علمی و فناوری

ماهواره کوثر آبان‌ماه پرتاب خواهد شد

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)«حسن سالاریه» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری به تشریح روند پیشرفت پروژه های فضایی و ارائه برنامه ۱۴۰۳ پرداخت.

رئیس سازمان فضایی گفت: در دولت سیزدهم پس از اینکه در 11 سال گذشته جلسات شورای عالی فضایی برگزار نشد، این جلسات به طور مرتب با حضور رئیس جمهور برگزار شد. در اولین جلسه چندین پروژه از برنامه 10 ساله فضایی کشور تدوین و تصویب شد.

سالاریه ادامه داد: در گام بعدی پس از 10 سال که زمین مناسب برای پایگاه پرتاب چابهار انتخاب شد، ساخت آن آغاز شد و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم از فاز اول این پایگاه فضایی استفاده کنیم و بتوانند در این زیرساخت ماهواره پرتاب کنند. .

وی تاکید کرد: در آینده بدون داشتن صنعت فضایی قوی، حکمرانی، مدیریت، اقتصاد و بهره وری در حوزه اقتصادی با چالش های جدی مواجه خواهد شد. داشتن یک آزمایشگاه مناسب تعداد و کیفیت ماهواره های ما را افزایش می دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ساخت فیزیکی این آزمایشگاه هم اکنون به پایان رسیده است. از دیگر اقدامات مهم زیرساختی انجام شده در این دولت، تکمیل پایگاه های کنترلی و دریافت سیگنال ها و داده های ماهواره ای بود. قرارگاه خیام تکمیل و به بهره برداری رسید و ساخت 2 پایگاه اطلاعات کنترل و دریافت ماهواره آغاز شده است.

سالاریه در خصوص فعال شدن اکوسیستم فضای خصوصی کشور در دولت سیزدهم افزود: اگر انتظار رشد جهش در حوزه فضایی را داشته باشیم، نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم. کشورهایی که در زمینه فضا جهش داشته اند، همکاری زیادی با بخش خصوصی دارند.

وی با اشاره به انعقاد قراردادهای بزرگ با بخش خصوصی برای پرتاب، زیرساخت و استفاده از داده های ماهواره ای، ماهواره کوثر را که مدتی پیش ساخته و رونمایی شد، مثال زد و گفت: قرار بود این ماهواره پرتاب شود. در ماه ژوئن، اما به دلیل تاخیر. پرتابگر این ماهواره آبان ماه به فضا پرتاب می شود.

به گزارش بازار، ماهواره کوثر با پرتابگر «سایوز» روسیه در مدار مورد نظر در ارتفاع 500 کیلومتری تزریق می شود. این ماهواره دارای 2 دوربین است. وضوح تصاویر این ماهواره 3.45 متر است و برای کاربردهای کشاورزی، نقشه برداری و نقشه برداری مناسب است. عمر مداری این ماهواره 2 سال خواهد بود. این رزولوشن بهترین وضوحی است که تاکنون ساخته شده است. میانگین تیم تولید 26 سال است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا