بارداری

مادران مقصر چاقی فرزندان هستند؟

به گزارش سلامت جو به نقل از ایسنا، نتایج تحقیقات نشان می دهد چاقی مادر در موش ها باعث افزایش سطح ریزآرایه در هیپوتالاموس کودکان شده و منجر به پرخوری می شود.

چاقی مادر از طریق بیان طولانی مدت ریزآرایه miR-505-5p بر رفتارهای غذایی فرزندان تأثیر می گذارد. این یافته بر اساس تحقیقات انجام شده توسط لورا دیردن و سوزان اوزان از واحد بیماری های متابولیک شورای تحقیقات پزشکی، موسسه علوم متابولیک، دانشگاه کمبریج، انگلستان و همکارانش است.

رابطه چاقی مادر و خطرات سلامتی کودکان

نتایج تحقیقات قبلی در مدل های انسانی و حیوانی نشان داده است که کودکان مادران چاق بیشتر در معرض خطر چاقی و دیابت نوع 2 هستند. در حالی که این رابطه ممکن است نتیجه یک رابطه پیچیده بین ژنتیک و محیط باشد، شواهد در حال ظهور نشان می دهد که چاقی مادر می تواند هیپوتالاموس را تحت تاثیر قرار دهد. ناحیه ای از مغز که مسئول حس تغذیه و هموستاز انرژی است را مختل کنید.

در مدل‌های حیوانی، فرزندانی که در طول دوره‌های کلیدی رشد در معرض تغذیه بیش از حد قرار می‌گیرند، بیشتر غذا می‌خورند، اما اطلاعات کمی در مورد مکانیسم‌های مولکولی که منجر به این تغییرات در رفتار خوردن می‌شود، وجود دارد.

یافته‌های تحقیقاتی در مورد ریزآرایه‌ها و رفتارهای غذایی در این مطالعه، محققان دریافتند موش‌هایی که از مادران چاق متولد می‌شوند، سطوح بالاتری از ریزآرایه‌های miR-505-5p در هیپوتالاموس خود از مراحل اولیه جنینی تا بزرگسالی داشتند. محققان دریافتند که این موش ها بیشتر می خوردند و غذاهای پرچرب را ترجیح می دادند.

جالب توجه است، اگر مادران در دوران بارداری ورزش می کردند، تأثیر چاقی مادر بر رفتارهای ریزآرایه miR-505-5p و خوردن کاهش می یافت.

مکانیسم های مولکولی و اقدامات پیشگیرانه

آزمایش‌های کشت سلولی نشان داد که بیان ریزآرایه miR-505-5p می‌تواند با قرار گرفتن نورون‌های هیپوتالاموس در معرض اسیدهای چرب با زنجیره بلند و انسولین، هر دو در حاملگی‌هایی که با چاقی عارضه دارند، القا شود.

محققان ریزآرایه miR-505-5p را به‌عنوان یک تنظیم‌کننده جدید مسیرهای دخیل در جذب اسیدهای چرب و متابولیسم شناسایی کردند، بنابراین سطوح بالای این ریزآرایه باعث می‌شود مغز کودکان نتواند زمان خوردن غذاهای پرچرب را تشخیص دهد.

چندین ژن تنظیم شده توسط miR-505-5p با BMI بالا در مطالعات ژنتیکی انسانی مرتبط هستند. این تحقیق یکی از اولین تحقیقاتی است که مکانیسم مولکولی را نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض تغذیه در رحم را به رفتار خوردن مرتبط می کند.

نتیجه گیری و پیامدها

محققان می گویند: نتایج ما نشان می دهد که چاقی در دوران بارداری منجر به تغییراتی در مغز نوزاد می شود و باعث می شود در بزرگسالی غذای پرچرب بیشتری بخورد و احتمال چاقی افزایش یابد.

آنها افزودند: از همه مهمتر نشان دادیم که ورزش متوسط ​​و بدون کاهش وزن در دوران بارداری که چاقی آن را عارضه می کند، از تغییرات در مغز نوزاد جلوگیری می کند. این یافته به ما کمک می کند تا بفهمیم چرا فرزندان مادران چاق بیشتر احتمال دارد که خودشان چاق شوند، زیرا قرار گرفتن در معرض اوایل زندگی، ژنتیک و محیط کنونی همگی نقش دارند.

لازم به ذکر است که miRNA ها (به اختصار miRNA) توالی های کوچک RNA غیر کدکننده (حدود 22 نوکلئوتید) هستند که در گیاهان، حیوانات و برخی ویروس ها یافت می شوند و عملکردهایی در مهار RNA، تنظیم پس از رونویسی و بیان ژن دارند. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا