سلامت خانواده

مالکان خودرو جزئیات کاهش قیمت خودرو را پس از تصادف مطالعه کنند

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در تصادفات رانندگی احتمال خسارات در ابعاد مختلف برای حادثه دیدگان از جمله هزینه تعمیر و تعویض قطعات تا هزینه افت قیمت وجود دارد. افت قیمتی که گاه حتی بیمه ها نیز بار پرداخت آن را بر دوش نمی کشند و ضرر مالی حادثه دیدگان چند برابر می شود.

اما علت این چالش کاهش قیمت چیست؟ قوه قضائیه در روزهای پایانی سال گذشته نرخ امسال را یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرد که این نرخ در ایام مبارک به یک میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش می یابد و اکنون با توجه به تفاسیر قانونی قانون بیمه شخص ثالث در سال. 95 چالش در این زمینه وجود دارد که به امسال محدود نمی شود.

قانونی که توکلی، دبیر کارگروه خودرو سندیکای بیمه گران در رابطه با آن گفت: ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث برای حمایت از اقشار کم درآمد که عمدتاً خودروهای ارزان قیمت داشتند، با این موضوع وضع شد. تقسیم خودروها به دو گروه متعارف و غیر متعارف

اکنون بر اساس این قانون خودروهایی که قیمت آنها بیش از نصف دیه حرام است، خودروهای غیر متعارف محسوب می شوند; یعنی با توجه به نرخ دیه امسال خودروهای بالای 800 میلیون تومان غیرعادی تلقی می شود و این بدان معناست که صاحبان آنها معادل یک خودرو 800 میلیون تومانی خسارت دریافت خواهند کرد. با این حساب و با توجه به افزایش قیمت خودرو، بسیاری از خودروهای داخلی غیرعادی محسوب می شوند.

موضوع پرداخت افت قیمت که از سال گذشته برای تعیین تکلیف به مجلس رفته بود، آذرماه سال گذشته رئیس کل بیمه مرکزی قول داد که این موضوع را حل و فصل کند. علی استاد هاشمی در این خصوص اظهار کرد: در بیمه مرکزی معتقدیم با توجه به بحث زیان، افت قیمت یک نوع ضرر محسوب می شود و به شخص تعلق می گیرد، اما نکته ای که وجود دارد مکانیزم پرداخت این است. موردی که در قانون به خوبی مشخص شده است. پرداخت نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز بارها در تکمیل این چالش پیگیر بود و در گزارش های مختلف بارها موضوع را از مسئولان مختلف پیگیری کرد تا اینکه سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و یک سال انتظار بالاخره دیروز سخنگوی دولت تصمیم به تعیین تکلیف گرفت. بحث کاهش قیمت اشخاص ثالث در قانون بیمه اشخاص شناخته می شوند.

بهادر جهرمی سخنگوی دولت در این خصوص اظهار داشت: اصلاحیه آیین نامه اجرایی بیمه نامه اجباری خسارت شخص ثالث تصویب شد; بر این اساس شرکت های بیمه موظف شدند خسارات ناشی از افت قیمت وسایل نقلیه موتوری را بدون دریافت حق بیمه مضاعف پرداخت کنند، این هدیه خوبی به مردم برای حمایت بیمه ای است.

جزئیات تعهد بیمه ها به پرداخت خسارت کاهش قیمت

در ادامه علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص جزئیات این مصوبه گفت: در خصوص افت قیمت خودرو به دلیل اینکه افت قیمت در قانون بیمه شخص ثالث در آیین نامه اجرایی به طور کامل قید نشده است. ماده 30- که دچار حادثه شده بودند و به شرکت های بیمه مراجعه کرده بودند، برای رفع این مشکل مشکلاتی پیش می آید، بیمه مرکزی نیز پیشنهادی ارائه و در قالب لایحه در هیأت وزیران ارائه شد و در نهایت تصویب نهایی شد. در 23 ژوئن.

وی افزود: بر اساس موارد مطرح شده موضوع افت قیمت در اصلاح ماده 7 آیین نامه اجرایی ماده 30 قانون بیمه اجباری شخص ثالث به گونه ای قرار گرفت که کلمه کسر قیمت در خسارات وارده دیده شود. برای بحث مالی پرداخت می شود و پس از دستورالعمل نحوه محاسبه و پرداخت آن به تصویب شورای عالی بیمه می رسد. در نهایت تا یک ماه آینده بیمه مرکزی این تصمیم را به شرکت ها ابلاغ می کند و پس از آن دیگر نیازی به مراجعه مردم برای جبران خسارت و دریافت حکم نخواهد بود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا موضوع چالش پرداخت افت قیمت با مصوبه شورای عالی بیمه و ابلاغ آن به شرکت ها به ایستگاه نهایی می رسد؟ باشگاه خبرنگاران جوان همچنان پیگیر این موضوع خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا