اخبار سلامت

لبنیات کم چرب خطر ابتلا به “پوکی استخوان” را کاهش می دهد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، دکتر احمد اسماعیل زاده درباره اهمیت مصرف لبنیات اظهار داشت: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی همراه با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) و استحکام استخوان است که منجر به افزایش خطر شکستگی می شود.

پوکی استخوان در زنان دو برابر مردان است

وی با بیان اینکه پوکی استخوان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود، خاطرنشان کرد: اگر پوکی استخوان به مرور زمان با افزایش سن ایجاد شود، به آن پوکی استخوان اولیه می گویند و اگر ناشی از عوامل دیگری مانند سبک تغذیه و کمبود مواد مغذی باشد، اگر بیماری هایی مانند کبد باشد. مشکلات، مشکلات روده ای، پرکاری تیروئید، بیماری های کلیوی و مصرف برخی داروها رخ می دهد که به آن پوکی استخوان ثانویه می گویند.

اسماعیل زاده در خصوص عوامل خطر پوکی استخوان گفت: سبک و عادات غذایی، استعمال دخانیات، استرس، آلودگی هوا، سن بالا، فعالیت بدنی کم و بیماری های همراه از جمله عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.

وی با بیان اینکه پوکی استخوان در زنان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی دو برابر مردان است، تصریح کرد: پوکی استخوان در ایران شیوع بالایی دارد، آخرین آمار وزارت بهداشت حاکی از آن است که بیش از 60 درصد افراد بالای 50 سال به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری آماری نگران کننده که می گوید از هر 2 زن یک نفر و از هر 4 مرد بالای 50 سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند. این آمار در بین افراد بالای 70 سال حدود 80 درصد است یعنی از هر 5 نفر بالای 70 سال 4 نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از عوامل موثر بر پوکی استخوان کمبود مواد مغذی مانند کلسیم، فسفر و پروتئین است که از عوامل اصلی تشکیل توده استخوانی هستند. این مواد مغذی در لبنیات وجود دارد و مصرف لبنیات مانند شیر، ماست و کشک بسته به سن افراد بسیار موثر خواهد بود.

به گزارش تسنیم، کمپین ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با هدف افزایش آگاهی آحاد جامعه در مورد مصرف نمک یددار تصفیه شده و افزایش مصرف لبنیات با شعار «انتخاب همه، نمک یددار کم اما تصفیه شده» در هفته اول برگزار می شود. و شعار “از کودکی تا پیری لبنیات دوست است” “سلامت” برای دومین هفته از اول بهمن ماه آغاز شده و تا پانزدهم بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا