اخبار سلامت

مجروحیت 803000 نفر در تصادفات امسال/مرگ 23000 نفر

حسین کرمانپور ، در جلسه معاون معاون علوم پزشکی ، که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد ، گفت: عموم مردم. در طی اپیدمی کرونا ، رسانه های جهانی نیز تحت تأثیر اقدامات گسترده متخصصان بهداشت و مناطق مرتبط در زمینه پیشگیری از بیماری قرار گرفتند.

کمپین اطلاعات “نه تصادف” از امروز

وی با اشاره به راه اندازی کمپین اطلاعاتی “نه تصادفی” از ابتدای ماه مارس ، خاطرنشان کرد: ماهیت کمپین ها پیشگیری و ارتقاء سلامت جامعه است. بنابراین ، من حضور نمایندگان بهداشت را در نظر می گیرم و بر اهمیت اطلاع رسانی تأکید می کنم.

وی افزود: وزیر بهداشت ، که تخصص وی در زمینه تروما ، همواره بر اهمیت برخورد با تروما ، تصادفات و پیشگیری از مرگ و میر جاده تأکید کرده است. ” بر این اساس ، ما شروع به مطالعه سطح ملی و بین المللی کردیم و با بررسی تلاشهای انجام شده در سالهای اخیر ، به این نتیجه رسیدیم که باید اقدامات مؤثر در این زمینه و پیشاهنگ انجام شود.

وی گفت: “با وجود اقدامات مکرر در زمینه کاهش تصادف ، ما به یک یادآوری اساسی در سیستم بهداشت و درمان نیاز داشتیم.” همانطور که در سیستم بهداشت و درمان ، واکسن ها یادآور برای تقویت ایمنی جامعه ضروری هستند ، بنابراین لازم بود بحث در مورد تصادفات باشد. از آنجا که میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در کشور معادل کشته شدن سالهای جنگ تحمیل شده است.

کرمنپور گفت: “همه از این امر آگاه هستند ، اما آگاهی به تنهایی کافی نیست. در زمینه پیشگیری از تصادفات جاده ای ، لازم است که یادآوری شود و برای حفظ هشدار جامعه در این مسیر استفاده شود.

رئیس وزارت روابط عمومی و مرکز اطلاعات وزارت بهداشت اظهار داشت: یکی از غم انگیزترین نمونه های این حادثه در سال 1997 است که در آن تنها چهار نفر از 32 نخبگان دانشگاه شریف فناوری زنده مانده اند. یکی از آنها مریم میرزاخانی بود که بعداً با دستاوردهای خود دنیای ریاضیات را دگرگون کرد. تصور کنید که آیا نخبگان دیگر نیز زنده مانده اند ، چگونه می توانند در مورد آینده علم و کشور داشته باشند. چند روز پیش ، ما یک حادثه تلخ در کرمان دیدیم. اتوبوس حامل نخبگان علمی ایران در یک تصادف غم انگیز چهار جان ارزشمند را از دست داد.

وی گفت: “امروز ، تنها راهی که می توانیم متحد شویم و سعی کنیم این فاجعه ها را کاهش دهیم ، ایجاد یک عزم ملی برای مقابله با تصادفات با شعار” نه تصادف “است.

کرمانپور با اشاره به تعداد کشته ها و جراحات ناشی از تصادفات جاده ای ، گفت: در سال 1402 ، بیش از 20،000 نفر در تصادفات کشته شدند. منظورم بیش از 55 نفر در هر روز و هر ماه 1600 است. این اعداد نشان می دهد که جاده ها هنوز در حال مرگ هستند.

وی افزود: براساس گزارش اضطراری این کشور ، امسال بیش از 803،000 نفر در حوادث ترافیکی زخمی شدند ، یعنی تقریباً یک میلیون نفر! این آمار فاجعه ساکت را روایت می کند که نیاز به اقدام فوری و ملی دارد.

Kermanpour اظهار داشت: طبق مطالعات توسط مجمع مشاوره اسلامی ، تصادفات به اشکال مختلف بر تولید ناخالص داخلی کشور (تولید ناخالص داخلی) به اشکال مختلف تأثیر می گذارد ، در حالی که سهم بخش بهداشت تولید ناخالص داخلی کمتر از 14 ٪ است. به عبارت دیگر ، ما نه تنها سرمایه انسانی خود را در جاده ها از دست می دهیم بلکه هزینه های زیادی را نیز به اقتصاد کشور تحمیل می کنیم.

وی افزود: 66 ٪ از تصادفات منجر به مرگ در 12 استان می شود ، اگرچه ممکن است مردگان در این استانها زندگی نکنند ، اما این تصادفات در جاده های این مناطق رخ می دهد. بنابراین ، مسئله تصادفات یک چالش ملی است که برای به حداقل رساندن میزان این تصادفات باید جامع و جامع باشد.

Kermanpour گفت: بیش از 70 درصد از تصادفات کشنده در جاده های بین شهری رخ می دهد و سپس در تصادفات خانه در مرحله بعدی قرار دارد. این آمار نشان می دهد که برای کاهش تلفات ، ما باید تمرکز ویژه ای بر ایمنی جاده های خارج از کشور و ارتقاء زیرساخت های حمل و نقل داشته باشیم.

وی همچنین گفت که بیش از 23000 نفر هر سال در تصادفات جان خود را از دست می دهند ، با این رقم امسال تا نوامبر به حدود 21،000 رسیده است و ما فراتر از آن هستیم. اگر این روند را در مقیاس تاریخی در نظر بگیریم ، می فهمیم که پس از سه دهه از پایان جنگ تحمیل شده ، باز هم معادل جنگ در جاده ها را سالانه از دست می دهیم.

Kermanpour دوباره تأکید کرد: “سوال اساسی این است که چرا این آمار هنوز هم زیاد است و چرا کشورهای مشابه ما توانسته اند آن را کاهش دهند؟” به عنوان مثال ، افرادی که از مصر برگشته اند می گویند وضعیت اتومبیل ، خیابان و فرهنگ رانندگی مردم آن کشور بسیار شبیه به ایران است. اما تفاوت این است که مصر توانسته است در سالهای اخیر میزان مرگ و میر را از 9.6 در 100000 کاهش دهد ، در حالی که در ایران ، این رقم حدود 20 است. این نشان می دهد که این بحران با اتخاذ سیاست های مناسب و مداخلات کارآمد می تواند مهار شود.

وی گفت: “در سال 2007 ، ما آمار تکان دهنده ای از 27000 مرگ و میر ناشی از تصادفات داشتیم ، اما با برخی مداخلات ، این تعداد در سال 1396 به 15000 کاهش یافت.” بخش مهمی از این موفقیت تجهیز جاده ها به دوربین های نظارت و افزایش نظارت پلیس بود. در ابتدا ، نصب این دوربین ها برای رانندگان و پلیس جدید و غیرمعمول به نظر می رسید ، اما به تدریج تأثیر آن را نشان داد و تصادفات را به طرز چشمگیری کاهش داد ، اما متأسفانه پس از دوره تاج ، حوادث دوباره افزایش یافت. زمان زیادی برای کنترل این بحران باقی نمانده است و باید در اسرع وقت اقدامات جدی انجام شود.

Kermanpour خاطرنشان کرد: در Nowruz 1403 ، متأسفانه ما 1089 نفر از هموطنان خود را در تصادفات از دست دادیم. اکنون ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا سال 1404 را به یک سال پر از خوشبختی برای ملت ایران تبدیل کنیم.

وی گفت: “برای رسیدن به این هدف ، باید تأکید کنم که کمپین ما تنها 45 روز دارد.” این بازه زمانی فرصتی طلایی برای اقدام است ، زیرا این کمپین وارد مرحله اجرایی و عملیاتی می شود. نقش کمپین در این زمان اطلاع رسانی ، اطلاع رسانی و ترغیب مردم به تغییر رفتار است ، اما پس از آن این کمپین دیگر تأثیر ندارد. از آنجا که مردم به فعالیتهای طولانی مدت پاسخ مطلوب نمی کنند ، بنابراین ما باید در این دوره تلاش کنیم تا بتوانیم حداکثر تأثیر داشته باشیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعات وزارت بهداشت اظهار داشت: “مشکل اتومبیل ها و جاده ها همچنان وجود دارد ، اما آنچه در اختیار ماست ، فرهنگ رانندگی و رفتار شخصی ما در جاده ها است.” تا زمانی که این تغییرات ساختاری در زیرساخت های حمل و نقل رخ دهد ، ما در وزارت بهداشت وظیفه داریم تا افراد را با این ابزارهای موجود نجات دهیم. این کمپین فرصتی برای شروع تغییراتی است که از این لحظه داریم.

وی افزود: نکته مهم این است که ما باید از فرصتی برای بیان مطالبات خود استفاده کنیم ، ما به سادگی نمی توانیم اعلام کنیم که اتومبیل ها مشکل دارند ، اما ما باید از این فرصت استفاده کنیم. ” ما قبلاً چنین خبرهایی را مطرح کرده ایم و من در استان ها از دوستان می خواهم که اگر رسانه ها در مورد عوامل غیر از خطای انسانی ، مانند اتومبیل ، جاده یا قوانین سؤالاتی را مطرح می کردند ، آنها آن را رد نمی کنند و آن را انکار می کنند. واقعیت این است که سه عامل “ماشین ، جاده و قوانین” ، به همراه طرف چهارم ، “خطای انسانی” نقش مهمی در تصادفات دارند ، اما طبق داده های موجود ، 70 تا 80 درصد از دلایل مرگ در جاده ها به دلیل خطا است. این انسان است.

کرمانپور در ادامه گفت: این نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان نیز صادق است. حتی در کشورهایی که هر دو جاده ایمن ، اتومبیل های استاندارد و بودجه زیادی برای کنترل ترافیک دارند ، ما هنوز تلفات جاده ای را مشاهده می کنیم. بنابراین ، واضح است که در این میان یک حلقه مفقود وجود دارد ، و این همان چیزی است که ما می خواهیم در این پیشاهنگ به آن توجه کنیم.

در پایان ، وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه های پزشکی در سراسر کشور ، طرح “تصادفی” موفقیت آمیز باشد و ما شاهد کاهش حوادث و تلفات جاده ای خواهیم بود.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا