علمی و فناوری

قوی‌ترین خوشه تراشه‌های آموزش هوش مصنوعی جهان

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)طبق پست ایلان ماسک در X، آموزش هوش مصنوعی xAI با سیستم ابرخوشه ممفیس آغاز شد. این ابرخوشه از 100000 پردازنده Nvidia H100 تشکیل شده است که به گفته ماسک قدرتمندترین خوشه آموزشی هوش مصنوعی در جهان است. این ابرخوشه در جنوب غربی شهر ممفیس در ایالت تنسی آمریکا قرار دارد و در تاریخ این شهر بزرگترین سرمایه گذاری یک استارت آپ تازه تاسیس محسوب می شود.

ایلان ماسک می گوید این خوشه بر روی RDMA یا «دسترسی به حافظه مستقیم از راه دور» اجرا می شود که باعث می شود انتقال داده ها بین گره های محاسباتی کارآمدتر و با تأخیر کمتری انجام شود. البته xAI قصد دارد با کمک این خوشه عظیم، یک هوش مصنوعی قدرتمند توسعه دهد.

همچنین ایلان ماسک در پست دیگری می گوید که این شرکت قصد دارد «قدرتمندترین هوش مصنوعی جهان را در هر متر و اندازه» آموزش دهد و این کار را «تا دسامبر امسال» (دسامبر 1403) انجام خواهد داد.

با وجود همه جاه طلبی ها و دستاوردهای بسیار، ایلان ماسک تا حدودی به کم امید بودن شهرت دارد. در این راستا تاخیر در رونمایی رباتاکسی، استفاده از ربات های اپتیموس در کارخانه های تسلا و بردن انسان به مریخ می تواند نمونه باشد. به همین دلیل بعید نیست در دسامبر 2024 خبری از رونمایی از «قوی ترین هوش مصنوعی جهان» نباشد.

با این حال، با توجه به اینکه مایکروسافت، گوگل، انتروپیک، متا و OpenAI همگی به دنبال توسعه مدل‌های زبانی قدرتمندتر و مقرون‌به‌صرفه هستند، xAI اگر بخواهد در این رقابت رو به رشد حرفی برای گفتن داشته باشد، به یک مدل جدید و کارآمد نیاز دارد. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا