد انسان ها پیدا شده است. گفته می شود که قطعات میکروپلاستیک در حباب بویایی (بخشی از بینی که بوها را در پایه مغز تشخیص می دهد) کشف شده است.

به گزارش تایمز هند؛ مطالعات انجام شده در گذشته نشان داده است که میکروپلاستیک ها و نانوپلاستیک ها نه تنها به ریه ها، بلکه به ریه ها، کبد، بیضه ها و آلت تناسلی، خون، ادرار و مدفوع و شیر مادر نیز راه پیدا می کنند. غذا یکی از راه های مهم ورود میکروپلاستیک به بدن است. در این مقاله به 5 ماده غذایی که دارای حداکثر میکروپلاستیک هستند اشاره می کنیم.

شکر و نمک

رایج ترین چاشنی های آشپزخانه مانند شکر و نمک، مقدار قابل توجهی میکروپلاستیک را در خود پنهان می کنند که ممکن است از طریق بسته بندی های پلاستیکی یا به دلیل نگهداری این چاشنی ها در ظروف پلاستیکی وارد غذا شود. در تحقیقی با عنوان میکروپلاستیک در نمک و شکر که توسط سازمان تحقیقات محیطی «Toxics Link» انجام شد، 10 نوع نمک شامل نمک خوراکی، سنگ نمک و نمک دریا و 5 نوع شکر خریداری شده از بازار مورد آزمایش قرار گرفت. آنلاین و محلی بود. در این تحقیق میکروپلاستیک ها در تمامی نمونه ها به اشکال مختلف اعم از فیبر، گلوله و قطعات یافت شد و اندازه این میکروپلاستیک ها از 0.1 میلی متر تا 5 میلی متر متغیر بود. مطالعه دیگری که در سال 2023 انجام شد نشان داد که نمک صورتی هیمالیا که از زمین استخراج می شود، دارای بیشترین میزان میکروپلاستیک است و پس از آن نمک سیاه و نمک دریا قرار دارند.

چای کیسه ای

چای کیسه ای یکی از اصلی ترین مواد غذایی است که می تواند بدن انسان را در معرض میکروپلاستیک ها قرار دهد. پلاستیک های موجود در کیسه های چای صدها سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شوند و اندازه قطعات آن می تواند بین 1 میکرومتر تا 5 میلی متر باشد. دمای بالای آب هنگام خیساندن چای کیسه ای می تواند منجر به آزاد شدن میکروپلاستیک در قوری یا فنجان شود. دوستداران چای باید مراقب استفاده از چای کیسه ای باشند زیرا ممکن است خود را در معرض میلیاردها ذره پلاستیکی قرار دهند که بسیاری از آنها می توانند به سلول های انسان نفوذ کنند.

برنج

برنج یک عنصر اصلی در رژیم غذایی ما است، به همین دلیل است که این غذا می تواند ما را در معرض میکروپلاستیک های بیشتری قرار دهد. مطالعه ای در دانشگاه کوئینزلند نشان داد که به ازای هر نصف فنجان یا 100 گرم برنج خورده شده، 3 تا 4 میلی گرم پلاستیک وارد بدن می شود. پختن سریع برنج بدون شستن کافی می تواند خطر جذب الیاف میکروپلاستیک را چندین برابر در بدن افزایش دهد زیرا ممکن است در هر وعده برنج 13 میلی گرم میکروپلاستیک وجود داشته باشد. برای کاهش آلودگی پلاستیکی، مهم است که برنج خود را کاملاً بشویید و 4 یا 5 بار قبل از استفاده آبکشی کنید.

غذاهای دریایی

دوستداران غذاهای دریایی باید از مقدار زیادی میکروپلاستیک که می تواند از طریق فاضلاب به اقیانوس ختم شده و توسط حیوانات دریایی مصرف شود، آگاه باشند. میکروپلاستیک های انباشته شده در حیوانات می توانند وارد بدن انسان شوند. یک مطالعه در سال 2020 بر روی میکروپلاستیک ها در انواع مختلف غذاهای دریایی، پلاستیک های ریزی را در هر نمونه غذاهای دریایی پیدا کرد.

آب بطری شده

در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله “Proceedings of the National Academy of Sciences”، اشاره شده است که آب آشامیدنی می تواند تا 240000 قطعه پلاستیک را ذخیره کند. در این تحقیق، از یک تکنیک تصویربرداری منحصر به فرد برای شناسایی هزاران قطعه ریز پلاستیک در بطری های آب یکبار مصرف معمولی استفاده شد. این مطالعه نشان داد که حدود 90 درصد از این قطعات پلاستیکی ریز نانوپلاستیک‌هایی هستند که می‌توانند در سلول‌ها و بافت‌های انسان جذب شوند و همچنین از سد خونی مغزی عبور کنند. هر بار که بطری را باز و بسته می کنید، میکروپلاستیک های بیشتری وارد آب می شوند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا