سلامت خانواده

لایحه بودجه 1404 منتشر شد. خبر خوب برای پزشکان، خبر بد برای پرستاران

به گزارش خبرآنلاین، لایحه بودجه 1404 منتشر شد اما مشکل اینجاست که در حوزه سلامت به جز مطالبات پرستاران به همه موارد رسیدگی شده است.

تجارت نیوز دی خبری نوشت: در این لایحه حتی افزایش حقوق و تبدیل فعالیت اهالی به شغل دیده می شود اما با همه اعتراضاتی که پرستاران در ماه های اخیر داشتند و علی رغم وعده های مسئولان وزارت بهداشت و دولت اعتبار ندارد. برای پرداخت مطالبات پرستاران در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر مسئولان حوزه بهداشت و درمان طی روزهای اخیر آب پاکی را روی دستان پرستاران ریختند و اعلام کردند به جز پرداخت حقوق معوقه تغییر دیگری در وضعیت آنها ایجاد نخواهد شد.

تبصره 16 لایحه بودجه سلامت

بر اساس تبصره 16 لایحه بودجه سلامت، دستیاران پزشکی در دوران تحصیل و بدون تعهد استخدامی برای دولت از نظر بیمه سلامت، عمر و بازنشستگی مشمول قانون تامین اجتماعی هستند.

از سوی دیگر، بر اساس این لایحه، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است با دریافت فاکتورهای تایید شده از سازمان های بیمه گر پایه و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی از خزانه، اعتبار خرید دارو را تامین کند. یا مسیر پشتیبان با بانک های مورد تایید سازمان. تخصیص از سوی دیگر در همین لایحه آمده است که کلیه سازمان های بیمه گر و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی موظفند پرداخت های مربوط را در دفاتر حسابداری ثبت و مبالغ دریافتی را از مجموع مطالبات خود کسر کنند.

6 ماه نگهداری دارو

در بخشی دیگر از لایحه بودجه بر تامین 6 ماهه دارو تاکید شده است. در این بند آمده است در راستای اجرای بند الف باقیمانده 71 قانون برنامه هفتم توسعه، سازمان غذا و دارو موظف است انبار 6 ماهه دارو و ملزومات ضروری پزشکی را ایجاد کند. در فهرست مورد تایید وزارت بهداشت و محیط زیست در سطح شرکت های تولید کننده، واردکننده و توزیع کننده. انعقاد قرارداد بابت قیمت افزوده و سود اقلام مذکور به گونه ای تعدیل شود که زیان ناشی از عدم گردش منابع مالی در بازه های زمانی تعیین شده جبران گردد.

به این ترتیب در صورت کمبود در سبد اقلام مشخص شده، شرکت طرف قرارداد ضامن جبران حقوق مصرف کننده خواهد بود. در واقع به این ترتیب شرکت هایی که برای تامین داروی مشخص شده با سازمان غذا و دارو قرارداد منعقد می کنند، در صورت کمبود در تامین دارویی که تعهد کرده اند و کمبودی پیش می آید، باید ضرر را جبران کند

اخذ مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای مضر

در این بخش بر اساس سیاست های کلی بهداشتی ابلاغی رهبر کالاهای مضر موضوع ماده 48 قانون الحاق از قبیل غذاهای آماده، نوشیدنی های فرآوری شده، دخانیات، لوازم آرایشی و بهداشتی و داروهایی که ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، آمده است. حداقل 2 درصد و حداکثر 10 درصد. 70 درصد این عوارض به وزارت بهداشت و درمان، 20 درصد به آموزش و پرورش و 10 درصد به وزارت ورزش و جوانان داده شود.

بی توجهی به لایحه بودجه به مسائل مهم پزشکی

نکته مهم این است که در لایحه بودجه 1404 بودجه ای برای تجهیز بیمارستان های دولتی، درمان رایگان بیماران فقیر یا ضعیف و از همه مهمتر افزایش کادر درمان و جبران کمبودها در این زمینه در نظر گرفته نشده است. مشکل اینجاست که عموماً مسئولان مدعی هستند عوارض دریافتی از کالاهای مضر برای این بخش‌ها در نظر گرفته می‌شود، در حالی که در تمام این سال‌ها نه تنها بهبودی در وضعیت پرستاران و بیماران در بیمارستان‌های دولتی مشاهده نشده است، بلکه حتی وعده‌هایی هم داده شده است. ساخته شده توسط مقامات در این زمینه هرگز اجرا نشده است.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا