سلامت خانواده

ماموریت ویژه ظفر قندی در وزارت بهداشت / عبور از سیاهچاله جمعیتی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، از سوی دیگر نرخ رشد جمعیت سالمندان کند است بچه دار شدن در کشور شرایطی را به وجود آورده که باید به فکر جوانی جمعیت باشیم. از این رو قانون جوانان جمعیت در سال 1399 به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و در سال 1400 وارد مرحله اجرا شد و در این قانون وزارت بهداشت نیز به عنوان متولی سلامت جامعه نقش موثری دارد که از جمله آنهاست. تسهیل می کند گری در زمینه درمان ناباروری، زایمان طبیعی و … می باشد.

اکنون سه سال از اجرای قانون جمعیت جوانان می گذرد، شرایط تغییر چندانی نکرده و همچنان در خطر سقوط به سیاهچاله جمعیتی هستیم. لذا در اولین دیدار رئیس جمهور و اعضای دولت چهاردهم با رهبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد؛ رهبر انقلاب بار دیگر به موضوع جوانی جمعیت و البته مأموریت ویژه اشاره کردند E به وزیر بهداشت دادند.

رهبر انقلاب خطاب به وزیر بهداشت: من اهل دکتر هستم ظفرخندی من شخصاً از آنها می خواهم که موضوع جوانی جمعیت و رفع موانع آن را با جدیت پیگیری کنند.

سید محمد جمالیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره خطر پیری زودرس جمعیت کشور گفت: کشور به سرعت در حال حرکت به سمت سالمندی است و تعداد کارگران جوان و سالمندان که معمولا گروه نیازمند، در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند برای جلوگیری از خطر پیری زودرس جمعیت کشور چاره ای بیندیشد و همه دستگاه ها باید با آن همکاری کنند، ادامه داد: نقش وزارت بهداشت در تامین سلامت مردم 25 تا 30 است. درصد و سایر وزارتخانه ها و سازمان ها باید در کنار این وزارتخانه قرار گیرند تا سلامت مردم تامین شود، هر چند که نقش آن در جوانی جمعیت تنها 30 درصد است، هرچند وزارت بهداشت متولی جمعیت است. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب این موضوع را به وزیر بهداشت ابلاغ کردند. انجام داده اند

توجه به درمان زوج های نابارور

جمالیان یادآور شد: برخی از زوجین که تعدادشان کم نیست به هر دلیلی نابارور هستند و هزینه ناباروری بسیار بالاست و وزارت بهداشت باید در این زمینه سیاست داشته باشد و بخش دولتی و خصوصی را تحت پوشش قرار دهد و مناسب تعیین کند. قیمت درمان ناباروری زوجین که تمایل دارند بچه دار شدن دارند، اما قادر به پرداخت هزینه های آن، درخواست یا پرداخت تمام هزینه های خود نیستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت تشدید نظارت بر اجرای قوانین در حوزه جوانان جمعیت تاکید کرد و تصریح کرد: متاسفانه نظارت چندانی بر اجرای بسیاری از قوانین در جمعیت وجود ندارد. میدانی و در واقع قوانین سلیقه ای اجرا می شود و همین موضوع باعث نارضایتی جدی می شود. داشته است

جمالیان ادامه داد: توجه به اجرای قوانین جمعیتی باید برای همه مدیران کشور یک امر اعتقادی و تکلیفی باشد و از پرسنل خود و برای بچه دار شدن همکاری لازم را با کارکنان داشته باشند تا مشکلات پیری جمعیت در آینده نزدیک کشور را تحت تاثیر قرار ندهد. مدیرانی که با سخت گیری های بی مورد اجازه اجرای قانون را نمی دهند به کشور خیانت می کنند و باید با آنها برخورد شود. نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی و سایر دستگاه ها باید این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهند و با مدیرانی که در اجرای قوانین کوتاهی می کنند برخورد جدی کنند.

اجرای قانون زیر نظر مستقیم رئیس جمهور است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه اجرای قانون جوانان باید زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و دبیر آن وزیر بهداشت باشد، گفت: اگر وزارت بهداشت به تنهایی به عنوان رئیس سازمان اقدام کند. کارگروه جوانان کشور قطعا موفقیت چندانی برای جوانان نخواهد داشت. جمعیت محقق نمی شود، بنابراین باید مستقیماً تحت نظارت رئیس جمهور باشد. باید تمایل در زوجین برای بچه دار شدن و برای ازدواج جوانان ایجاد می شود و این مسائل باید در قوانین جمعیتی پیش بینی شود.

وی افزود: وزارت بهداشت در نهایت می تواند در درمان ناباروری دخالت کند و از سقط جنین های غیرقانونی جلوگیری کند و غیر از آن به تنهایی کار دیگری نمی تواند انجام دهد.

جمالیان تاکید کرد: امیدواریم رئیس جمهور با توجه به حساسیت این موضوع و تاکیدات مستمر رهبری، کارگروه ملی جمعیت را زیر نظر خود تشکیل و در سطح استان ها به ریاست استانداران و رؤسای جمهور تشکیل شود. دانشگاه ها و وزیر بهداشت نیز دبیر این کارگروه خواهد بود. .

ستاد ملی جمعیت باید تقویت شود

در عین حال فاطمه محمدبیگی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به سخنان رهبری درباره جوان بودن جمعیت در جلسه کابینه دولت چهاردهم گفت: دولت چهاردهم. باید ستاد ملی جمعیت را تقویت کرد و آن را به عنوان ستاد ویژه و زیرساخت ها در نظر گرفت و چارت را تهیه و راه اندازی کرد.

وی با بیان اینکه 34 ماده قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت در حوزه سلامت و سلامت است، تصریح کرد: این مواد در رابطه با ارتقای سلامت مادر و کودک از جمله برخورد اصولی با سقط جنین، ارتقای فرآیند مراقبت از بارداری و سیستم مامایی و درمان ناباروری. از این رو لازم است وزیر بهداشت در همه امور موضوع مربوط به جوانی جمعیت و موضوع برخورد با طب سالمندی و ایجاد تخصص های ویژه و گسترش توانبخشی برای این قشر، توجه به کودک را رها نکند. سند توسعه یکی از مواردی است که باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد. و امیدواریم وزیر بهداشت این مسائل را به صورت ویژه ببیند.

محمدبیگی یادآور شد: با توجه به اینکه اردوی ملی جمعیت جوانان به ریاست وزیر سابق بهداشت حدود 22 یا 23 جلسه برگزار کرد، از این رو از وزیر بهداشت می خواهیم که جلسات اردوی جوانان جمعیت را شخصا مدیریت کند و این روند را ادامه دهد. همچنین باید به افزایش زایمان طبیعی توجه ویژه ای داشته باشیم.

مشکل در اجرای قانون و منابع آن است

فضل الله رنجبر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تکلیف رهبری به وزیر بهداشت در خصوص جوانی جمعیت گفت: این موضوع در سیاست های کلی نظام به صراحت اعلام شده است، بنابراین در به نظر من ما در این زمینه کمبودی نداریم و اتفاقا قوانین موجود قوانین خوبی هستند، اما در اجرای قانون و تامین منابع لازم مشکلات جدی داریم.

وی با تاکید بر اینکه جوان بودن جمعیت یک ضرورت مهم و اولویت دار کشور است، تصریح کرد: با توجه به اینکه هدایت این ماموریت بر عهده وزیر بهداشت گذاشته شده است، سایر نهادهای مرتبط و موثر نیز باید به کمک این وزارتخانه بیایند و انجام دهند. وظایف آنها در حفظ جوانی جمعیت. به نظر من آئین نامه ای که از سوی دولت برای نهادها تعیین می شود باید شفاف، محکم و دارای ضمانت اجرایی باشد.

رنجبر ادامه داد: باید برای موضوع جوانی جمعیت هدف گذاری کنیم و در این هدف گذاری جرم اعلام شود. متاسفانه در سیستم اداری کشور به این موضوع توجه چندانی نشده است. بنابراین پیشنهاد من این است که برای اجرای قوانین و مقررات و برنامه ها به ویژه هدف و برنامه مهمی مانند جوانی جمعیت باید ضمانت اجرایی قوی برای آن تعریف کنیم.

در ضمن محمدرضا ظفرخندی وزیر بهداشت در نشست گفت‌وگو با موضوع جمعیت جوان، ضمن اشاره به مشکلات پیری زودرس جمعیت کشور و لزوم اتخاذ سیاست‌های پویا و منعطف متناسب با نیاز کشور، بر این موضوع تاکید و تصریح کرد: وزارت بهداشت در اجرای سیاست های جمعیتی: با توجه به نگاه مثبت ریاست جمهوری به حوزه سلامت و همچنین موضوع راهبردی جوانان جمعیت، می توان دستاوردهای روشن و قابل قبولی در این زمینه داشت.

حال باید منتظر اجرای ماموریت ویژه وزیر بهداشت برای عبور از سیاهچاله جمعیتی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا