بارداری

مادرانی از جنس حسرت؛ چرا برخی سزارین را ترجیح می‌دهند

به گزارش سلامت جو به نقل از ایرنا، ماریا یکی از هزاران مادری است که نعمت مادر شدن را با عمل سزارین آغاز کرد اما سال هاست با عوارض آن دست و پنجه نرم می کند و حتی حسرت دوباره مادر شدن روحش را آزار می دهد. و روح در یک عصر بهاری، به مطب یک متخصص زنان مراجعه می کنم. بسیاری از زنان منتظرند. کنار خانمی نشستم که نامش ماریا است. ماریا یک دختر دارد و برای بارداری دومش به دکتر مراجعه کرد، اما او ناامید است. از همه جا می گوید: فرزند اولم هشت ساله است و با سزارین به دنیا آمده است. به دلیل عارضه ای که در حین عمل برایم پیش آمد و از آن بی خبر بودم نابارور شدم و الان که قصد بارداری دارم دکترها گفتند عارضه قبلی را با جراحی برطرف کنیم و بعد از استراحت برای بارداری برنامه ریزی کنیم. .

او از اینکه هشت سال پیش به اصرار خودش سزارین شد، ابراز تاسف می کند و به سایر بیمارانی که منتظر مراجعه به پزشک هستند توصیه می کند که برای سلامتی خود سزارین نکنند و برای زایمان طبیعی فرزندشان تلاش کنند.

خانم جوان دیگری که در ماه های اول بارداری به سر می برد، با دقت به صحبت های ماریا گوش می دهد و در مورد درد زایمان سوال می پرسد، اما ماریا با توصیف وضعیت خود سعی می کند به زن جوان توضیح دهد که بین درد زایمان تفاوت وجود دارد. و عوارض سزارین. کدام را انتخاب کنیم؟

ساروناز زن دیگری است که سه سال پیش زایمان طبیعی را تجربه کرده و یک پسر دارد. وی همچنین زایمان طبیعی را توصیه می کند و معتقد است که عوارض ناشی از سزارین سال ها در فرد باقی می ماند. وی می گوید: از بیهوشی هایی که ممکن است در آینده برای مغز عوارضی ایجاد کند یا بیهوشی هایی که برای عضلات مشکل ایجاد می کند، خودداری شود.

چنین مادرانی در گوشه و کنار این شهر زیاد هستند. انسیه یکی از این مادران است که اولین فرزندش را از طریق زایمان طبیعی به دنیا آورد اما برای فرزند دوم به توصیه پزشک مجبور به سزارین شد. او می گوید که ماه ها پس از تولد پسرش با عوارض تزریق داروی بی حسی به پشت خود مواجه بوده است، زیرا ماده تزریق شده وارد کانال نخاعی شده است. حتی شب های زیادی بی خواب بود تا اینکه بقایای آمپول بیهوشی به تدریج از بدنش خارج شد.

خانم دیگری که به دلیل داشتن دیسک کمر و ارائه گواهی پزشکی فرزندان خود را با سزارین به دنیا آورده است، می گوید: حتی اگر حق انتخاب داشتم، شاید زایمان طبیعی را انتخاب نمی کردم، زیرا در مورد این دیسک زیاد شنیده بودم. درد زایمان طبیعی از بزرگان خانواده و برای من. این موضوع تبدیل به فویا شده بود.

اطلاعات ناکافی به مادران باردار

آمارهای جمعیتی سال های گذشته زنگ خطر پیری جمعیت کشور را به صدا درآورده است. در این بین میل به سزارین به دلایل مختلف در بین خانم ها رواج پیدا کرده است و سال هاست که زایمان طبیعی در بین خانم ها از بین رفته و سزارین جایگزین این روش طبیعی شده است. مطالعات انجام شده در این زمینه عدم آگاهی و اطلاعات ناکافی را یکی از دلایل سوق دادن زنان به این سمت بدون داشتن عارضه و مشکل می داند.

افزایش زایمان های سزارین در ایران نسبت به سال های گذشته از سوی برخی کارشناسان به عنوان یکی از دلایل کاهش زایمان ذکر شده و «آمار سزارین در ایران 2 برابر میانگین جهانی است». صابر جباری رئیس اداره جوانان جمعیت وزارت بهداشت این موضوع را مطرح کرد و گفت: سزارین تمام عوارض یک عمل جراحی از جمله عوارض بیهوشی، چسبندگی اندام های داخلی و خونریزی را دارد. اگر زایمان طبیعی یک فرآیند فیزیولوژیکی است.

به گفته وی، 56 درصد زایمان ها در کشور به روش سزارین است که امیدواریم با ابلاغ دستورالعمل ماده 50 قانون جمعیت جوانان این آمار را کاهش دهیم.

چرا میل به سزارین؟

دکتر طاهره لباف فوق تخصص زنان و زایمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره مضرات سزارین گفت: برای انجام هر نوع عمل در شرایط عادی، روش طبیعی بهتر از روش غیرطبیعی است. در مورد زایمان نیز این گونه است و زایمان طبیعی مناسب تر است، اما گاهی اوقات شرایط طبیعی نیست و در آن زمان برای نجات جان مادر یا جنین، سزارین انجام می شود.

وی با بیان اینکه در چه شرایطی سزارین اجتناب ناپذیر می شود، تصریح کرد: در شرایطی که جنین با سر نیست بلکه با پا است، هنگام زایمان جنین به صورت عرضی در شکم قرار می گیرد، جفت قدامی است، پارگی وجود دارد. جفت و چندین مورد اگر سزارین انجام شده باشد که همان عارضه سزارین مکرر است، پزشک مجبور به انجام سزارین می شود.

در مواقعی که جنین نه با سر بلکه با پاها باشد، هنگام زایمان جنین به صورت عرضی در شکم قرار می گیرد، جفت در جلو قرار می گیرد، جفت پاره می شود و فرد چندین بار سزارین شده است. که همان عارضه سزارین مکرر است، پزشک باید سزارین باشد.

دکتر لباف با بیان اینکه در صورت بروز چنین مواردی ممکن است زایمان طبیعی با مشکل مواجه شود و حتما باید سزارین انجام شود، اظهار داشت: معمولاً از نظر علمی بین 15 تا 20 درصد زایمان ها در دنیا ممکن است انجام شود. به دلیل این عوارض بودن

این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: با توجه به فرهنگ غلطی که در جامعه ما رخ داده است، مردم فکر می کنند چون زایمان طبیعی دردناک است و در سزارین به دلیل بیهوشی دردی وجود ندارد، درصد سزارین ها افزایش یافته است و در برخی موارد ما را به دنبال دارد. بیش از 90 درصد سزارین شده اند.

وی تاکید کرد: مادران باردار باید درک کنند که در زایمان طبیعی جنین از کانال طبیعی خارج می شود اما در سزارین پزشک هشت لایه شکم را برش می دهد تا به داخل رحم برسد و جنین را خارج کند. علاوه بر این، سزارین دو برابر زایمان طبیعی خونریزی دارد و بهبودی از زایمان طبیعی سریعتر حاصل می شود.

دکتر لباف افزود: در سزارین اختلالاتی مانند چسبندگی داخل شکمی و چسبندگی چربی روده و مثانه به دیواره رحم وجود دارد. علاوه بر این، چسبندگی جفت به دیواره رحم در سزارین چندین برابر زایمان طبیعی است و عوارض زیادی برای مادر به همراه دارد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه معمولاً نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی به دنیا می آیند استعداد بالاتر و نمره آپگار بالاتری دارند، گفت: تست آپگار آزمایشی سریع است که یک دقیقه پس از تولد و سپس پنج دقیقه پس از تولد انجام می شود. نوزاد انجام می شود و نوزاد ارزیابی می شود. در این تست وضعیت جنین از نظر تنفس، قلب، رنگ، حرکات بدن بین 0 تا 2 و امتیاز آپگار دقیقه اول و پنجم در نظر گرفته می شود و نوزادانی که به طور طبیعی به دنیا می آیند دارای یک امتیاز بالاتر در این ارزیابی دارند.

به گفته دکتر لباف، به دلایل مختلف از جمله سبک زندگی اشتباه، میزان سزارین افزایش یافته است. ترس بی مورد از زایمان طبیعی یا فوبیای زایمان به دلیل اطلاعات غلطی که یک دختر جوان از موضوع زایمان دارد، درصد سزارین را افزایش می دهد. همچنین به دلیل تمایلاتی که در خانواده وجود دارد که می‌خواهند تولدهای شیک داشته باشند یا تولد فرزند باید در همان روز با یکی از اعضای خانواده باشد یا در تاریخ‌های خاصی باشد. چند روز زودتر یا دیرتر، نوزاد با سزارین به دنیا می آید.

وی افزود: تمایلی به متولد شدن در پایان اسفند نیست. آنهایی که قرار است آخر اسفند به دنیا بیایند تقاضای انتقال تولد به اول فروردین را دارند تا شناسنامه برایشان راحت تر شود و می گویند نمی خواهند بچه یک بچه باشد. سال گذشته و درخواست سزارین می کنند.

این فوق تخصص زنان و زایمان می گوید: برخی از عوامل سزارین نیز طبی است; برخی از پزشکان حوصله زایمان ندارند و حوصله زایمان طبیعی را دارند و به مادر باردار سزارین را پیشنهاد می کنند. البته با تغییر تعرفه ها تمایل کاذب پزشک برای انجام سزارین کاهش یافته است، اما همچنان مسائل خانوادگی وجود دارد که به دلیل روز خاص و تولد همان افراد یا اقوام یا عاقبت به خیر می شود. سالی که می گذارند به سال بعد یا اول مهر که می خواهند به شهریور موکول کنند.

دکتر لباف تاکید کرد که بسیاری از عمل های سزارین دلایل علمی ندارد و دلایل غیرعلمی و اجتماعی دارد.

قانون حمایت از خانواده و جوانان چه می گوید؟

در ماده 50 قانون حمایت از خانواده و جوانان به موضوع زایمان توجه شده است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است نسبت به تامین، حفظ، ارتقای سلامت مادران و نوزادان و کاهش 5 ماهه زایمان غیر طبیعی اقدام کند. درصد سالانه نسبت به کل زاد و ولد در کشور تا رسیدن به میانگین جهانی اقدامات لازم را انجام دهد و هر سه ماه یک بار گزارش آن را به ستاد ملی جمعیت ارائه کند.

بر این اساس، تلفیق سیاست‌های ترویج زایمان طبیعی و کاهش زایمان غیرطبیعی در حوزه‌های بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش، غذا، دارو، خدمات بیمه‌ای و ایجاد ارتباط منطقی بین آنها، آموزش و فرهنگ‌سازی برای زایمان طبیعی و فردی. آموزش. به مادر باردار و خانواده استقرار نظام تضمین کیفیت برای آموزش مهارت ها و ارائه خدمات مراقبت های دوران بارداری و زایمان در قالب کارگروه توسط ماماها، پزشکان و متخصصان زنان و زایمان، اطفال، بیهوشی و سایر کارکنان مرتبط، پذیرش رشته های زنان و زایمان. همیاران بر اساس سهمیه مناطق با اولویت بندی مناطق محروم و جلوگیری از خروج متخصصان از محل تعیین شده در زمان پذیرش سهمیه مناطق از جمله اقداماتی است که باید توسط این نهاد انجام شود.

همچنین اصلاح تعرفه‌ها و کارایی برای افزایش زایمان طبیعی در چارچوب قوانین و مقررات، توسعه منظم و منسجم زایمان بدون درد با تجهیز بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و ارائه متخصص و متخصص بیهوشی و نظایر آن به‌عنوان جایگزین زایمان جراحی به صورت سالانه. افزایش پنج درصدی نسبت به سال پایه و تاثیر آن بر شاخص های اعتباربخشی بیمارستان ها، ارتقای کیفیت مراقبت های بارداری در راستای فرزندآوری و زایمان طبیعی از دیگر اقدامات و راهکارهایی است که باید توسط وزارت بهداشت انجام و گزارش شود.

آنچه مسلم است اطلاع رسانی صحیح در مورد روش زایمان طبیعی و آسیب های ناشی از سزارین برای زنان باید تبیین شود و آگاهی های لازم در اختیار آنان قرار گیرد تا از بروز برخی مشکلات برای زنان و کشور جلوگیری شود. سطح بزرگتر با انتخاب درست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا