ماجرای تزریق آب مقطر به جای دارو/متخلفان کادر درمان نبودند
دکتر محمد رئیس زاده در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، در خصوص تزریق آب مقطر به جای دارو به بیماران سرطانی در بیمارستان ولیعصر تبریز و همچنین در خصوص خروج داروهای بیماران سرطانی از بیمارستان شریعتی تهران توسط اظهار داشت: یکی از کارکنان برخی از عوامل بخشهای درمان که جزو کادر بهداشتی و درمانی نبودند و طبق گزارشهای دریافتی جزو عوامل و کارمندان بخشها بودند، داروهای بیماران را دریافت کردند، اما در عوض داروی دیگری یا آب مقطر دریافت کردند. . تزریق می کردند و داروهای این بیماران در بازار آزاد فروخته می شد.
وی افزود: قطعا همه اعضای کادر بهداشت و درمان با این تخلفات مخالف هستند و اعلام برائت می کنند و ما نیز آن را غیرقابل قبول می دانیم و این موضوع از سوی هرکسی که انجام دهد در حق بیماران جرم است. ما می دانیم
رئیس زاده با بیان اینکه این گونه تخلفات نباید در محیط های بهداشتی و درمانی که بیماران با اطمینان خاطر برای بهبودی بیماری خود مراجعه می کنند رخ دهد، ادامه داد: با وجود این به طور کلی مردم نباید به دلیل این حوادث استثنایی اعتماد خود را به پرسنل از دست بدهند. سلامتی و درمان را از دست بدهند زیرا این اعتماد برای آرامش خاطر افراد در مراجعه به مراکز بهداشتی ضروری است.
وی با اشاره به ایثارگری کادر پزشکی در دوران دفاع مقدس و کرونا گفت: کادر پزشکی نشان دادند که حتی حاضرند برای حفظ سلامت مردم جان خود را از دست بدهند و بیش از 300 شهید سلامت را تقدیم کنند. دوران کرونا و بیش از 3000 شهید بهداری رزمی. زمان جنگ تاییدی بر این فداکاری هاست و این گونه مسائل و تخلفات در بیمارستان ها نباید آسیبی به جامعه پزشکی و پرستاری وارد کند و قطعا باید با چند نفر خاطی این کار انجام شود و با متخلف برابر قانون برخورد بازدارنده شود. تا اعتماد مردم حفظ شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه تمام دغدغه ما حفظ آرامش و سلامت مردم است و امیدواریم با اقداماتی که در حال انجام است این اقدام مذموم و شنیع تکرار نشود، تصریح کرد: بیمار مراجعه می کند. به امید بهبودی و نیاز مبرم به دارو دارد. و آن دارو نیز بسیار گران است، اما اگر دارو از دسترس او خارج باشد و در دسترس او نباشد، جنایت علیه بیمار است و باید با عاملان این موضوع برخورد جدی شود.
رئیس زاده با بیان اینکه نظارت بر مراکز درمانی باید بیش از پیش دقیق باشد، تصریح کرد: وی تصریح کرد: با وجود این، با توجه به گستردگی مراکز درمانی، تشخیص تخلف و نظارت در چنین محیط هایی پیچیده است. در زمینه نظارت نیز باید توجه داشت که معیارها، معیارها و استانداردهای ایمنی بیمار در بیمارستان ها وجود دارد. برای جلوگیری از چنین تخلفاتی باید این استانداردها را جدی گرفت. در صورتی که روسای و مدیران بیمارستان ها و سرپرستان بخش ها آموزش های لازم را در زمینه ایمنی بیمار دریافت کرده و بر اجرای این استانداردها نظارت صحیح داشته باشند، می توان از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: وقوع چنین تخلفاتی نشان می دهد که اقدامات اعتباربخشی بیمارستان ها و ایمنی بیمار باید با جدیت بیشتری انجام شود تا چنین اتفاقاتی برای بیماران رخ ندهد.
رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: بخش مهمی از اجرای دقیق این قوانین و نظارت بر روند درمان بر عهده معاونت وزارت بهداشت است. اعتباربخشی مراکز درمانی به صورت دوره ای انجام می شود و این امر بر عهده تیم های وزارت بهداشت است، اما اجرای اقدامات بر عهده روسای مراکز و مدیران پرستاری است. مسئولان مراکز درمانی باید این استانداردها را به خوبی اجرا کنند تا در زمان اعتبارسنجی تمامی الزامات رعایت شود.
انتهای پیام/