سلامت خانواده

ماهیت زیتون چیست؟/ زیتون فله ای بخریم؟/ خاصیت بی نظیر زیتون شکسته!

فاخره بهبهانی: از دیدگاه طب سنتی، مزاج زیتون رسیده از نظر خشکی و خشکی گرم و معتدل است، اما زیتون نارس و سبز مزاج سرد و خشک و زیتون سیاه دارای مزاج گرم و خشک است. روغن استخراج شده از زیتون رسیده نیز گرم و خشک است. معمولا مصرف زیتون همراه با غذا توصیه می شود. بهترین نوع آن زیتون پرورشی است که با گردو، بادام، سرکه خانگی، سبزی های محلی و انار ترش تهیه می شود.

روغن زیتون به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد برخی از دردها را التیام می بخشد و می توان از آن برای گرم کردن و ماساژ مفاصل دردناک استفاده کرد و اینکه گفته می شود زیتون می تواند جایگزین مسکن ها و ضد التهاب ها شود، درست نیست. روغن زیتون و میوه به دلیل فیبر زیاد خاصیت ملین دارند و برای درمان یبوست تجویز می شوند.

زیتون تلخ خواص بیشتری دارد

زیتون به دلیل طعم بسیار تلخی که دارد باید تلخ شده و با نوشابه یا آبلیمو و سپس آب نمک شیرین شود. شیره مصرفی مجاز و خوراکی است و در صورتی که پس از تلخ شدن آب آن به طور کامل از بافت میوه جدا شود هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند و اگر افراد بتوانند زیتون را به شکل تلخ مصرف کنند می توانند از خواص آنتی اکسیدانی آن بهره مند شوند و از مزایای آن بهره مند شوند. درمان آن

مزیت زیتون شکسته

زیتون های بدون هسته یا بدون هسته که به صورت شکسته به بازار عرضه می شوند نسبت به انواع نشکن برتری دارند. برای اینکه زیتون بهتر تلخ و شیرین شود پس از شستن با ضربه ای آن را می شکنند تا آب و آب نمک بهتر وارد میوه شود. در این روش چون آب نمک بیشتر به بافت محصول نفوذ می کند، زیتون تا حدودی تخمیر می شود و خواص غذایی آن افزایش می یابد.

برخلاف تصور عموم، روغن زیتون با شکستن و ترک خوردن میوه خارج نمی شود. روغن زمانی از زیتون استخراج می شود که میوه کاملا فشرده و له شود.

زیتون فله یا کارخانه ای؟

از آنجایی که زیتون فله در سودا و آب نمک با غلظت بالا فرآوری می شود، از نظر میکروبی مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند، اما به دلیل خلوص نوشابه و نمک مصرفی، نوع ظروف فرآوری و تاریخ مصرف زیتون فله ناشناخته و نامشخص است، بهتر است. از مصرف این گونه زیتون ها خودداری کنید.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا