سلامت خانواده

ماجرای ممنوعیت پزشکان عمومی از انجام عمل های زیبایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، بازار داغ عمل های زیبایی در کشور باعث شد تا اکثر جامعه پزشکی از رشته های مختلف وارد این عرصه شوند. این در حالی است که انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی از این وضعیت به شدت گلایه کرده و معتقد است افرادی که در این حرفه تخصص لازم را دارند باید جراحی زیبایی و پلاستیک انجام دهند.

آمارهای جهانی از جراحی های زیبایی نشان می دهد که جراحان پلاستیک 31 درصد از جراحی ها را در مطب ها و کلینیک ها و 20 درصد در مراکز جراحی محدود انجام می دهند.

بابک موفق باشید رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در واکنش به افزایش تقاضای جهانی برای اعمال جراحی گفت: بخش مهمی از آن به دلیل تبلیغات گسترده در فضای مجازی است و محدود به کشور ما نیست. اما نکته اینجاست که برخی کشورها آن را مدیریت کرده اند و قوانین و راهنمای سلام به روز و کارآمد با کمک انجمن های مرتبط برای مدیریت جراحی های زیبایی و حفظ سلامت مردم هستند که در کشور ما متاسفانه این راهنمای می بینم برنامه ای برای آن وجود ندارد کوچک نشده است

به موجب مصوبه 1557/100 مورخ 01/12/1401 وزیر بهداشت در خصوص تعیین صلاحیت حرفه ای پزشکان و پیراپزشکان در شورای عالی برنامه. کوچک علوم پزشکی متمرکز بود و کلیه مصوبات قبلی از تاریخ ابلاغ مصوبه لغو شده است.

بر این اساس معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد؛ هیچ مجوزی برای انجام جراحی های زیبایی یا عمل های زیبایی با استفاده از دستگاه لیزر توسط پزشکان عمومی صادر نشده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید می کند: هرگونه اقدام پزشکان عمومی و متخصص باید بر اساس برنامه آموزشی مصوب آنها باشد و فصلی تحت عنوان جراحی زیبایی در برنامه آموزش پزشکی عمومی و هرگونه تغییر وجود ندارد. در برنامه آموزشی نیاز به برنامه ریزی و اتخاذ است. تصمیم در شورای عالی برنامه کوچک علم پزشکی است.

سید نجات حسینی، نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: به اطلاع عموم برسانیم که جراحان پلاستیک و زیبایی تنها کسانی هستند که می توانند به صورت قانونی عمل لیپوساکشن را انجام دهند. لیپوماتیک انجام دادن؛ زیرا این آموزش ها را در مدت سه سال دیده اند و هر فردی بدون داشتن مدرک فوق تخصص جراحی پلاستیک نمی تواند این جراحی ها را انجام دهد.

وی افزود: برخی افراد غیرمتخصص و برخی تکنسین ها و … با همکاری مراکز جراحی انواع عمل های لیپوساکشن را با قیمت پایین انجام می دهند و چون آموزش ها و دوره های لازم در این زمینه را ندیده اند، بیمار دچار مشکل می شود. عوارض مختلف و حتی منجر به مرگ می شود.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در این زمینه تاکید می کند که فضای کسب و کار جراحانی که به صورت قانونی و آکادمیک برای جراحی پلاستیک و زیبایی آموزش دیده اند باید با هزینه های هنگفت کشور تسهیل شود.

باور كردن موفق باشیدگرایش مردم به زیباسازی، تغییر چهره و هزینه های سنگینی که برای آن پرداخت می شود زنگ خطری جدی برای جامعه است.

وی افزود: سونامی جراحی زیبایی اگر کنترل نشود علاوه بر آسیب های اجتماعی و تغییرات ظاهری، آسیب های جدی به حوزه درمان وارد می کند و منابع انسانی و مالی اختصاص یافته برای سلامت کشور را می بلعد.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به پزشکان عمومی اعم از پزشکان عمومی، متخصص و غیرمتخصص مرتبط با زیبایی به ویژه جراحی زیبایی، خواستار کنترل، نظارت و مداخله جدی و فوری وزارت بهداشت شد. به عنوان متولی سلامت آسیب های جدی به مردم در کشور کاهش یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا