اخبار سلامت

قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ اجرا در 10 استان

مهندس بهزاد ولی زاده در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، در واکنش به اخبار تسنیم مبنی بر عرضه قلیان های اکسیژن در کافی شاپ ها و قهوه خانه های تهران اظهار داشت: طرح مطالعاتی دستگاه «پاکدم» یا «قلیان اکسیژن» در حال حاضر به صورت آزمایشی و حدود دو سال زیر نظر وزارت بهداشت می باشد. یک سال است که در 10 استان کشور اجرا می شود. این دستگاه ثبت اختراع شده و پس از اخذ تاییدیه از سازمان غذا و دارو به عنوان یک دستگاه پزشکی به ثبت رسیده و استانداردهایی برای آن در سازمان غذا و دارو در نظر گرفته شده است. در این دستگاه از ترکیب گازهای اکسیژن و N2O با رعایت حدود تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو برای اطمینان از عدم آسیب به سلامت افراد استفاده می شود.

وی افزود: با توجه به نگرانی وزارت بهداشت از افزایش مصرف قلیان که نسبت به سال 95 بیش از 50 درصد افزایش یافته است، گسترش بی رویه مراکز عرضه قلیان پس از شیوع ویروس کرونا و ضعف در اجرای طرح قانون منع استعمال دخانیات در مراکز عرضه قلیان که نیازمند همکاری نزدیک است. ارگان خارجی است، اجازه داده شد تا در 10 استان کشور از جمله تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان تحقیقات سامانه پاکدم را آغاز کند و سپس با درخواست سایر دانشگاه‌ها، برای توسعه فاز آزمایشی این طرح در استان‌های خراسان شمالی، اصفهان و زنجان انجام شد.

وی ادامه داد: این طرح در مرحله آزمایشی است و پس از مشخص شدن نتایج مطالعه که زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی مرتبط انجام می شود؛ در صورت اثبات اثربخشی و تاثیر آن در کاهش مصرف قلیان در سراسر کشور اجرا می شود. وزارت کشور نیز این موضوع را به استان های مجری طرح ابلاغ کرده است و نمونه برداری از استان های مشمول این طرح در حال انجام است.

ولی زاده تصریح کرد: در مرحله اولیه بررسی شاخص های بهداشتی هنگام استفاده از این دستگاه بررسی شد و نتایج نشان داد بر اساس شاخص های در نظر گرفته شده، استفاده از پاکدم یا قلیان اکسیژن آسیبی به سلامت افراد وارد نمی کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه از قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی در مجالس خانوادگی و دوستانه استفاده می شود، تصریح کرد: وی یادآور شد: این موضوع تا چه حد این دستگاه می تواند جایگزین قلیان و مواد دخانی شود در حال بررسی است.

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه نتایج طرح مذکور تا پایان سال در امکان جایگزینی قلیان با دخانیات مشخص می شود، گفت: وی خاطرنشان کرد: پس از آن تصمیم گیری می شود که این طرح چگونه در کشور اجرایی شود.

ولی زاده در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در مراکز عرضه قلیان اکسیژن تخلفی رخ دهد و از گازهای غیرمجاز در این دستگاه استفاده شود؟ وی توضیح داد: لازم به ذکر است; اول اینکه نیکوتین حاوی بسیاری از مواد سمی و تنباکوی معطر حاوی فلزات سنگین و مواد شیمیایی بسیار مضر است. اکنون ما بیشتر نگران هستیم. توزیع تنباکوهای طعم‌دار و فرآورده‌های تنباکوی حاوی نیکوتین تخلفی نیست که در توزیع قلیان اکسیژنی رخ دهد. از سوی دیگر قلیان های اکسیژنی زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی عرضه می شود و استفاده از گازهای دیگر در این قلیان ممنوع است و دانشگاه ها نیز از مجریان این طرح یعنی قهوه خانه ها تعهدنامه می گیرند. و کافی شاپ هایی که این طرح در آنها اجرا می شود و این مراکز تجاری نیز موافقت می کنند خودشان در این طرح شرکت می کنند و با توجه به صرفه اقتصادی عرضه این قلیان در این مراکز، بخواهیم تخلفی در این زمینه انجام دهیم، توجیهی ندارد.

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: گازهای اکسیژن و N2O برای مصرف کننده اعتیاد ایجاد نمی کند و به محض قطع مصرف، فرد نیازی به مصرف مجدد احساس نمی کند و بنابراین مصرف قلیان اکسیژن اعتیادآور نیست

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا