سلامت خانواده

مداخلات غیرمجاز در پزشکی چگونه کار می کنند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

رضا لاری پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مداخلات غیرمجاز در حوزه سلامت دو دسته هستند که شامل جامعه پزشکی و غیرپزشکی می شود.

وی افزود: مداخله جویان جامعه پزشکی شامل همکارانی است که با توجه به مدرک تحصیلی وارد رشته های تخصصی و غیر تخصصی می شوند. به عنوان مثال، پزشک اطفال در اقدامات غیر اورژانسی بزرگسالان نیز مداخله می کند.

لاری پور بیان کرد: این گونه مداخلات با مداخلات غیرمجاز که اصلا مدرک پزشکی ندارند متفاوت است و بیشتر بحث ما بر سر مداخله این گونه افراد در حوزه سلامت است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور دسته دوم دخالت در امور پزشکی را نوعی کلاهبرداری دانست و افزود: این افراد کسانی هستند که در مراکز غیرمجاز و غیررسمی مطالبی را آموخته اند و اکنون در مراکز درمانی نیستند. حوزه بهداشت عمومی آنها هم ندارند، دخالت می کنند.

لاری پور ادامه داد: مثلاً فردی در امور دندانپزشکی دخالت می کند، چون قبلاً در جایی با این رشته آشنا شده، اما مدرکی ندارد. همین طور جراحی های زیبایی که این روزها بازار داغی است باعث شده افراد زیادی در این حرفه به صورت غیرقانونی دخالت کنند و سلامت مردم را به خطر بیندازند.

وی خاطرنشان کرد: قبلاً مجازات افرادی که مداخله می کردند سقوط بین 5 تا 8 میلیون تومان غیرقانونی بوده است، افزود: خوشبختانه با کمک سازمان تعزیرات حکومتی این جرایم نقدی برای بار اول به 560 میلیون تومان و برای بار دوم به یک میلیارد و 180 میلیون تومان رسیده است و امیدواریم با این جرایم و البته جرایم، اضافه‌ای که باید اعمال شود، به حداقل رساندن دخالت افراد غیرمجاز در امور پزشکی و بهداشتی جامعه است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران گفت: متأسفانه مداخله جویان غیرمجاز با روش هایی غیر رسمی و مجاز و همیشه در تبلیغات خود تبلیغ می کنند; گواه اغوا و سوق دادن مردم به اعمالشان است. علاوه بر این تعداد کمتری دریافت می کنند و همین موضوع باعث گرایش برخی افراد به سمت آنها می شود.

لاری پور همچنین خاطرنشان کرد: مزاحمان غیرمجاز از علائم آنها همچنین از آن برای اهداف خود برای فریب مردم استفاده می کنند. به طوری که افراد بیمار با تبلیغ کار خود مردم را فریب می دهند.

وی افزود: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد آگاهی مردم از وجود مراکز مجاز و غیرمجاز در امور پزشکی و بهداشتی است که با یک جستجوی ساده در سایت پزشکی می توانند پزشک معتمد یا فرد مورد اعتماد خود را شناسایی کنند. سازمان سیستم پیش چه کسی می روند؟

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران در عین حال به مشاهده افراد مزاحم غیرمجاز توسط سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: وظیفه داریم به محض اطلاع از وجود مزاحمان به پلیس فتا اطلاع دهیم. از چنین افرادی، چه پزشک و چه غیر پزشک. و به معاونت دانشگاه ها و وزارت بهداشت اطلاع دهد. زیرا نظارت بر عهده معاونت دانشگاه ها و وزارتخانه است.

وی با اشاره به رها شدن فضای مجازی و وجود هزاران صفحه متعلق به افراد غیرمجاز که هر روز اقدام به تبلیغ و فریب مردم می کنند، تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی به دنبال یک وظیفه ویژه قادر به سازماندهی تبلیغات پزشکی است. به طوری که می خواهیم با راه اندازی سامانه ای فضای تبلیغات پزشکی را مدیریت کنیم که البته نیازمند همکاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دولت هستیم.

لاری پور در همین زمینه توضیح داد: با ایجاد چنین فضایی تحت مدیریت سازمان نظام پزشکی می توان تمامی فعالیت ها و تبلیغات افراد مجاز را رصد و رصد کرد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در پایان بار دیگر بر ارتقای فرهنگ عمومی جامعه برای برخورد با کار افراد غیرمجاز در امور پزشکی و بهداشتی تاکید و تصریح کرد: در صورت امکان ساماندهی و کنترل فضای تبلیغات پزشکی، حجم زیادی از مداخلات دیگر مجاز در مسائل پزشکی و بهداشت جامعه کاهش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا