سلامت خانواده

لواسان بیشترین سالمندی پایتخت را دارد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز خدمات جامع سلامت دوستدار سالمندان لواسان با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مسئولان شبکه بهداشت و درمان شمیرانات افتتاح شد.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در افتتاحیه این مرکز با اشاره به پویایی و پویا بودن نظام سلامت کشور که مبتنی بر مراقبت های بهداشتی اولیه PHC است، تصریح کرد: در این نظام سلامت به دلیل انعطاف پذیری بالا، امکان اجرای برنامه های یکپارچه وجود دارد.

وی مراقبت از جمعیت سالمند را یکی از مهم ترین مسائلی است که کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و گفت: پیش بینی اولیه در ایران نشان می دهد که جمعیت به ناچار به سمت سالمندی در حال حرکت است. به طوری که تا سال 1430 حدود 32 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند.

با توجه به زالیطبق تعریف، اگر این رقم بین 14 تا 21 درصد باشد کشور سالمند و اگر بالای 21 درصد باشد کشور فوق سالمند محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اقدامات مدیریتی برای رفع نیازهای سالمندان به بهداشت و درمان محدود نمی شود، گفت: نشاط، رفاه، خوداشتغالی، درآمد کافی و تامین امنیت اقتصادی از جمله نیازهای جمعیت سالمند است.

زالی وی با تاکید بر ضرورت تعریف نظام جامع تامین اجتماعی چند لایه برای سالمندان افزود: این نظام باید پیشرو باشد تا تمامی ابعاد آسیب پذیری جامعه را پوشش دهد. البته این اقدامات به عنوان پروتکل ملی در کشور در حال تدوین است.

وی با بیان تفاوت های ساختاری که در چند سال گذشته در خانواده ایرانی رخ داده است، گفت: در خانواده های بزرگ سالمندان از سلامت روانی بالاتری برخوردارند اما تغییر الگوی جمعیتی ایران و گرایش به شهرنشینی باعث کاهش حجم خانواده ها شده است. و این تغییر موضوع سالمندی را تغییر داده است. آن را جدی تر می کند.

زالی وی افزود: از سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی جامعه، والدین در اکثر خانواده ها به شغل مشغول هستند که فرصت رسیدگی و تامین نیازهای عاطفی سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه با توجه به توسعه فناوری و تغییر سبک زندگی و شهرنشینی، شکاف بین نسل ها در حال توسعه است، گفت: در گذشته سازوکارهای احساسی در فضای بین نسلی فراهم می شد، اما در حال حاضر ناهمگونی در خانواده ها وجود دارد. یک نسل دیده می شود.

زالیوی زنانه شدن جمعیت سالمند کشور را از دیگر موضوعات مهم خواند و گفت: زنان از نظر فیزیولوژیکی آسیب پذیرتر هستند.

وی با بیان اینکه تا سال 1410 تعداد افراد مجرد به یک میلیون نفر می رسد، بر لزوم برنامه ریزی و ارائه اقدامات مناسب برای رفع این چالش تاکید کرد.

زالی وی اجرای این برنامه را با همت معاونت بهداشتی دانشگاه و شبکه بهداشت و درمان شمیرانات یک فکر و الگو اعلام کرد و ادامه داد: مراکز خدمات رسانی باید از سالمندان مراقبت و حمایت آبرومندانه داشته باشند. آمیز و در فضای دوستدار سالمندان فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به چک لیست های موجود در سطح کشور، بر اساس برنامه تلفیقی سالمندان، امکان ایجاد مرکز دوستدار سالمندان در 12 مرکز از 112 مرکز جامع سلامت وابسته به دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد. علوم پزشکی. شاخص ها شامل کفپوش، فضای فیزیکی، آموزش، سیستم غربالگری و طراحی کرامت است آمیز خدمات ارائه می شود و اگر مرکز به 70 درصد این شاخص ها دست یابد، بستر مناسبی برای مرکز دوستدار سالمندان محسوب می شود.

زالیوی سرانه سالمندان در لواسان را بالاترین سرانه جمعیت سالمندان پایتخت اعلام کرد و افزود: سالمندان 9 تا 10 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند در حالی که این رقم در لواسان 15 درصد است. این شکل انتخاب این مرکز برای اجرای طرح را نشان می دهد. بسیار مناسب بوده است.

وی افزود: استان تهران نیز جزو استان های سالمند محسوب می شود که البته استان گیلان بیشترین سرانه سالمندان و سیستان و بلوچستان کمترین میزان سرانه سالمندی را در کل کشور دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در مراکز دوستدار سالمندان بیش از هر چیز به آموزش های پیشگیرانه نیاز است تا از بسیاری از خطرات جلوگیری شود، این نیاز در مرکز لواسان برآورده شده است.

وی نکته دوم را طبقه بندی هوشمند عوامل خطر عنوان کرد. وی گفت: با توجه به بستر ارائه شده توسط سامانه سیب، این طبقه بندی دقیقتر شده است. باید از رسانه های کشور برای تشویق مردم به ثبت اطلاعات در سامانه سیب استفاده کنیم تا اولین قدم ورود مردم به حوزه دریافت خدمات سیستمی برداشته شود.

زالی وی بیان کرد: یکی دیگر از نقاط قوت این مرکز این است که برخی اقدامات در حوزه سالمندی کم تلقی می شود; به عنوان مثال تنها صحبت با یک سالمند ممکن است بسیاری از مشکلات روحی و روانی او را حل کند، این نگاه جامع در مرکز لواسان وجود دارد.

وی همچنین از توصیه به مصرف مکمل های مهم مانند ویتامین D در این مرکز خبر داد و گفت: مصرف ویتامین ها بسیاری از مشکلات سلامتی را برطرف می کند. همچنین ورزش های همگانی و آموزش در این زمینه در این مرکز ارائه می شود نیر مفید است؛ ورزش نشاط جسمی و روحی را به همراه دارد و حتی می توان این الگو را به عنوان الگو به وزارت بهداشت ارائه کرد.

زالی فرمود: بسیاری از بیماری های دوران پیری زوال آور است; بسیاری از کشورها مانند آلزایمر و پارکینسون، انزوای کامل سالمندان را یکی از عوامل افزایش آسیب پذیری آنها می دانند. خوشبختانه فرهنگ ایرانی اجازه نمی دهد سالمندان به سرای سالمندان اعزام شوند و از این نظر باید این فرهنگ حفظ شود.

وی در پایان ضمن تشکر از زحمات معاونت بهداشت دانشگاه، شبکه بهداشت و درمان شمیرانات، خیرین و مردم گفت: در مراکز دوستدار سالمند بیش از هر مرکز دیگری به الگوی مترقی خانه های مشارکت مردمی نیاز است. امیدوارم این الگو الگوی موفقی در کشور باشد. تبدیل شود

مرکز خدمات جامع سلامت حضرت محمد (ص) 34 هزار و 152 نفر جمعیت شهری و روستایی را تحت پوشش دارد که از این تعداد 5 هزار و 229 نفر سالمند هستند. این مرکز یکی از مراکز راهبردی و شبانه روزی شبکه بهداشت و درمان شمیرانات است و در 6 ماه گذشته بیش از 37000 خدمت به 14000 مراجعه کننده ارائه کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا