بهداشت و درمان

ماده موجود در رنگ مو باعث کاهش بینایی زنان می شود

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، به گفته تیمی به سرپرستی دکتر نیکلاس چیرپاز، چشم پزشک بیمارستان ادوارد هریوت در لیون فرانسه، «زمانی که به استفاده از رنگ بدون این مواد به نام آمین های معطر روی آورد. ، مشکلات بینایی او پاک شد.”

به گفته محققان، چنین مواردی ممکن است نادر باشد، اما گسترش آگاهی در مورد خطر ممکن است امکان بررسی فوری برای از بین بردن قرار گرفتن در معرض چنین رنگ‌هایی را فراهم کند تا چشم‌ها برای همیشه آسیب نبینند.

همانطور که تیم فرانسوی اشاره می کند، این اولین بار نیست که رنگ مو با رتینوپاتی مرتبط می شود: سه مورد قبلی در سال 2022 در میان زنان میانسال به دنبال قرار گرفتن در معرض رنگ مو حاوی آمین های معطر گزارش شده است.

گروه چیرپز گفت: در جدیدترین مورد، خانمی 61 ساله بدون سابقه قبلی مشکلات بینایی، چند روز پس از رنگ کردن موهای خود با رنگ موی حاوی آمین های معطر، با تاری تدریجی دید در هر دو چشم مراجعه کرد. آمین معطر موجود در رنگ مورد استفاده در این مورد پارافنیلن دی آمین بود.

پس از معاینه، مشخص شد که این زن دارای چندین جداشدگی شبکیه است که شبیه آسیب هایی است که می تواند در رتینوپاتی های مرتبط با آنزیم های خاص موجود در چشم به نام MEK1 یا MEK2 رخ دهد.

تیم فرانسوی دریافتند که چشمان این زن همچنین «ضخیم شدن شبکیه حسی عصبی» ناسالم را نشان می دهد.

آزمایشاتی برای رد بسیاری از علل احتمالی از جمله عفونت و حتی سرطان انجام شد. در نهایت، آسیب شبکیه ناشی از رنگ مو بر اساس رابطه زمانی بین علائم و قرار گرفتن در معرض رنگ مو تشخیص داده شد.

این زن به زودی برند رنگ موی خود را تغییر داد و بینایی او در عرض یک ماه به 20/20 بازگشت. نویسندگان مطالعه گفتند: “چهار سال بعد، بیمار گزارش داد که از رنگ مو بدون آمین های معطر استفاده کرده است و هیچ عود بیماری را تجربه نکرده است.”

تیم چیرپاز معتقد است که مواد شیمیایی آمین معطر مانند پارافنیلن دی آمین یک مسیر عصبی شیمیایی شناخته شده برای سلامت سلول های اپیتلیال رنگدانه شبکیه را مختل می کند.

به گفته تیم فرانسوی، «بروز رتینوپاتی مرتبط با استفاده از آمین‌های معطر در رنگ مو [RAHDAA] نادر است، اما پزشکان باید از این احتمال که افراد با هر گونه رتینوپاتی غیرقابل توضیحی مراجعه می کنند، آگاه باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا