اخبار سلامت

لزوم توجه به موضوع گردشگری و توریسم درمانی در بازار عراق

به گزارش سلامت جو از زنجان ، نشست معرفی بازار عراق و توسعه صادرات استان زنجان با حضور عبدالامیر ربیحاوی مدیرکل دفتر غرب آسیا و داود گودرزی دبیر میز عراق برگزار شد. سازمان توسعه تجارت ظهر امروز مورخ 26 مرداد 1403 با حضور جمعی از بازرگانان، تولیدکنندگان و سایر فعالان اقتصادی در تالار شهید سلیمانی اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

عبدالامیر ربیحاوی مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست اظهار داشت: میزان صادرات کشور در چهار ماهه نخست 17.5 میلیارد دلار است. واردات کشور در همین بازه زمانی 18.5 میلیارد دلار بوده که تراز منفی 1 میلیارد دلاری دارد.

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به بهبود وضعیت حوزه تجارت خارجی در ماه های آینده ابراز امیدواری کرد و تصریح کرد: دفتر غرب 13 کشور را تحت پوشش دارد که 12 کشور آن کشورهای غربی هستند.

وی با بیان اینکه 45 درصد از کل صادرات کشور با عراق انجام می شود، ادامه داد: کل تجارت در دفتر غرب آسیا قابل توجه و قوی است و در این راستا اولویت صادرات کشورمان صادرات به 15 کشور همسایه هشت کشور است. که اعضای دفتر هستند. غرب است

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح وضعیت صادرات ایران به عراق و تغییراتی که در این روابط ایجاد شده است، گفت: در ابتدا 30 درصد بازار عراق توسط ایرانی ها تامین می شد. اما اکنون به حدود 12 درصد رسیده است که نشان دهنده پیشی گرفتن رقبا در این بازار است.

وی با بیان اینکه عراق پس از تحولات در تلاش است تا نیازهای خود را از طریق سرمایه گذاری تامین کند، ادامه داد: در این زمینه ایرانی ها اقدامات خوبی در زمینه تولید نوشیدنی و رب گوجه فرنگی انجام داده اند به طوری که واردات آن به این کشور ممنوع شده است.

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بازار عراق فرصت ورود به بازارهای دیگر را فراهم می کند، ادامه داد: عراق در آستانه عضویت در سازمان تجارت جهانی قرار دارد در حالی که ایران عضو فعلی است.

وی با تاکید بر توانمندی های زنجان در تولیدات مختلف از جمله روی، مس، آلومینیوم و آهن گفت: باید این توانمندی ها معرفی شود و تنوع کالاهای صادراتی و تنوع مقاصد نیز مورد توجه قرار گیرد.

عراق مهمترین شریک تجاری ایران است

در ادامه داود گودرزی، دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران بر اهمیت بازار عراق برای ایران تاکید کرد و اظهار داشت: عراق مهمترین شریک تجاری این کشور است.

دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران صادرات رسمی ایران به عراق را 10 میلیارد دلار و به طور غیررسمی 12 تا 19 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اهمیت عراق علاوه بر کسب ارز از صادرات، جوانان است. جمعیت کشور که نشانگر نیاز کشور است. به خصوص در حوزه مسکن و اشتغال.

وی به تغییراتی که در سال های گذشته در عراق رخ داده اشاره کرد و تصریح کرد: عراق در حال توسعه است و با تزریق درآمدهای نفتی، عراق در زیرساخت ها سرمایه گذاری می کند.

گدرزی وجود سه مرز مشترک جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی و مذهبی را از مزیت های ایران برای همکاری با عراق نسبت به سایر کشورها دانست و گفت: باید از فرصت موجود برای توسعه فعالیت ها در عراق از جمله سرمایه گذاری مشترک استفاده کرد زیرا این فرصت تکرار نشدنی است. . چرا که سهل انگاری در این زمان باعث می شود کشورهای دیگر وارد این عرصه شوند.

دبیر دفتر عراق سازمان توسعه تجارت ایران بر لزوم بررسی بازار عراق توسط فعالان اقتصادی تاکید کرد و افزود: انتقال توان فنی و مهندسی و فناوری منافع بسیاری را برای این فعالان به همراه خواهد داشت.

وی راه اندازی شرکت مدیریت صادرات را راهکاری برای رفع مشکلات صادرات استان خواند و تاکید کرد: موضوع دیگر اخذ مجوز و راه اندازی مجدد مرکز تجاری کربلا توسط اتاق بازرگانی به عنوان صاحب امتیاز است.

گودرزی حضور در نمایشگاه ها را از دیگر ضرورت ها دانست و گفت: باید از دیگر توانمندی های استان برای حضور در بازار عراق استفاده کرد زیرا عراق این توانایی ها را در بخش های مختلف از هتل سازی گرفته تا تجهیزات پزشکی و ساخت و ساز می خواهد.

ضرورت برگزاری نمایشگاه توانمندی های زنجان در عراق

صمد یوسفی عسل رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان ضمن خیرمقدم، حضور مدیرکل دفتر غرب آسیا در زنجان را فرصتی بی نظیر خواند و این نشست فرصت مغتنمی است نه تنها برای بررسی موضوع فرصت های سرمایه گذاری عراق و سایر کشورهای غرب آسیا از جمله سوریه. ، ترکیه، عمان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن، قطر، کویت و فلسطین.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان به اقدامات انجام شده برای فعال سازی مجوز مرکز تجاری کربلا که در اختیار اتاق بازرگانی است اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه اقدامات مناسبی انجام خواهد شد.

وی افزود: اقدامات لازم برای برگزاری نمایشگاه توانمندی های استان در عراق نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مجید گلشنی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز بر اهمیت صادرات برای استان تاکید کرد و اظهار داشت: در این راستا 32 قلم کالا و 11 کشور مقصد به سبد صادراتی استان اضافه شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در گذشته صادرات استان بر روی اقلام پرمصرف انرژی از جمله آب زا متمرکز بود، تصریح کرد: صادرات مس، سرب و فولاد راهبردی و استراتژیک است. به همین دلیل ما به دنبال تنوع هستیم.

وی با بیان اینکه زنجان در 35 ردیف از 85 ردیف کالاهای وارداتی عراقی قطب تولید است، ادامه داد: در برخی از ردیف های وارداتی زنجان دارای زنجیره تولید است که استحکام ایجاد می کند.

گلشنی تاکید کرد: زنجان کامل ترین زنجیره تولید نساجی را در کشور دارد و این زنجیره ارزش در برق، سیم و کابل نیز کامل است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: استان اقدامات قابل توجهی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام داده که نمونه آن در ترکیه و در صنعت معدن است.

عراق دومین شریک تجاری است

مدیرکل گمرک استان زنجان نیز در این جلسه گزارشی از میزان صادرات استان با مبدا گمرک ارائه کرد و گفت: عراق پس از ترکیه دومین مقصد صادراتی گمرکات است.

مدیرکل گمرکات استان زنجان ترانسفورماتور و متعلقات، انواع پروفیل و … را از جمله اقلام صادراتی به عراق اعلام کرد.

لازم به ذکر است برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه توانمندی های استان زنجان در عراق و فعال سازی مجدد مرکز تجاری کربلا از نکات قابل توجه این نشست بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا