سلامت خانواده

ماهی؛ شمال بهتره یا جنوب؟

به گزارش خبرآنلاین، ماهی های شمال از نظر پروتئین بسیار غنی و در عین حال خوشمزه تر از ماهی های جنوب هستند، اما عناصر ضروری و موثر در ارزش غذایی آنها کمتر از ماهی های جنوب است.

همشهری در خبری نوشت: انواع آبزیان و ماهیان در دریاهای شمال و جنوب کشور بسیار زیاد است، اما کیفیت و طعم ماهی های شمال با دریاهای شمال متفاوت است. جنوب. در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که ماهی های شمال طعم بهتری نسبت به ماهی های جنوب دارند، برخی می گویند که فواید ماهی های جنوب بیشتر از ماهی های شمال است.

دکتر محمدعلی باقری متخصص تغذیه درباره ارزش غذایی ماهی های جنوب کشور گفت: ارزش غذایی ماهی یا آبزیان به کیفیت آبی که در آن پرورش داده می شود بستگی دارد. ماهی های آب شور معمولا ارزش غذایی بالاتری دارند زیرا این آب ها سرشار از نمک هستند. بار نمک ها و عناصر موثر در ارزش غذایی را بیشتر در آب های دریاهای آزاد و اقیانوس ها مشاهده می کنیم، هرچند ماهی های اقیانوسی از نظر ارزش غذایی بالاتر از دریاهای آزاد هستند.

وی درباره دلایل تفاوت آب دریای شمال با حنوب گفت: در دریای خزر در شمال ایران تحمل محدودی نسبت به عناصر ترانس یا عناصر ضروری و معدنی از نظر ارزش غذایی داریم اما در آب های جنوب، چون به آب های آزاد و اقیانوس ها دسترسی دارند، دامنه طیف وسیع است. عناصر موثر در ارزش غذایی بیشتر از دریای شمال است.

این متخصص تغذیه بیشترین عناصر موثر و ضروری در آب های جنوب را فلزات قلیایی عنوان کرد و اظهار داشت: منیزیم یکی از شاخص های آن است. کلسیم نیز یکی از شاخص های آن است. ترکیبات لیتیوم و پتاسیم از عناصر ضروری آبهای جنوب کشور هستند.

اینها عناصری هستند که در آب های شور و آزاد به وفور دیده می شوند. ماهی هایی که در این فضا پرورش می یابند یا زندگی می کنند معمولا سرشار از مواد مغذی موثر و ضروری هستند. در واقع آبزیانی که در دریای جنوب زندگی می کنند دارای نمک بالایی هستند زیرا خلیج فارس و دریای عمان به آب های آزاد دسترسی دارند.

باقری درباره ماهی های شمال توضیح داد: ماهی های شمال از نظر پروتئین بسیار غنی هستند و در عین حال از ماهی های جنوب خوش طعم ترند، اما عناصر ضروری و موثر در ارزش غذایی آنها کمتر از ماهی های جنوب است.

این متخصص تغذیه درباره تاثیر آلاینده های فاضلاب بر کیفیت ماهی گفت: در شمال دریاچه ای داریم که دسترسی به آب آزاد ندارد. به دلیل سرریز آب فاضلاب به این دریاچه، آلودگی تا حد زیادی در نزدیکی این سر دریاچه جمع شده است. آلودگی آب دریا می تواند بر کیفیت ماهی ها و زندگی آبزیان تأثیر بگذارد.

این موضوع به ویژه توجه من را به خود جلب می کند. وقتی به شمال می روم سعی می کنم از مناطقی که دور از زباله دان هستند ماهی بخرم. حتی در نزدیکی سواحل دریاهای جنوبی و مناطق نزدیک به ساحل و مکان هایی که حالت باتلاقی دارند نیز این حساسیت به آلاینده های فاضلاب وجود دارد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا