سلامت خانواده

لوله کشی 400 خانه در تهران!

به گزارش اختاز آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا نادعلی در سخنان پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران، از برگزاری محافل با محوریت اهل بیت در تهران تقدیر کرد و گفت: با وجود موانع، اقدامات خوبی انجام شده است. در این زمینه گرفته شده است؛ اما در کنار برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری توسط معاونت فرهنگی اجتماعی شاهد اقدامات دیگری نیز هستیم.

وی با بیان اینکه یاورشهر 10 با تلاش سازمان بهزیستی و خدمات اجتماعی راه اندازی شد، گفت: پیش از این شاهد کمبود فضا بودیم؛ اما امروز 10 مددکار شهری فعال شده و 7750 ظرفیت برای معتادان وجود دارد.

دیگر شاهد کلونی معتادان در شهر نیستیم

نادعلی با بیان اینکه در گذشته برخی از معتادان زخم باز یا مسن یا مشکلاتی از این دست داشتند، تصریح کرد: امروز هیچ یک از این افراد بیرون نمی مانند و به مراکز مددکاری شهرستان منتقل می شوند. امروز دیگر کلنی معتادان در شهر نمی بینیم و آنچه در میادین دیده می شد دیگر وجود ندارد و در گردنه فرحزاد، شوش غربی و شرقی، پارک میثاق، کلنی معتادان را نمی بینیم. ، شیعان و مکان هایی از این قبیل.

سخنگوی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه 400 خانه پلاک قرمز شناسایی و پلمب شده است، خاطرنشان کرد: این اقدامات مهم توسط سازمان بهزیستی انجام شده و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز موفق به برگزاری رویدادهای فرهنگی در این زمینه.

زبان فارسی باید مبنای رجزخوانی باشد

علیرضا نادعلی نیز صبح امروز در نطق پیش از دستور خود که با موضوع پاسداشت زبان فارسی قرائت شد، با بیان اینکه حال و هوای اردیبهشت با ادبیات فارسی پیوند خورده است، گفت: روز اول اردیبهشت، سعدی به ما یادآوری می کند، نیمی از آن روز شیراز، شهر حافظ است. و روزهای پایانی او یادآور عظمت فردوسی و بهترین نام برای انتخاب روز زبان فارسی است که اولین و بزرگ پاسدار زبان فارسی بود. پیش از این 5 اردیبهشت تنها به عنوان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شناخته می شد.

وی با بیان اینکه در این سال‌های اخیر با تصمیم صحیح شورای عالی انقلاب فرهنگی «حفاظت از زبان فارسی» نیز به آن اضافه شد تا از کار بزرگ حکیم فردوسی به عنوان احیاگر زبان فارسی تجلیل شود. و اهمیت این زبان شیرین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. برای اهمیت زبان فارسی همین بس که از ده شاعر برجسته تاریخ جهان، حداقل پنج نفر از آنها آثار خود را به زبان فارسی سروده اند. زبان فارسی سند هویت تاریخی و ملی ما ایرانیان است و با این زبان است که تفاهم و همبستگی ملی ایجاد می شود. نگاهی به کشورهای اطراف که هر کدام به نحوی از زبان ملی تاریخی بی بهره مانده اند و مشاهده عواقب فساد انگیز این گسست در زبان و تاریخ و فرهنگ خود نشان می دهد که فردوسی چه کار بزرگی برای این سرزمین انجام داده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه حفظ زبان فارسی به عنوان یک وظیفه در جهت حفظ اصالت، هویت و فرهنگ اسلامی ایران، امری جا افتاده و بدیهی امروز در این سرزمین است، تصریح کرد: موضوعی که با حساسیت و جدیت در تمامی ارکان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی کشور – و در رأس آن توصیه ها و توصیه های رهبر معظم انقلاب است که بارها بر آن تاکید شده است. وی افزود: حقیقت این است که زبان فارسی تنها موضوعی است که بر سر زبان ها نیست. زبان وسیله ای برای انتقال فرهنگ و اندیشه است و همین واژه ها هستند که فرهنگ و هویت و اندیشه ما را حفظ می کنند. این دیالکتیک بین زبان و اندیشه است که در نهایت هر دو را بالا می برد و تداوم را در طول تاریخ ممکن می سازد و از گسست جلوگیری می کند. اگر امروز زبان و واژه‌های ما در راه واژه‌ها و مفاهیم زبان‌های بیگانه قربانی شود، بی‌تردید آسیب بزرگی به فرهنگ و هویت تاریخی و ملی ما وارد می‌شود.

وی افزود: در دوران معاصر به دلیل تنبلی و کوتاهی متولیان و مسئولان چه در حوزه رسمی و چه در حوزه عمومی آسیب هایی به زبان و ادبیات فارسی وارد شده است که زنگ خطر را برای این فرهنگ تاریخی به صدا درآورده است. و زبان جلوه‌های ساده این رویداد را می‌توان در تغییر ادبیات روزمره نسل‌های جوان تا فضا و منظر شهری به وضوح و مکرر مشاهده کرد. کسب و کارهایی که نام خارجی آنها را باکیفیت تر جلوه می دهد تا تبلیغات محیطی که بدون جلوه های کلامی و بصری بیگانه جلب توجه نمی کنند. شاید ما توانسته باشیم به دلیل قوانین سختگیرانه و نظارت، برخی از مناطق وسیع را از این آسیب دور نگه داریم، اما روند عمومی جامعه در یک بی تفاوتی نگران کننده، راه خود را می رود یا به عبارتی صراحتاً راه خود را طی می کند. بنابراین به نظر می رسد عزم جدی تری نسبت به مقررات و دستورالعمل ها لازم باشد. بی دلیل نیست که ماندن در عرصه رقابت با زبان های بیگانه، علاوه بر رویکردهای منفی، بیان شیرینی و غنای زبان فارسی را می طلبد. هم‌اکنون ترکیبی از زبان‌هاست که آن اصطلاحات و تعابیر بیگانه نیز در فرهنگ ایران اسلامی ارزشمند باقی می‌مانند و نه به دلیل نقص ما به عنوان فرهنگ میزبان.

نادعلی افزود: با همه اینها نمی توان به نام کار بزرگوار از ظرفیت های موجود غافل شد. با گذشت نزدیک به سه دهه از تصویب و ابلاغ قانون منع استفاده از عناوین و اصطلاحات خارجی، اکثر نهادها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به این تکلیف قانونی توجه چندانی نکرده و یا به آن توجهی نکرده اند و اکثر اقدامات انجام شده مربوط به سال های اخیر بوده است. قانون منع استفاده از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه بیش از دو دهه پیش به تصویب قوه مقننه رسیده و قوه مجریه نیز آن را اجرا کرده است. اما در عمل، حتی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی، حفظ زبان فارسی، آن گونه که هدف مورد نظر قانونگذار اساسی در اصل 15 بود، به اندازه کافی پیش بینی نشده است.

وجود عناوین خارجی پراکنده در سرفصل ها، پوسترها، فضاهای داخلی کسب و کارها، فضای مجازی و همچنین فضاهای علمی و تخصصی به گونه ای که گاه ردپای آنها در مکاتبات اداری آشکار می شود، همگی نشانه های بارز هجمه زبانی و فرهنگی است. زبان فارسی و تنها راه برون رفت از این موضوع. نهادینه ساختن آن در اذهان و آگاه ساختن آنان با برنامه ای جامع و گسترده و چند وجهی، به گونه ای که تبدیل به یک فرهنگ و عادت پسندیده شود. در چنین رویارویی روزافزون، ناگزیر است که فرهنگ سازی و ارتقای همه ظرفیت های زبانی این گنجینه پایان ناپذیر، مقدم بر هر اقدامی باشد و باید زبان و واژه فارسی را مبنای رجزخوانی قرار داد و نه نشانه ضعف یا سستی. عقب ماندگی

وی ادامه داد: علاوه بر ضرورت یک عزم ملی، وظیفه حفظ زبان فارسی به چند نهاد مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی محدود نمی شود. بلکه همه نهادها و ارگان های دولتی به شکل و ظرفیت خود در این زمینه وظایفی دارند. شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مدیریت شهری که نقطه تعامل مردم و دولت نیز محسوب می‌شود، در رأس نهادهای عمومی هستند که باید با اراده همه‌جانبه حفظ زبان فارسی را دنبال کنند. و مانع شهرداری ها را نباید صرفاً به مجموعه ای از کنترل کننده ها برای اعمال خشک قوانین و پلیس زبان تقلیل داد، بلکه ایجاد رغبت و مشارکت شهروندان و صاحبان مشاغل در این کمپین ملی با اجرای برنامه ها و مشوق های خلاقانه، اصولی و صحیح تر است. ارتقای آگاهی عمومی شهروندان از ضرورت زبان فارسی، برگزاری رویدادها و برنامه های فرهنگی، هنری و علمی، تولید محتوای خلاقانه با استفاده از ظرفیت های بالقوه زبان فارسی، سیاست گذاری و برنامه ریزی برای بهبود شکل و به روز رسانی خط فارسی در فناوری محور. بسترها و زیرساخت‌ها و آشتی نسل جدید با قابلیت‌های پویای زبان فارسی می‌تواند یکی از مهم‌ترین نکات و سرفصل‌های این حرکت عظیم ملی باشد.

نادعلی ادامه داد: این تعبیر نهضت ملی فقط یک بازی زبانی نیست که اساساً ضرورت تاریخی ما در این برهه ای است که سیطره نظام فناوری جهانی رخ داده است. حرکتی ملی که عزم فردوسی خواهان است و در فضای بسته کارگروه ها و دستورالعمل های خشک مقررات محدود و محصور نمی ماند.

وی در سخنان پیش از دستور خود که در اختیار رسانه ها قرار داد، افزود: در مجموع می توان گفت که اگرچه در زمینه حفظ زبان فارسی، اقدامات مناسبی در دو حوزه نهادسازی انجام شده است. به عنوان فرهنگستان زبان و ادب فارسی و شورای هماهنگی حفاظت از زبان فارسی) و قانون. تصمیم گرفته شده است اما در بعد اجرا (اقدامات اجرایی، ضمانت اجرا و نظارت بر اجرا) چالش و ضعف جدی وجود دارد و لازم به نظر می رسد که تمامی سازمان ها و نهادهای ذیربط ضمن همکاری بیشتر با شورای هماهنگی صیانت. زبان فارسی، باید به حفظ توجه ویژه داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا