سلامت خانواده

ما خار مریم ایرانی و اروپایی داریم / خار مریم برای کاهش فشار خون بی خطر نیست / حد مجاز مصرف روزانه

فاخره بهبهانی: به گفته استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گیاه گاو زبان ایرانی با گیاه معروف زبان گاو زبان در گیاه درمانی مدرن متفاوت است و هر دو گونه با وجود خواص درمانی، دارای خواص درمانی هستند. استفاده محدود برای برخی افراد و بیماران

دکتر مجید انوشیروانی متخصص طب سنتی ایران می گوید: هر دو نوع زبان گاوی (ایرانی و اروپایی) کاربردهای نسبتاً مشابهی دارند اما زبان گاوی اروپایی به دلیل وجود آلکالوئیدهای پیرازولیدین در بیماری های کبدی و در دوران بارداری محدود است. . وی درباره گاو ایرانی می گوید: در متون پزشکی ایرانی در درجه اول از طبیعت این گیاه گرم و مرطوب یاد شده است، بنابراین از نظر طبیعت آن را بی خطر می دانند. البته هرگز نمی توان گفت که اگر گیاهی مزاج معتدل یا نزدیک به معتدل داشته باشد بی ضرر و بی خطر است.

مصرف مجاز روزانه گل گاو زبان

انوشیروانی با اشاره به اینکه جوشانده گل گاو زبان ایرانی برای تقویت قلب و سیستم عصبی و کاهش اضطراب بسیار مفید است، می گوید: میزان مصرف روزانه زبان گاوی در بزرگسالان حدود 5 گرم است که باید در حدود یک و نیم جوشانده شود. نصف لیوان آب به مدت 10 دقیقه به آرامی بجوشانید. افزودن آبلیمو یا آبلیمو به جوشانده زبان گاو ضروری نیست، بلکه آن را خوش رنگ و دلپذیر می کند و مهمتر از آن برای کسانی که از تپش قلب مضطرب همراه با حرارت بدن، سینه و صورت رنج می برند، مفیدتر است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، افزودن مقدار کمی عسل یا آب نبات به این جوشانده به شرطی که شیرینی ملایمی داشته باشد اشکالی ندارد. دکتر انوشیروانی با تاکید بر اینکه گل زبان گاوی برای کاهش فشار خون کاملاً بی خطر نیست، بیان می کند: افراد تنومند و خون بالا که در هنگام فشار خون بالا خشم یا غم پنهان دارند، نباید خودسرانه گل زبان گاوی را مصرف کنند زیرا جوشانده زبان گاوی در چنین افرادی گاهی اوقات می تواند بسیار خطرناک باشد و باعث بحران شدید فشار خون شود.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا