سلامت خانواده

مخالفت با ادعای عامل مهم افزایش سل در ایران – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از پزشکان محققان PEP در نامه ای به ابوالفضل فاتح، رئیس گروه تحقیقات سل و ریه انستیتو پاستور ایران نوشتند: در این روزهای سخت تاریخ ایران، شهروندان افغانستان بار دیگر در معرض تحقیر و آزار سازمان یافته قرار می گیرند. شما با یک رسانه صحبت کرده اید و در این مصاحبه گفته اید: «بیشتر موارد مثبت سل مربوط به اتباع افغانستانی است، به ویژه اتباع غیرقانونی که بدون غربالگری و کنترل وارد ایران شده اند. می تبدیل شد.این گفته شما با تیتر خطرناک «شهروندان غیرمجاز; مهمترین عامل افزایش بیماری سل در ایران» در آن رسانه و سایر رسانه های پرمخاطب منتشر شده است.

شما که در سمت مدیریت یکی از قدیمی ترین موسسات تحقیقاتی ایران هستید، می دانید که اقشار محروم و آسیب پذیر به دلایل مختلف از جمله محرومیت و داشتن مشاغل خطرناک بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری های شایع هستند. بنابراین تلاش علوم بهداشتی بر این است که شرایطی را فراهم کند تا افراد آسیب پذیر بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا عدالت در سلامت محقق شود. به همین دلیل ما معتقدیم که نسبت دادن یک بیماری خاص به اتباع و مهاجران افغانستانی و همچنین تاکید بر وضعیت اقامتی آنها، نوعی انگ اجتماعی را ایجاد می کند که می تواند زمینه آزار و اذیت و خشونت علیه مهاجران را فراهم کند. آگاهی از این اثرات در تضاد آشکار با اخلاق پزشکی است. موارد زیادی در تاریخ پزشکی جهان وجود دارد که پزشکان و درمانگران دانسته یا ناخواسته به ابزاری برای تبعیض و آزار گروه های آسیب پذیر تبدیل شده اند.

متأسفانه بیان چنین مطالبی صرف نظر از تأثیرات اجتماعی آن می تواند منجر به برخورد با شهروندان افغانستانی که یکی از آسیب پذیرترین اقشار اجتماعی در ایران هستند، بیش از گذشته شود.

ما امضاکنندگان این نامه، جمعی از دانشگاهیان و پژوهشگران فعال در علوم بهداشت، فرهنگ، اخلاق پزشکی، جامعه شناسی و روانشناسی، اظهارات شما را نادرست و خطرناک می دانیم.

انتظار می رود که شما به عنوان یک مدیر سکتور صحی از عواقب اظهاراتی که منجر به ایجاد ننگ اجتماعی علیه مردم افغانستان در شرایط ناآرام کنونی می شود آگاه باشید. بیان چنین مطالبی در رسانه های عمومی با ویژگی های امروزی اخلاق پزشکی در جهان را می توان گسترش نفرت و نژادپرستی قومی دانست. از شما می خواهیم که این عبارات را اصلاح کنید و این خطا را جبران کنید. امیدواریم بتوانید در حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه ایرانی که اتباع افغانستانی ایران جزو آن ها هستند تلاش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا