علمی و فناوری

ماه در وضعیت اوج زمینی قرار می‌گیرد

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به دور زمین می رسد و کمی کوچکتر از زمان های دیگر به نظر می رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره ای نیست، کمی بیضوی است و مسیری بیضوی را طی می کند. همانطور که ماه هر 29.5 روز یک بار این مسیر بیضوی را به دور زمین طی می کند. فاصله آن 14 درصد بین 356500 کیلومتر در حضیض (نزدیک ترین فاصله از زمین) و 406700 کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) متغیر است.

اندازه زاویه ای ماه نیز با همان ضریب بین 29.4 و 33.5 دقیقه قوس تغییر می کند و روشنایی آن نیز تغییر می کند، اگرچه در عمل تشخیص این امر دشوار است زیرا فازهای آن نیز همزمان در حال تغییر هستند.

مقایسه ماه و سیاره عطارد

ماه و سیاره عطارد در روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه در یک راستا قرار گرفته اند، به طوری که ماه 28 روزه از زاویه سه درجه و 49 دقیقه در جنوب سیاره عطارد عبور می کند، این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نخواهد بود، زیرا آنها در طول روز به بالاترین نقطه برسد. به آسمان می‌رسند و سحرگاه پنج درجه از افق بیشتر نمی‌شوند.

ماه با قدر منهای 9.4 و سیاره عطارد با قدر 0.6 هر دو در صورت فلکی حوت هستند، این دو جرم به قدری از هم دور هستند که در میدان دید تلسکوپ نیستند، اما می توان آنها را با چشم غیر مسلح یا مشاهده کرد. دوربین دوچشمی .

ماه در حضیض

چرخش ماهانه ماه به دور زمین باعث می شود که دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه به نزدیک ترین نقطه به خورشید در فاصله 10067 واحد نجومی از خورشید برسد، این تقریباً زمانی اتفاق می افتد که مدار ماه آن را بین خورشید و خورشید قرار دهد. زمین؛ در لحظه حضیض ماه، زمین در فاصله 1.0089 واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله 1.0067 واحد نجومی از خورشید، فاصله بین زمین و ماه 0.0024 خواهد بود. واحدهای نجومی (363 هزار کیلومتر).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا