اخبار سلامت

مخالفت صریح انجمن داروسازان با “فروش اینترنتی دارو” در سکوها/ خطر نشت اطلاعات بیماران

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، شهرام کلانتری; رئیس انجمن داروسازان ایران در حاشیه سمینار دارودرمانی در هتل المپیک تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر نظر انجمن داروسازان در خصوص فروش اینترنتی دارو اظهار داشت: امروز ما شاهد فشار بر توزیع اینترنتی دارو هستیم، اما جامعه دارویی اجازه توزیع دارو را از مسیر درست خود نخواهد داد. خارج شوید قوانین دارویی کشور بر ارتباط چهره به چهره بین داروساز و بیمار تاکید دارد و باید محرمانه بودن اطلاعات بیمار حفظ شود.

وی در خصوص علت مخالفت با فروش اینترنتی دارو در بسترها افزود: دارو و درمان مانند سایر کالاها نمی تواند وارد اینترنت شود زیرا سلامت بیماران شوخی نیست. اگر پلتفرم‌ها به‌عنوان واسطه بین داروخانه‌ها و بیماران عمل کنند و اطلاعات بیمار در این پلتفرم‌ها رد و بدل شود، ممکن است اطلاعات از محرمانه بودن خارج شده و یا حتی هک شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نگاه به این بسترها اقتصادی و رقابتی است در حالی که این نگاه نباید در حوزه سلامت لحاظ شود. همچنین با توجه به ممنوع بودن تبلیغات دارو، در صورت ورود پلتفرم ها به فروش آنلاین، این موضوع باعث القای استفاده از دارو به بیماران می شود.

کلانتری بیان کرد: فروش اینترنتی دارو برخلاف 20 قانون بالادستی از جمله قانون مدیریت الکترونیکی داده های دولتی، قانون تعزیرات حکومتی و … است که در تمامی این قوانین ذکر شده است که ارائه دارو به بیمار باید انجام شود. با حضور مسئول فنی داروخانه و تا زمانی که زیرساخت ها آماده نشود نمی توان به این موضوع ورود کرد.

وی تصریح کرد: در عین حال فروش اینترنتی دارو باید توسط وزارت بهداشت تولید شود و داده ها فقط در سرورهای وزارت بهداشت ذخیره شود.

رئیس انجمن داروسازان ایران نیز در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر تجربیات سایر کشورها در خصوص فروش اینترنتی دارو اظهار داشت: شرایط فروش اینترنتی دارو در ایران با کشورهایی که زیرساخت های بسیار قوی برای این امر ایجاد کرده اند قابل مقایسه نیست. موضوع. تمام تلاش این کشورها این بوده است که ارتباط بیمار و داروساز قطع نشود و اطلاعات مردم خارج از حوزه حاکمیتی و دولتی ذخیره نشود. در کشورهای درجه یک آسیایی مانند کره جنوبی و چین، فروش اینترنتی دارو بر روی پلتفرم ها انجام نمی شود و در کشورهای پیشرفته که این طرح اجرا شده است، ارتباط بیمار و داروخانه کاملا مستقیم است.

وی با بیان اینکه موافق نظارت و نظارت وزارت بهداشت با ارائه خدمات اینترنتی و تحویل دارو به بیماران خاص و صعب العلاج توسط داروخانه ها هستیم، گفت: بیماران خاص و صعب العلاج به دلیل جسمی ممکن است نتوانند به داروخانه مراجعه کنند. شرایط، اما در مورد سایر بیماران خوشبختانه دسترسی مردم به داروخانه ها بسیار راحت است، به طوری که به ازای هر 3000 نفر در کشور یک داروخانه داریم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا