سلامت خانواده

ماجرای کمبود قلم انسولین – ایمنا

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیابت یکی از بیماری های جدی و مزمنی است که افراد زیادی در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و در صورت عدم کنترل این بیماری می تواند عوارض جدی را برای بیماران به همراه داشته باشد. در این میان انسولین یکی از داروهای حیاتی و ضروری برای این بیماران محسوب می شود که در مدت اخیر با کمبود قلم های انسولین به ویژه انسولین مواجه شده اند. نووماکس ما در کشور بوده ایم.

با توجه به کمبود قلم انسولین، سهمیه بندی های انجام شده و سختی یافتن این قلم ها، بسیاری از مراجع ذیربط تغییر نوع انسولین یا جایگزینی ویال ها با قلم انسولین را توصیه می کنند و اذعان دارند که ویال های انسولین از نظر کیفیت و اثربخشی تفاوتی با هم ندارند. از قلم های این دارو و تنها تفاوت در نوع استفاده از آنهاست اما چندی پیش شاهد انتشار مطلبی از سوی کاربری در فضای مجازی بودیم که در صفحه خود نوشت: انسولین کمیاب نیست اما کمیاب شده است امروز پس از یک هفته از جستجو برای یکی ویال انسولین نووماکس برای مادرم در بازار آزاد 350 هزار تومان پیدا کردم.

چندی پیش، ایمنا در گزارش «دیابتی‌ها در بحران جهانی انسولین» به دغدغه‌های بیماران در مورد مشکل یافتن قلم انسولین و چالش‌های تغییر نوع انسولین تزریقی پرداخت. اکنون یافتن آن سخت است؛ در واقع برخی از پزشکان با وجود مشکلات و معضلات ایجاد شده در حوزه قلم انسولین، بر استفاده از نمونه های خارجی قلم انسولین تاکید می کنند و این موضوع با اطلاع رسانی مسئولان در تضاد است.

همانطور که سازمان غذا و دارو قبلاً اعلام کرده بود کمبود انسولین در دوره اخیر به عنوان یک معضل جهانی تلقی می شود و توصیه می شود بیماران مصرف کننده انسولین تا رفع مشکل دسترسی به برند مصرفی از داروی مشابه تولید داخل استفاده کنند. اما با توجه به اینکه چندین سال است که بسیاری از بیمارانی که از انسولین های قلمی استفاده می کنند از برند خاصی استفاده می کنند و پزشکان به آنها توصیه ای به تعویض انسولین نمی کنند، همچنان شاهد سردرگمی بیماران دیابتی در خصوص تهیه و عرضه انسولین های قلمی به ویژه انسولین های قلمی هستیم. نووماکس و انسولین مصرفی را تا رفع کمبودها تغییر دهید.

پیش از این مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که عرضه انسولین در کشور نسبتا خوب است و در تامین انسولین مشکل وجود دارد. نووماکس بر اساس سهمیه در کشور وجود ندارد، همچنین داروی دیگری با نام وارد کرده است Raizodog وی به کشور اطلاع داده بود و اعلام کرده بود که اگر این دارو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد، تقاضا برای نووماکس کمتر می شود

به طور کلی قلم های انسولین در سراسر کشور و حتی جهان خواستار ترین این ماده دارویی محسوب می شود و با توجه به اینکه زندگی بیماران دیابتی وابسته به این ماده دارویی است، انتظار می رود مسئولان ذیربط نسبت به تهیه این ماده دارویی حیاتی گام های بیشتری بردارند، پزشکان حمایت های لازم را داشته باشند و اصحاب رسانه همچنین در این راستا وظیفه آنها ارائه اطلاعات شفاف و آموزنده است تا نگرانی و نگرانی بیماران دیابتی به حداقل برسد و آرامش خاطر به آنها برگردد.

کاهش سن دیابت نوع 2/ نیاز مضاعف جامعه به انسولین

با توجه به نگرانی بیماران دیابتی از کمبود قلم انسولین، شکور امیدی، رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی ایران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: انسولین دارویی است که قبلا برای بیماران دیابتی نوع یک استفاده می شد اما در حال حاضر بیماران دیابتی تب کسانی که در بزرگسالی به این بیماری مبتلا می شوند و حدود 90 درصد بیماران دیابتی را تشکیل می دهند نیز برای کنترل سطح قند خون خود از انسولین استفاده می کنند و این موضوع نیاز جامعه را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به اینکه دیابت نوع 2 بیشتر به سبک زندگی و استرس افراد مربوط می شود، افزود: یکی از مشکلات اساسی که با آن مواجه هستیم کاهش سن دیابت نوع 2 و مشاهده این بیماری در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی است. دلیل این امر مصرف فست فودها و تنقلات ناسالم توسط این گروه است که حتی برخی از آنها در سفره خانه های مدارس یافت می شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی ایران خاطرنشان کرد: در صورت اصلاح بوفه مدارس و جایگزینی خوراکی ها و تنقلات ناسالم با تنقلات سالم از جمله غذاهای بدون قند، غلات و مکمل های مفید بدون عوارض، شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود. اقداماتی در این زمینه انجام می شود و در واقع تغذیه نقش اساسی در پیشگیری از ابتلای دانش آموزان و نوجوانان به دیابت دارد.

ویال های انسولین ایرانی موجود هیچ تفاوتی با قلم انسولین ندارند

امید ادامه داد: بیماران دیابتی در حال حاضر به انسولین های قلمی وارداتی عادت دارند و این در حالی است که ویال سلام انسولین ایرانی موجود در داروخانه ها از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با قلم های انسولین وارداتی ندارد و تنها تفاوت آن ها در نحوه بسته بندی و استفاده است. در واقع تزریق، نگهداری و حمل قلم های انسولین نسبت به ویال های انسولین آسان تر است، اما از نظر کارایی و اثربخشی تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. نمی تواند

وی با اشاره به اینکه از ویال های انسولین در بیمارستان ها نیز استفاده می شود، گفت: با توجه به موارد ذکر شده، بیماران باید بدانند که در صورت نبود یا کمبود انسولین قلمی در بازار، می توانند بدون نگرانی و استرس از ویال های انسولین موجود استفاده کنند. ویال های ایرانی موجود در داروخانه ها از نظر قیمت ریالی نیز بسیار مقرون به صرفه است و این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی ایران با بیان اینکه در حال حاضر بیماران می توانند از ویال های انسولین موجود در داروخانه ها استفاده کنند تا موضوع کمبود قلم انسولین به بحران تبدیل نشود، افزود: البته بسته بندی و تولید انسولین های قلمی در کشور انجام می شود. قبل از این باید در نظر گرفته شود. برای اطمینان از رفاه بیماران و افرادی که می توانند از آن استفاده کنند قرار داده شده است ویال آنها انسولین ندارند، استفاده از آن دشوار است یا ترجیح می دهند از قلم های انسولین استفاده کنند.

کمبود انسولین مربوط به انسولین های قلمی وارداتی است

امیدی با بیان اینکه با توجه به روند افزایشی دیابت نوع 2 نیاز به انسولین نیز افزایش می یابد و باید برای تامین این دارو فکر و تدبیر ویژه ای انجام دهیم، افزود: واگذاری تولید، خرید و واردات قلم انسولین به مردم می توانند گامی مثبت در این راستا تلقی شود و اعتقاد بر این است که تا زمانی که کار به مردم سپرده نشود هیچ فعالیتی پیش نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه کمبود انسولین در دوره اخیر به معنای کمبود قلم های انسولین وارداتی است، تصریح کرد: انتخاب و تمایل به استفاده از این قلم های انسولین بر عهده بیماران است، لذا شایسته است مسئولان مربوطه تدابیر ویژه ای بیندیشند. اقدامات مثبت برای رفع نیازهای بیماران انجام شود تا رفاه بیماران تامین شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی ایران با تاکید بر اثربخشی و کیفیت انسولین ها و ویال های قلمی Insol موجود در داروخانه ها برابر است، ادامه داد: در این زمینه باید تمهیدات لازم انجام شود و بیماران نیز معتقد باشند که تفاوت انسولین های قلمی با ویال های انسولین موجود تنها در نحوه مصرف، حمل و نگهداری و تاثیر آن است. و در واقع امکان تعویض آنها وجود دارد. قلم های انسولین وارداتی با ویال های انسولین وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا